In the article gives the results of studies, which are based on a multi-year study of pedagogical resources and capacities of the social environment. These results allow to take a fresh look at the views to improving of vocational education in terms of its modernization and present them in a summarized form as a sociopedagogic approach to professional activities. The essence of this approach is to implement the pedagogical potential of society in the process of organization and goals of professional education.
socio-pedagogical approach, activity approach, resources and capabilities to the social environment, pedagogical potential of society, cultural conformity principle, society principle.
За последние десять лет система российского образования претерпела значительные изменения в русле общих процессов демократизации жизни общества, формирования рыночной экономики.
Это стало возможным в результате последовательной реализации законодательных актов в области образования, других нормативных документов. Развитие вариативности образовательных программ и выбор обучаемым уровня и вида образования, большей ориентации образования на требования рынка, развитие интеграции образовательных и научных учреждений, произ-водственных предприятий самой жизнью выдвинуло социально-педагогический подход в деятельности учреждений образования.
Если раньще в педагогической науке и практике велась речь фактически о трех подходах — половозрастном, индивидуальном и деятельностном, то в настоящее время их перечень существенно пополнился. В современной научно-методической литературе предлагается применять в своей деятельности системный, полисубъектный, синергетический, культурологический, этнопедагогический, антропологический, личностно-ориентированный, средовой, вариативно-модельный, социокультурный, коммуникативный, компетентностный, ситуационный и ряд других подходов, составляющих методологические основы педагогической науки [2].
1. Nechaev M.P. Modeling the development of cultural-educational environment in the face of systemic change. Pedagogical education and science. 2014, I. 4, pp. 16-20.
2. Social pedagogy. Moscow, Harvard Business Press, 2015.
3. Torokhtiy V.S. Socio-pedagogical approach in the activities of an educational institution: Sun. researcher Troy. Institute of social pedagogy Grew. Acad. Education. Moscow, St. Petersburg, Nestor-history Publ., 2014.
4. Torokhtiy V.S. Modern problems of social pedagogy. Saarbrucken, LAPLAMBERT Academic Publishing, 2011.