It is known that in mathematics the sum does not depend on the items’ order permutation. However the positive effect (the sum) of students’ training in physical education, sport, sports training significantly depends not only on used facilities and methods’ dosage and ratios, but also on the way (structure) of their arrangement in time (items’ permutation). This studying was devoted to this hypothesis’ experimental verification.
psychically functional activity, locomotory component of physical fitness, body functional systems’ status, physical fitness, health status, adaptability level, balanced system of indicators, integrative assessment of fitness.
Как известно, положительный эффект спортивной тренировки зависит не только от дозировки и соотношений используемых средств и методов, но и от способа (структуры) их расстановки во времени [2; 4]. В физическом воспитании структура расстановки учебных средств может иметь существенное значение для формирования критериальных уровней показателей физической культуры. Для выяснения этого нами в 2014–2015 учебном году был проведен эксперимент с двумя группами студентов, в которых сумма, дозировка всех тренировочных упражнений и заданий была одинакова. Проводилось 2 учебных занятия и 2 самостоятельных занятия в неделю по 2 академических часа в каждом. Различие состояло в способах, структуре расстановки тренировочных упражнений в семестре. В экспериментальной и контрольной группах определялись следующие показатели:
- теоретическая подготовленность;
- психофункциональная активность;
- локомоторный компонент подготовленности;
- состояние функциональных систем организма;
- физическая подготовленность;
- состояние здоровья;
- адаптированность;
- сбалансированная система показателей подготовленности;
- интегративная оценка подготовленности.
1. Chubarov M.M., Vorobev A.A., Kolokatova L.F. Rating system as the basis of a choice of strategy of development of sport at the University. Kazan, 2013. (in Russian)
2. Kolokatova L.F., Petukhova T.A., Chubarov M.M. Balanced scorecard in the organization of physical education students (on the example of the special medical separation), Penza, PGUAiS Publ., 2006, 224 p. (in Russian)
3. Kolokatova L.F. Computer-based information support of practical lessons on physical education. Moscow, MSIU Publ., 2008, p. 90 (in Russian)
4. Kolokatova L.F., Petukhova T.A., Chubarov M.M. Physical culture of students. Penza, PGUAiS Publ., 2012, 200 p. (in Russian)
5. Kolokatova L.F. The System of information support of professionally oriented training of students of technical universities. Moscow, MSIU Publ., 2009. 315 p. (in Russian)