Possibilities for development of junior schoolchildren and preschool children in the course of their acquaintance with the book design art in the frames of additional education are revealed in this paper. The author provides the main content of teaching which allows children to understand the book editions’ design art development history, to remember the terms connected with bibliographic data, external elements of the book design. Subjects of schoolchildren’ practical works are characterized
book design art, book graphics, elements of external and internal book design, teaching organization forms.
Оформление книги как особая область изобразительного искусства имеет богатую историю. В разные времена виднейшие западные художники обращались к работе над книжным оформлением: Сандро Боттичелли, Альбрехт Дюрер, Питер Пауль Рубенс, Оноре Домье, Эдгар Дега, Эдуард Мане. В России книжная иллюстрация увлекала больших мастеров XIX в.: П.П. Соколов и А.А. Агин иллюстрировали «Мёртвые души» Н.В. Гоголя, И.Е. Репин — произведения Л.Н. Толстого, В.А. Серов создал серию работ к басням И.А. Крылова. Образы литературных героев вдохновляли известных художников XX в. — невозможно представить историю отечественной художественной книги этого периода без работ В.А. Фаворского и Е.А. Кибрика, Т.А. Мавриной и многих других.
Богатое наследие мастеров книжной иллюстрации свидетельствует о том, что, хотя изобразительный ряд оформления книги и должен соответствовать содержанию и стилю литературного произведения, это отнюдь не делает его художественно-обедненным, второстепенным в творческом отношении — подлинная книжная иллюстрация призвана дополнять и обогащать литературное произведение, оставаясь полноправным видом изобразительного искусства.
1. Goncharov A.D. Khudozhnik i kniga [Artist and the Book]. Kul’tura i zhizn’ [Culture and life]. 1959, I. 9.
2. Goncharova N.A. Kompozitsiya i arkhitektonika knigi [The composition and architectonic book]. Moscow, Kniga Publ., 1990.
3. Dekhterev B.A. Poznanie mira i illyustratsiya [Knowledge of the world and illustration]. Detskaya literature [Children’s Literature]. 1972, I. 3.
4. Dekhterev B.A. Chto takoe knizhnaya illyustratsiya? [What is book illustration?]. Available at: http://lib.rin.ru/doc/i/7271p.html (accessed 27 June 2015).
5. Dobkin S.F. Oformlenie knigi. Redaktoru i avtoru [Design of the book. Editor and author]. Moscow, Tekhnosfera Publ., 1985.
6. Favorskiy V.A. O khudozhnike, o tvorchestve, o knige [About the artist, about creativity, about the book]. Moscow, Molodaya gvardiya Publ., 1966.
7. Favorskiy V.A. Ob iskusstve, o knige, o gravyure [About art, about the book, about the engraving]. Moscow, Kniga Publ., 1986.
8. Favorskiy V.A. Rasskazy khudozhnika-gravera [Stories of the artist-engraver]. Moscow, Detskaya literature Publ., 1976.
9. Chegodaev A.D. Puti razvitiya russkoy sovetskoy knizhnoy grafiki [Ways of development of Russian Soviet book graphics]. Moscow, Iskusstvo Publ., 1955.
10. Chistyakov A.P. Pis’ma, zapisnye knizhki, vospominaniya [Letters, notebooks, memoirs]. Moscow, Leningrad, Iskusstvo Publ., 1953.
11. Chikhol’d Ya. Oblik knigi: izbrannye stat’i o knizhnom oformlenii [Form of the Book: Selected articles on book design]. Moscow, Kniga Publ., 1980.
12. Shantyko N.I. Tvorchestvo sovetskikh illyustratorov [Creativity Soviet illustrators]. Moscow, Akademiya khudozhestv SSSR Publ., 1962.
13. Manizer M.G. Shkola izobrazitel’nogo iskusstva [School of Fine Arts]. In 10 v. Moscow, Akademiya khudozhestv SSSR Publ., 1960-1963.