Moskva, Moscow, Russian Federation
This country is one of the world’s most multinational states; among the peoples inhabiting this country up to 180 ethnoses and ethnic groups and followers of all major world religions are represented, as well as groups, belonging to various ethnoconfessional communities, several civilization and cultural as well as historic and cultural communities.
culture, cross-cultural dialogue, multiculturalism, multicultural education, multicultural competences, multicultural educational environment.
В данной статье поставлены важные методологические вопросы и дана попытка ответа на них:
- Что такое ситуация мультикультурализма и почему она рассматривается как вызов современному российскому обществу и системе образования?
- Что такое межкультурный диалог и какую роль он играет в процессе становления и формирования поликультурных компетентностей личности педагога и обучающегося в условиях ситуации мультикультурализма?
- Что такое поликультурное образование и как его необходимо осуществлять в поликультурном пространстве школы, региона, страны, мира посредством использования образовательной среды поликультурной направленности в условиях ситуации мультикультурализма?
Ситуация мультикультурализма: вызов обществу и системе образования
Ситуация мультикультурализма мировым сообществом рассматривается как вызов, на который необходимо найти достойный ответ. Характерной чертой ситуации мультикультурализма является совместное проживание в одном социокультурном пространстве вследствие бурных миграционных процессов представителей разных этнодисперсных сообществ, никогда не соприкасавшихся в историческом прошлом, и потому не успевших за короткий срок выработать непротиворечивые формы взаимодействия как между собой, так и с автохтонным населением.
1. Blok M. Apologiya istorii, ili Remeslo istorika [Apology stories, or Craft historian]. Moscow, 1986.
2. Bibler B. C. Dialog kul´tur: opyt [Dialogue of Cultures: Experience the definition]. Voprosy filosofii [Problems of Philosophy]. 1989, I. 6.
3. Bogdanova, O. E. Obrazovatel´naya deyatel´nost´ kak uslovie razvitiya kognitivnykh osnovaniy mezhkul´turnoy kompetentnosti lichnosti. Kand. Diss. [Educational activities as a condition for the development of intercultural competence in cognitive bases of personality Cand. Diss.] Tomsk, 2009, pp. 181-203.
4. Bodalev, A.A. Lichnost´ i obshchenie [Personality and communication]. Moscow, International Pedagogical Academy Publ., 1995, 328 p.
5. Bolotina T.V. Voprosy tolerantnosti v sovremennom rossiyskom obrazovanii [Issues of tolerance in modern Russian education]. Prepodavanie istorii v shkole [The teaching of history in schools]. 2010, I. 1, pp. 3−5.
6. Bolotina T.V. Grazhdanskoe obrazovanie kak aktual´naya problema sovremennoy shkoly [Civic education as an urgent problem of the modern school]. Mir obrazovaniya - obrazovanie v mire [World Education - education in the world]. 2001, I. 2.
7. Bondarevskaya, E. V. Tsennostnye osnovaniya lichnostno orientirovannogo vospitaniya [Valuable bases of personality-oriented education]. Pedagogika [Pedagogy]. 2007, I. 8, pp. 44.
8. Gurevich A.Ya. Kategorii srednevekovoy kul´tury [Gurevich Categories of medieval culture]. Moscow, Iskusstvo Publ., 1984.
9. Gurevich A.Ya. Istoricheskiy sintez i Shkola «Annalov» [Historical synthesis and School "Annals"]. Moscow, Indrik Publ., 1993.
10. Dzhurinskiy A. N. Problemy polikul´turnogo vospitaniya v zarubezhnoy pedagogike [Problems of multicultural education in a foreign pedagogy]. Voprosy filosofii [Problems of Philosophy]. Moscow, Nauka Publ., 2007, I. 10, pp. 41-52.
11. Dmitriev, G. D. Mnogokul´turnoe obrazovanie [Multicultural education]. Narodnoe obrazovanie [National Education]. Moscow, 1999, p. 35.
12. Dmitriev G.D. Teoretiko-prakticheskie aspekty mnogokul´turnogo obrazovaniya v SShA [Theoretical and practical aspects of multicultural education in the United States]. Available at: http://portalus.ru (Accessed 03 October 2007) (in Russian).
13. Ershov V. A. Polikul´turnoe obrazovanie v sisteme obshcheobrazovatel´noy podgotovki uchashchikhsya sredney shkoly. Kand. Diss. [Multicultural education in the general education of high school students. Cand. Diss]. Moscow, 2000.
14. Ezhegodniki «Odissey» [Yearbooks "Odyssey"]. Moscow, Nauka Publ., 1989-1998.
15. Ivanova Yu.V. Osobennosti proektirovaniya sotsiokul´turnoy obrazovatel´noy sredy dlya obucheniya angliyskomu yazyku v vuze [Design features of the socio-cultural learning environment to teach English in high school]. Izvestiya RGPU im. A.I. Gertsena [News of Herzen RSPU]. 2007, I. 40.
16. Knabbe G.S. Materialy k lektsiyam po obshchey teorii kul´tury i kul´ture antichnogo Rima [Materials for lectures on the general theory of culture and culture of ancient Rome]. Moscow, Indrik Publ., 1994
17. Kolokolova I.V. Polikul´turnoe prostranstvo obrazovatel´nogo uchrezhdeniya kak sreda pedagogicheskoy podderzhki lichnosti uchashchegosya. Kand. Diss. [Multicultural space of the educational institution as a medium of teaching to support individual student Cand. Diss]. Rostov-on-Don, 2001.
18. Makulov S.I Polikul´turnoe obrazovanie kak definitsiya pedagogicheskikh issledovaniy [Multicultural education as a definition of educational research]. Elektronnyy nauchnyy zhurnal «Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya» [Electronic scientific journal «Modern Problems of Science and Education»]. 2014, I. 2.
19. Makaev, V.V., Mal´kova, Z.A., Suprunova, L.L. Polikul´turnoe obrazovanie - aktual´naya problema sovremennoy shkoly [Multicultural education - the actual problem of modern school]. Pedagogika [Pedagogy]. 1999, I 4, pp. 3-10.
20. Mogilevich, B.R. Formirovanie mezhkul´turnoy kompetentsii kak neob-khodimogo usloviya sotsializatsii v global´nom mire [BR Formation of intercultural competence as optionally-sary conditions of socialization in a global world]. Professional´nye resursy sotsial´noy sfery: sostoyanie, problemy i perspektivy. Materialy vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konfrenetsii s mezhdkunarodnym uchastiem [Professional social resources: status, problems and prospects. Proceedings of the All-Russian scientific-practical conference with international participation]. «Publishing Center of Science» Publ., 2010, pp. 89-92.
21. Morozova E.A. Pedagogicheskaya model´ eticheskogo obrazovaniya shkol´nikov na osnove polikul´turnogo podkhoda. Kand. Diss. [Pedagogical model of ethics education students on the basis of a multicultural approach. Cand. Diss.]. Vladimir, 2011.
22. Krylov N. B. Novye tsennosti obrazovaniya: kul´turnaya i mul´tikul´turnaya sreda shkol [New value of education: cultural and multicultural environment of schools]. Moscow, 1996.
23. Shafrikova A.V. Mul´tikul´turnyy podkhod v obuchenii i vospitanii shkol´nikov. Kand. Diss. [Multicultural approach to the training and education of students Kazan´. Cand. Diss.], 1998.
24. Fevr L. Boi za istoriyu [Fighting for history]. Moscow, 1991.