The article discusses the concept of “institutional environment education”, “educational service”, “competitiveness of educational services”, clarifying their contents. The authors analyzed the nature and content of the competitive educational services offered criteria for the competitiveness of educational institutions in terms of the value-oriented approach. The authors examined the effect of the institutional environment of education at institute of education and justify the link between the institutional environment of education and competitiveness of educational institutions and educational services. Improving the Russian education system, the institutional environment of education and competitiveness of educational services of Russian universities is only possible on the basis of a deep and comprehensive study of the described relationship.
institute of education, educational services, institutional environment of education, the competitiveness of educational services, transaction costs.
Российская система образования прошла сложный путь развития в XX – начале XXI в., что объясняется действием различных факторов, важнейшим из которых стало изменение институциональной среды российского образования и экономики в целом. Функционирование системы образования в России во многом определяется темпами реформирования экономики и уровнем развития рыночных отношений, а конкурентная среда самого рынка образовательных услуг с каждым годом расширяется, становится все более сложной по степени взаимного влияния всех сил и интенсивности конкуренции. В этих условиях образовательные организации сталкиваются с необходимостью повышать уровень конкурентоспособности образовательных услуг, достижение и поддержание которого должно быть основано на постоянной и целенаправленной оценке. Оценка упрощает анализ соответствия образовательных услуг требованиям рынка, обеспечивает возможность их сопоставления с образовательными учреждениями – конкурентами, повышает обоснованность решений по управлению конкурентоспособностью на различных стадиях цикла образовательных услуг. В соответствии с этим важно определить подход к оценке и выявить совокупность характеризующих конкурентоспособность параметров, дающих образовательной организации преимущества перед его конкурентами.
1. Abramkina A.A. Estimation of competitiveness of educational services of universities. Doct. Diss. [Estimation of competitiveness of educational services of universities. Dokt. Diss.]. Omsk, 2011.
2. Belyy E.M., Muravjova E.V. The integration of universities and industrial clusters. Moscow, Palmarium Academic Publishing, 2012. (in Russian)
3. Markova M.V. the Role of the Institute of education in the development of entrepreneurship and entrepreneurial activity in Russia. Institutional housekeeper: development, teaching, application: proceedings of the EVE of the International scientific conference. Moscow, publishing house of GUU, 2015. 332 p. (in Russian)
4. Mnatsakanyan M.R. Directions for improvement of the service sector. Socio-economic aspects of development of the North Caucasus Federal District. Stavropol, “Publishing and information center” Fabula”, 2010. (in Russian)
5. Muravjova E.V. Institutional aspects of competitiveness of educational services in higher education. Institutional Economics: Development, Teaching, Applications: Proceedings of the fourth International Conference. Moscow, State University of Management Publ., 2015, pp. 220-223. (in Russian)
6. Muravjova E.V. Integration of higher education and the cluster as a factor in increasing the competitiveness of the region. Russian Entrepreneurship. Moscow, 2010, V. 12. (in Russian)
7. Pankrukhin A.P. Marketing in services [Electronic resource]. Available at: http://www.koism.rags.ru (accessed 09 October 2015).
8. Sazanova S.L. The values of economic ethics as the basis of sustainable development. Economic theory in the XXI century - 9 (16): The Russian anti-crisis and economic science. Tambov, 2015. (in Russian)