employee
Tula, Tula, Russian Federation
With the use of regression analysis, we calculated the elasticity of labor efficiency by education level of the employed population. The analysis included regional data from the Federal State Statistics Service of Russia. The implemented methodology is based on econometric models of labour productivity in the regions of the Siberian Federal District of Russia. It is shown that the level of education of the working population is a significant factor in determining the productivity of labour in the regions of the Siberian Federal District of Russia.
elasticity coefficient, region, regression analysis, elasticity of laborproductivity in terms of education, Siberian Federal District.
В экономической науке экономику знаний рассматривают как новый этап общественного развития, который следует за индустриальной и постиндустриальной экономикой.
Отдельные структурные элементы экономики знаний формировались годами, и даже десятилетиями. Постепенно происходило формирование экономики знаний как целостной системы, включающее замещение индустриальных факторов функционирования и развития «человеческими факторами».
Человеческий фактор в экономике — понятие достаточно широкое. Наиболее полно понятие «человеческий фактор» отражает философский словарь: «…специфическое обозначение функционирования человека в системе социальных, экономических, производственных, научно-технических, организационно-управленческих и др. отношений; все, что относится к человеку как субъекту деятельности в разных сферах общественной жизни... успешное решение задач социально-экономического развития страны, качественное обновление общества связано с повышением роли человеческого фактора как неисчерпаемого резерва такого развития, решающего фактора всех перемен. Это значит, что духовный рост человека, обогащение его новыми знаниями, высокий уровень профессиональных навыков становится не только условиями гармонического развития личности, но и необходимыми активного участия каждого в совершенствовании всех сторон общественной жизни» [10].
1. Lucas R. On the Mechanics of Economic Development. Journal of Monetary Economics. 1988, I. 22.
2. Nelson R. Investment in Humans, Technological Diffusion and Economic Growth. Am. Econ. Rev. 1996. V. 56, I. 1/2, pp. 69-75.
3. Balykhin G.A. Managing the development of education: Org.-ehkon. Aspect. Moscow, Economics Publ., 2003. 428 p.
4. Basovskaya E.N. Study of regional economies Russia: econometric approach. Economy. Moscow, INFRA-M, 2014, V. 2.1.1, pp 13-17. DO1:https://doi.org/10.12737/3648
5. Blaug M. Methodology of economic science. Еconomy Questions. 2004. Р. 418.
6. Kendrick J. The total capital of the United States and its formation. Lane from English. Moscow, Progress Publ., 1978. 275 р.
7. Komarova A.S. Human capital and productivity in today´s Russia. Economy. Moscow, INFRA-M Publ., 2013, V. 1.1. 3, pр. 19-23. DOI:https://doi.org/10.12737/688
8. Komarovа A.S. The role of human capital in enhancing labor productivity in Russia. Izvestiya of the Tula State University. Economic and legal science. Vol. 5, Part 1, 2013, pp. 160-165.
9. Regions of Russia. Socio-economic indicators. Moscow, Federal State Statistics Service, in 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010.
10. Philosophical Dictionary. Educational resource «Dictionary». Available at: http://www.edudic.ru/fil/172, free.