CREATING ARTIFICIAL MOTIVATION FOR FORMING CLIENT FLOWS IN TOURISM REGIONS ACTUAL ISSUES OF PROFESSIONAL TRAINING IN TOURISM AND SERVICE IN RUSSIA AND ABROAD
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article summarizes the experience of technology to create artificial motivations for the formation of client flows in the context of solving problems: 1) the development of areas with a weak tourism and recreational potential; 2) extending the life cycle of tourist products; 3) management of client flows. In this paper the concept of artificial motivation is examined in three aspects: from the point of view of psychology, economics and marketing. In particular, the marketing aspects of the concept of artificial motivation are considered in the context of the region´s attractiveness as a tourist destination. As the main purposes of marketing highlighted are formation, maintenance or alteration of customer behavior in relation to a particular locality, region or country as a whole. Territory in which distribution occurs is treated as a set of opportunities for implementation of the different needs of tourists. If the tourist-recreational opportunities (resources) of the territory are limited, great importance is placed on artificial creation of motives for travelling. The article focuses on the description of the main approaches to the creation of artificial motivation at different stages of the life cycle of tourist products; examined are the key factors for creating an artificial incentive to intensify visits to tourist areas; highlighted are the psychological mechanisms of motivation formation, as well as major stimulants, such as: fashion, prestige, imitation authoritative personalities, creating a legend. The study highlights two main ways of solving the problem of formation of artificial motivations: first, due to the existence of unconscious needs and / or the lack of motive on the part of potential consumers of travel services; the second is related to the perceived needs and motivation of the consumer directed at another tourist attraction. The study describes in detail different possibilities of creating artificial motivations at different stages of the life cycle of the tourist product. The article cites numerous examples of artificial motivation in tourism.

Keywords:
tourist motivation, artificial motivation, create motivation, sustainability of tourist flow
Text

Введение. Целенаправленное формирование клиентских турпотоков позволяет стимулировать эффективное использование существующих рекреационных ресурсов, повысить уровень межотраслевого сотрудничества, стимулировать развитие рыночных отношений в туристической сфере, а также снизить влияние негативных факторов, которые сдерживают развитие туризма. Формирование искусственных мотиваций в туризме представляет собой эффективную технологию, способствующую увеличению клиентских потоков. В данном исследовании делается попытка определения роли технологий «искусственных мотиваций» в контексте решения проблем: 1) развития районов со слабым туристе ко-рекреационным потенциалом; 2) продления жизненного цикла турпродукта; 3) управления клиентскими потоками.

Основные результаты исследования. Прежде всего, следует рассмотреть основные понятия, определяющие сущность вопроса создания искусственной мотивации.

Потребность как внутренняя сила может реализоваться только в деятельности, так как до своего первого удовлетворения

потребность «не знает» своего предмета, который должен быть обнаружен. Только в итоге узнавания потребность приобретает свою предметность, а воспринимаемый (представляемый) предмет — свою побудительную и направляющую деятельность функции, следовательно, становится мотивом [2].

Мотив — это аргумент в пользу избираемого действия, осознанное побуждение к достижению конкретной цели, необходимая составляющая сознательного, волево-

References

1. Agamirova E.V., Lapochkina V.V. Mosty v sobytiynom prostranstve goroda. Sovremennye problemy servisa i turizma. 2013. № 2. S. 40-49.

2. Leont´ev A.N. Potrebnosti, motivy, emotsii. Psikhologiya motivatsii i emotsiy / Pod red. Yu.B. Gip-penreyter, M.V. Falikman. M.: CheRo, 2002.

3. Elektronnoe izdanie «Kul´turnoe Nasledie». «Muzei Rossii» http://www.museum.ru/N17975

4. Agamirova E. V., Adashova T.A., Vaokova T.M., Kosarena N. K, Lapochkina V. V. Event-calendar: event as the basis of the territory tourist attractiveness. 1097-8135 Life Science Journal - Scopus; CJR2012 (Thomson Reuters) 2014, 11 (11).http://www.lifesciencesite.com/lsj/lifellll/126_26160hfelllll4_687_689.pdf.

5. Sakharchuk, E.S., Kim, DJ. Investigation of the Russian cultural context: Business elite philosophy. Life Science Journal. 2014.

Login or Create
* Forgot password?