USE OF DIFFERENTIATED TASKS ON THE LESSONS OF RUSSIAN LANGUAGE IN PRIMARY SCHOOL
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers the use of differentiated tasks during the training of younger schoolchildren on the lessons of Russian language in accordance with requirements of Federal State Educational Standards of Primary Education of second generation. The main attention is given to the development of speech culture of schoolchildren. The examples of tasks classification in accordance with the degree of complexity depending on the performance level of primary schoolchildren are given.

Keywords:
Russian language training development, speech development of younger schoolchildren, pragmatist character of training, Federal State Educational Standards of Primary Education, training expectations, Russian language tasks, tasks diff erentiation in order of complication, achievements of schoolchildren.
Text

Впоследнее десятилетие особое внимание государства и общественности привлечено к необходимости совершенствовать процесс обучения русскому языку (как родному, так и государственному) в общеобразовательной российской школе. Это связано со многими причинами, в частности с тем, что наблюдается снижение речевой культуры подрастающего поколения, потеря интереса к истории языка как связующего звена между прошлым и будущим. Выдающийся языковед, академик РАО В.Г. Костомаров писал: «Русский язык — плод многовекового творчества и труда великого русского народа и всех народов, составляющих нашу страну, живо связанный со славной историей нашего государства в течение многих веков. Являя поразительное социальное, культурно-историческое национальное богатство, русский язык предсказывает будущее и самому себе, и всему нашему народу. 

Язык и историческая святыня, и действующее орудие, требующее сознательного бережного обращения» [2, с. 5]. Эти слова могут стать девизом к организации обучения русскому языку в начальной школе, деятельности педагога, направленной на сохранение чистоты языка, приобщение учащихся младших классов к его богатству, к овладению речевой культурой.

References

1. Vinogradova N.F. Ispol’zovanie proizvedeniy izobrazitel’nogo iskusstva dlya razvitiya svyaznoy rechi mladshikh shkol’nikov [Using the works of art for the development of coherent speech of younger schoolboys]. Nachal’noe obrazovanie [Primary Education]. 2015, I. 1, pp. 3-9.

2. Kostomarov V.G. Zhizn’ yazyka. Ot vyatichey do moskvichey [Life of language. From Vyatichi to Muscovites]. Moscow, Pedagogika-Press Publ., 1994. 240 p.

3. Primernaya Osnovnaya obrazovatel’naya programma obrazovatel’nogo uchrezhdeniya. Nachal’naya shkola [Exemplary basic educational program of educational institution. Primary School]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2010. 204 p.

4. Bubnova I.A. Razvitie kommunikativnykh universal’nykh uchebnykh deystviy u mladshikh shkol’nikov [Development of communicative universal educational actions in primary school children]. St. Petersburg, Lema Publ., 2011. 42 p.

5. Vinogradova N.F. Soderzhanie obrazovaniya v nachal’noy shkole kak sredstvo priobshcheniya mladshikh shkol’nikov k kul’turnomu opytu chelovechestva [The content of education in primary schools as a means of familiarizing of younger schoolboys to cultural experience of mankind]. Moscow, St. Petersburg, Nestor-Istoriya Publ., 2011. 236 p.

Login or Create
* Forgot password?