THE LEARNING DIALOGUE AS A TOOL TO EDUCATE PRIMARY SCHOOL STUDENTS (BY THE EXAMPLE OF “THE BASICS OF RELIGIOUS CULTURES AND SECULAR ETHICS” COURSE)
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper concerns one of the active methods to educate primary school children, namely, the learning dialogue. The features of this learning method, considered as a higher-priority tool for teaching the Basics of Religious Cultures and Secular Ethics at primary school are examined. Ways to learn curriculum materials are described, while it is stated that application of the said ways of learning helps to enhance the role of learning dialogue in establishing school roles as well as in shaping the students’ educational activities and encourage them to develop their intellectual abilities and communicative skills.

Keywords:
primary school students, learning dialogue, method, way, communicative activities, intellectual activities.
Text

ЧТО ТАКОЕ УЧЕБНЫЙ ДИАЛОГ?

Прежде всего давайте вспомним (а все это мы знаем со времен учения в вузе), что такое учебный диалог. Учебный диалог — это форма организации разговора (беседы) участников учебно-познавательного процесса. Диалог предполагает обмен высказываниями, эмоциональными и содержательными репликами.

Каковы черты учебного диалога как метода дидактики начальной школы?

  1. Учебный диалог — совместная деятельность младших школьников по решению учебных задач. От учащихся это требует развитой готовности к диалогической коммуникации, наличия опыта учебного общения. От учителя — предварительной работы по формированию умений учеников участвовать в диалоге и целенаправленного руководства диалогом с учетом конкретной ситуации протекания.
  2. Учебный диалог — это живое межличностное общение, допускающее «свободные» формы коммуникативного взаимодействия: реплики, краткие образные оценки, эмоциональные всплески и т.п.
    Задача участников — использовать специфику диалогической формы речи и в то же время не нарушать правила ведения диалога, проявлять сдержанность и корректность.
    Задача учителя — обеспечить баланс между открытым, живым эмоциональным общением детей и соблюдением правил построения диалогической коммуникации. Педагог проектирует различные варианты течения диалога, при необходимости корректирует способы взаимодействия его участников. В.В. Сериков особо подчеркивает значение выявления педагогом «зон импровизации», то есть таких ситуаций диалога, при которых заранее трудно предусмотреть действия его участников.
  3. Учебный диалог рассматривается как способ применения учеником полученных знаний, возможность их уточнить, дополнить и расширить.
References

1. Andreeva G.M. Sotsial’naya psikhologiya [Social Psychology]. Moscow, Izd-vo MGU Publ., 1980.

2. Buber M. Izrechennoe slovo [Spoken Word]. Lichnost’. Kul‘tura. Obshchestvo [Personality. Culture. Society]. 2008, V. 10, I. 2 (41), pp. 19-26.

3. Vinogradova N.F., Vlasenko V.I., Polyakov A.V. Osnovy religioznykh kul´tur i svetskoy etiki [Fundamentals of religious cultures and secular ethics]. Part 2. Osnovy islamskoy kul´tury [Basics of Islamic culture]. Moscow, Ventana-Graf Publ., 2014.

4. Vinogradova N.F., Vlasenko V.I., Polyakov A.V. Osnovy religioznykh kul´tur i svetskoy etiki [Fundamentals of religious cultures and secular ethics]. Part 2. Osnovy pravoslavnoy kul´tury [Fundamentals of Orthodox Culture]. Moscow, Ventana-Graf Publ., 2014.

5. Vinogradova N.F., Vlasenko V.I., Polyakov A.V. Osnovy religioznykh kul´tur i svetskoy etiki [Fundamentals of religious cultures and secular ethics]. Part 2. Osnovy svetskoy etiki [Basics of secular ethics]. Moscow, Ventana-Graf Publ., 2014.

6. Volkov A.A. Osnovy ritoriki [Basics of rhetoric]. Moscow, Akademicheskiy Proekt Publ., 2003.

7. Kurganov S.Yu. Rebenok i vzroslyy v uchebnom dialoge [The child and the adult in the educational dialogue]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1989.

8. Likhachev D.S. O rechevoy kul’ture [About speech culture lecturer]. Slovo lektora [Word]. 1989, I. 4.

9. Petrovskaya L.A. Kompetentnost’ v obshchenii: sotsial’no-psikhologicheskiy trening [Competence in communication: socio-psychological training]. Moscow, Izd-vo MGU Publ., 1989.

10. Fridman L.M. Psikhologiya detey i podrostkov [The psychology of children and adolescents]. Moscow, Institut psikhoterapii Publ., 2003.

11. Bibler V.S. Shkola dialoga kul’tur: idei, opyt, problemy [School of Dialogue of Cultures: Ideas, experiences, challenges]. Kemerovo, Alef Publ., 1993.

Login or Create
* Forgot password?