The article deals with the current state of bilingual learning in the USA middle school education. Its development in the new modern conditions at different levels: state, local, school, community and others is elucidated. The necessity of studying the cultural and linguistic characteristics of national minorities in the school curriculum is shown. The author focuses on the reach experience in the implementation of bilingual learning and its further improvement in the United States, because modern American school tries to care of the dignity of all students, regardless of their ethnicity. The article says that at the present stage bilingual learning received some support and began to develop at a new qualitative level. Legislation Acts were updated, new academic standards that concerned the improvement of bilingual learning in particular were introduced. The author covers a number of decisions that have been made in favor of effective teaching of the students belonging to linguistic minorities, particularly Hispanics. The necessity of introduction of bilingual programs which are directed to support bilingual learning in the USA and instead of English-language approach to teaching students provide a bilingual approach is shown in the article.
bilingual learning, the state of bilingual learning, multicultural development, bilingual programs.
Последние два десятилетия ситуация в американской системе образования относительно развития двуязычного обучения была неоднозначной. С одной стороны, предпринимались очередные попытки обеспечить доступ к обучению всем желающим, независимо от расовой принадлежности, финансового положения и пр., с другой стороны, финансирование общественного образования (в частности, двуязычного обучения) на федеральном и штатном уровне не было стабильным. Например, штат Виргиния (1997) финансировал только одноязычные учебные программы, тогда как штаты Мичиган и Нью-Мексико — исключительно двуязычные. Таким образом, назревала необходимость в пересмотре структурных элементов американского образования, в том числе двуязычного обучения, и создании общенациональной системы стандартов образования для удовлетворения нужд всех слоев населения страны.
Начало этому процессу было положено в 1991 г., когда президент Дж. Буш заявил о своих намерениях разработать программу «Америка 2000», которая предусматривала достижение вышеупомянутой цели. Что касается двуязычного обучения в США, то оно имеет богатую историю развития [2], сейчас активно поддерживается и развивается на многих уровнях: государственном, местном, школьном, общественном и др. Изучение культурных особенностей национальных меньшинств также предусмотрено в содержании школьных программ. Межкультурное образование и коммуникация в современных условиях, по утверждению О.Я. Гойхмана, приобретают поистине революционный характер [1, с. 5].
Соединенные Штаты Америки имеют уже достаточно богатый опыт реализации двуязычного обучения и постоянно совершенствуют его. Современная американская школа пытается заботиться о достоинстве всех учеников, независимо от их национальной принадлежности. Есть определенные трудности в обеспечении всей молодежи средним образованием, поскольку большая часть населения является представителем разных этнических групп. В социуме США функционирует около 300 различных языков, поэтому у большого количества населения есть проблемы с владением английским языком. Образовательные органы США постоянно стремятся к совершенствованию системы многоязычного обучения в стране с целью предоставления учащимся (в частности, представителям национальных меньшинств) высокого академического уровня знаний и языковой компетентности, поэтому считаем полезным обращаться к американскому опыту другим поликультурным странам, в том числе Украине.
1. Goykhman O.Ya. Kommunikativistika v sovremennom obshchestve [Communication science in the modern society]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sovremennaya kommunikativistika [Research and Development. Modern communications studies]. 2012, v. 1, i. 1, pp. 4-8. DOI:https://doi.org/10.12737/68.
2. Zaytseva N. G. Sotsіokul’turnі ta polіtiko-іdeologіchnі zasadi rozvitku dvomovnoї osvіti v SShA [Socio-cultural and politicoideological foundations of bilingual education in the U.S.]. Naukovі zapiski NDU іm. M. Gogolya. Psikhologo-pedagogіchnі nauki [Scientific Notes of Nizhyn Gogol State University named after Nikolai Gogol. Psychological and Pedagogical Sciences]. 2011, i. 1, pp. 155-158.
3. Kostikova L.P. Formirovanie kommunikativnykh tsennostey studentov vuza sredstvami inostrannogo yazyka [Developing communicative values in university students by means of a foreign language]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sovremennaya kommunikativistika [Research and Development. Modern communications studies]. 2013. № 4. S. 19-24. DOI:https://doi.org/10.12737/813.
4. Pershukova O.A. Vliyanie global’nogo angliyskogo yazyka kak sredstva mezhkul’turnoy kommunikatsii na razvitie mnogoyazychnogo obrazovaniya v Evrope [Global English as a mean of intercultural communication and its influence on the development of multilingual education in Europe]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sovremennaya kommunikativistika [Research and Development. Modern communications studies]. 2013, v. 2, i. 4, pp. 25-30. DOI:https://doi.org/10.12737/815.
5. Pershukova O.A. Derzhavna movna polіtika SShA z navchannya іnozemnikh mov: problemi formuvannya svіtoglyadu shkolyarіv [State language policy of the United States of teaching foreign languages: problems of formation outlook pupils]. Shlyakh osvіti [The path of education]. 2011, i. 2, pp. 20-26.
6. Pershukova O.A. Razvitie mnogoyazychnogo obrazovaniya shkol’nikov v sovremennom informatsionnom obshchestve zapadnoevropeyskikh stran [Development of multilingual education students in today’s information society of Western European countries]. Izvestiya rossiyskoy akademii obrazovaniya [Proceedings of the Russian Academy of Education]. 2013, i. 3, pp. 78-86.
7. Barriers to Educational Opportunities for Hispanics in the United States. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK19909
8. Bilingual Education. Available at: http://www.healthofchildren.com/B/ Bilingualism-Bilingual-Educatrion.html
9. Common Core State Standards. Available at: http://www.corestandards.org
10. Duncan A. International Engagement Through Education: Remarks by Secretary Arne Duncan at the Council on Foreign Relations Meeting. 2010. May. Available at: http://www2.ed.gov/news/speeches/2010/05/05262010.html
11. Executive Order. White House Initiative On Educational Excellence For Hispanics. Available at: http://www.whitehouse.gov/the-press-office/2010/10/19/executive-order-whitehouse-initiative-educational-excellence-hispanics
12. Honigsfeld A. Common Core Standards-(Un) common Challenges for Bilingual Education. Available at: http://www.nysabe.net/.../Ccss%20march%2010%20nys...
13. International Socialist Review - Struggle for Bilingual Education. Available at: http://www.isreview.org/issues/69/feat-bilingual.shtml
14. Linn R.L., Baker E.L., Betebenner D.W. Accountability Systems: Implications of Requirements of the No Child Left behind Act of 2001. Available at: http://www.jstor.org/discover/10.2307/3594432?uid=3739232&uid=2&uid=4&sid=21102745844307
15. Obama and Romney differ on bilingual education. Available at: http://www.chicagonow.com/chicanisima-latino-politicsnews-and-culture/2012/10/obama-and-romney-differ-onbilingual-education/
16. Office for Civil Rights. Available at: http://www2.ed.gov/about/offices/list/ocr/index.html?src=mr
17. Race to the Top. The Great Divide Between Federal Education Policy and National Need for Bilingual. Available at: http://speakingintonguesfilm.info/tag/state-tests
18. Skutnabb-Kangas T. Linguistic genocide in education - or worldwide diversity and human rights? Mahwah, NJ & London, UK: Lawrence Erlbaum Associates, 2000.
19. Speeding Up the Race to the Top. Available at: http://www.whitehouse.gov/blog/2010/01/19/speeding-race-top
20. Stewart E. American Cultural Patterns - Boston: Intercultural Press, 1991.
21. Summary of Goals 2000 Educate America Act. Available at: http://www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/envrnmnt/stw/sw0goals.htm
22. Theoretical concepts and bilingual education. Available at: http://www.lotsofessays.com/viewpaper/1687739.html
23. US Department of Education. Available at: http://find.ed.gov/search?client=default_frontend&output=xml_no_dtd&proxystylesheet=default_frontend&q=bilingual+education&sa.x=0&sa.y=0
24. US Department of Education. Race to the top fund. Available at: http://www2.ed.gov/programs/racetothetop/index.html
25. Wright W.E. Foundations for Teaching English Language Learners: Research, Theory, Policy, and Practice. Available at: http://caslonpublishing.com/publication/foundationsteaching-english-language-learners