FOSTERING ENTREPRENEURIALLY-SKILLED PEOPLE: ESTONIA€�S EXPERIENCE
Abstract and keywords
Abstract (English):
The author considers some problems arising in the process of fostering and training a citizen, fit to work successfully in the innovative economy environment; outlines the features, inherent to an entrepreneurial individual; refers to the foreign countries’ experiences in terms of accommodating their citizens to become integral part of the knowledge economy; discusses the Program on “Entrepreneurship Education in Europe” adopted in Oslo. Further, the author highlights the difference between such notions, as “initiativity” and “entrepreneurial attitude”; shares the experience of fostering entrepreneurial mindset, gained by Scotland, and also considers in great detail Estonia’s best practices, elaborated to develop entrepreneurial mindset in its citizens.

Keywords:
mindset, features of an entrepreneurial individual, entrepreneurial literacy, entrepreneurial mindset, initiativity.
Text

На современном этапе развития общества основным фактором, обеспечивающим конкурентоспособность отечественной экономики, является качество человеческого капитала страны, приоритетным направлением социальной и экономической политики в области образования является переход к непрерывному индивидуализированному образованию, созданию новых образовательных технологий, обеспечивающих гибкость и легкость ориентации выпускников в новых экономических условиях.

Глобализация усилила потребность экономических систем повышать конкурентоспособность и вводить инновации, а для того, чтобы ответить на вызовы глобализации и использовать в своих интересах возникающие возможности, нужны творческие и предприимчивые люди, открытые к инновациям. Кроме того, предприниматели создают рабочие места и повышают уровень благосостояния, тем самым играя важную роль в экономическом и социальном развитии.

Анализ ситуации в России показывает, что проблемы формирования гражданина способного успешно работать в условиях инновационной экономики вызваны многими факторами, среди которых наиболее существенными являются следующие:

  1. Низкая предпринимательская активность молодежи, ориентация на карьеру в крупных компаниях с государственным участием или в крупных устойчивых бизнес-организациях.
References

1. Alekseeva E.S., Antonova I.N., Galkovskaya I.V., Novikova T.G., Svetenko T.V. Metodicheskiy konstruktor dlya razvitiya predpriimchivogo myshleniya i povedeniya [Methodical designer for the development of enterprising thinking and behavior]. Part 1. Pskov, 2013, 303 p.

2. Bornshteyn D. Kak izmenit’ mir. Sotsial’noe predprinimatel’stvo i sila novykh idey [How to change the world. Social entrepreneurship and force of new ideas]. Moscow, Al’pina Pablisher Publ., 2012.

3. Moskovskaya A.A. Sotsial’noe predprinimatel’stvo v Rossii i v mire: praktika i issledovaniya [Social entrepreneurship in Russia and in the world: Practice and research]. Moscow, 2011.

4. Florida R. Kreativnyy klass: lyudi, kotorye menyayut budushchee [Creative Class people who change the future]. Moscow, 2005.

Login or Create
* Forgot password?