HOW TO ESTIMATE THE RESULTS OF SUPPORTING PROFESSIONAL IDENTIFICATION OF YOUNG SCHOLARS?
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article presents approaches to the estimation of results of supporting professional identification of students, common in contemporary Russian practice. Authors propose a set of criteria for assessing the effectiveness of the organizational and pedagogical support of professional identification of students in transition from school to professional educational institution (efficiency, dominance, balance, satisfaction).

Keywords:
professional orientation, support of professional identification, management by results, criteria, indicators, regional educational monitoring.
Text

С начала нового столетия, по мере распространения модели управления по результатам, критерии, показатели и индикаторы результативности приобрели особое значение. Все, что не поддается диагностичному целеполаганию, индикативному планированию и критериальной оценке, ныне не рассматривается в качестве управляемых процессов и снимается с повестки дня. Именно таким путем общеобразовательная школа окончательно «потеряла» воспитание. Ни ожидаемые, ни реальные результаты школьного воспитания (в отличие от результатов обучения) не могут быть формализованы и количественно выражены — следовательно, в строгой системе образовательного менеджмента им не место.

Сходная ситуация складывается с профессиональной ориентацией. Сразу оговоримся, что, будучи сторонниками личностно ориентированного подхода, мы предпочитаем использовать термин «сопровождение профессионального самоопределения», выделяя в нем два уровня сопровождения:

  1. психолого-педагогическое;
  2. организационно-педагогическое.
References

1. Apostolov, O.P. Professional’naya orientatsiya v Rossii (opyt, problemy, perspektivy) [Professional orientation in Russia (experience, problems and prospects)]. IP Tatarinov Mikhail Vasil’evich Publ., 2011. 184 p.

2. Blinov V.I., Sergeev I.S. Kontseptsiya organizatsionno-pedagogicheskogo soprovozhdeniya professional’nogo samoopredeleniya obuchayushchikhsya v usloviyakh nepreryvnosti obrazovaniya [The concept of organizational and pedagogical support of professional self-determination of students in terms of continuity of education]. Moscow, FIRO; Izd-vo «Pero» Publ., 2014. 38 p.

3. Nazimov, I. N. Proforientatsiya i profotbor v sotsialisticheskom obshchestve [Career guidance and professional selection in a socialist society]. Moscow, Ekonomika Publ., 1972. 256 p.

Login or Create
* Forgot password?