HYGIENIC ASSESSMENT OF NUTRITION, PHYSICAL EDUCATION AND HEALTH SERVICES FOR TEENAGERS, STUDENTS IN INSTITUTIONS OF PRIMARY PROFESSIONAL EDUCATION IN VLADIKAVKAZ
Rubrics: OTHER
Abstract and keywords
Abstract (English):
The results of research of feeding, physical training and medical care of the teenagers who are trained in the establishments of primary professional education are presented. It is established that the hygienic assessment on an indicator “the characteristic of beading” is reflected by UNPO in percentage compliance to standard sizes which fluctuate from 20% to 78%. In the majority of UNPO the equipment of medical offices doesn’t conform to standard requirements. In many UNPO there is a faulty sports equipment, work on physical culture with pupils preparatory and special medical groups isn’t organized.

Keywords:
teenagers, professional education, food, medical care, physical education.
Text

Подростки составляют значительную и наиболее перспективную часть нашего общества. Отечественное здравоохранение считает подростками лиц в возрасте от 14 до 17 лет [1, 2]. В Российской Федерации в настоящее время насчитывают 4,9 миллионов подростков от 15 до 17 лет, что составляет 27,2% детского населения. Основанием для специального выделения подросткового возраста в медицинских целях служат морфологические, физиологиче ские, психологические, социальные и клинические особенности этого периода [2, 3, 5]. Развитие человека в этот период служит основой подготовки к дальнейшей взрослой жизни, к выполнению основных задач каждого члена общества – трудовой деятельности и воспроизводства потомства. Готовность к успешному выполнению обеих задач зависит от физического, психического и нравственного здоровья подростков на пороге взрослой жизни [3, 4, 6]. В системе подготовки квалифицированных рабочих кадров ведущее место занимают учебные заведения начального профессионального образования (ПУ и лицеи), в которых обучаются более 1,5 миллионов подростков с преобладающим возрастом 15–18 лет, который считают одним из наиболее сенситивных периодов развития. В настоящее время на проблему подготовки рабочих кадров обратили внимание, так как в условиях реформирования рыночной экономики встал вопрос о подготовке рабочих кадров. С другой стороны, в связи с этим реформированием возросли и требования к качеству подготовки этих рабочих кадров, повышающему интенсивность труда, и, несомненно, повышающие требования к состоянию здоровья, их адаптивным возможностям, умению соотносить свои желания при выборе профессии с возможностями. Поэтому, изучение питания, физического воспитания и медицинского обслуживания, как составляющих здоровье подростков, является актуальной.

References

1. Baranov A. A., Kuchma V. R., Sukhareva L. M. Health, education and upbringing of children: Past and Present (1904-1959--2004). Publishing House «Dinastia». 2006; 312.

2. Baranov A. A., Scheplyagina L. A. Modern teenager: Conference materials. 2001; 1-2.

3. Berdnik O. V., Zaykovskaya V. Y., Sidorenko T. P. et al. Formation of motivation of a healthy lifestyle at teenagers in modern conditions. Topical issues of psychohygiene and a mental health care of children and teenagers. Russian scientific and practical conference. 2007; 44-5.

4. Dzulayeva I. Y., Tuayeva I. S., Yanushanets O. I. The assessment of socially significant functions in adolescents enrolled in vocational schools. Vladikavkaz Medico-Biological Bulletin. 2010; 10 (17): 57-61.

5. Kuchma V. R., Sukhareva L. M., Pavlovich K. E. Teenager: Physiological-hygienic and psychosocial foundations of education and upbringing. 2004; 279.

6. Rapoport I. K., Zvezdina I. V., Yampolskaya Yu. A. et al. Ten-year dynamics of morbidity of pupils of the Moscow technical training colleges. The materials of VIII Congress of pediatricians of Russia. Modern problems of prophylactic pediatric. Moscow. 2003; 297.

7. The assessment of methodology improvement and the management of risk for health of children of preschool and educational institutions. A grant for doctors, the developed group of authors of FGUN. Moscow. 2007; 33.

Login or Create
* Forgot password?