FORMATION OF THE INDIVIDUAL OF THE YOUNGER SCHOOLCHILD IN THE REPUBLIC OF CRIMEA ON THE BASIS OF CULTURAL VALUES AND ORTHODOX CULTURAL AND HISTORICAL TRADITIONS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The problem of spiritual-moral education of primary schoolchildren is examined in the article. The author accents attention on the questions of forming of spiritual values of junior schoolchildren by the study of the program «Bases of orthodox culture of Crimea» and reveals the features of teaching of this object in Crimea.

Keywords:
Orthodox culture, the Crimea, sanctuary, education.
Text

В современном образовании Республики Крым наблюдаются перемены, которые оказывают положительные влияния на образовательный процесс в начальных классах. Однако вопрос воспитания детей, формирование их нравственности, развитие духовности остается актуальным.

Среди направлений современной начальной школы Республики Крым можно выделить ведущее — формирование человека нового общества, который характеризуется всесторонним развитием, культурой общения, сотрудничеством в различных видах учебной деятельности, умением быть терпимым, уважающим культуру, традиции и обычаи народов, населяющих родной край. При этом важнейшим воспитательным аспектом выступает развитие таких качеств, как патриотизм, человеколюбие, взаимоуважение; формирование личности, которая понимает значение жизни как наивысшей ценности.

Решение подобных вопросов затрудняется рядом серьезных препятствий, прежде всего, искажением нравственных идеалов, в результате чего понятия «мораль», «нравственность» превратились для молодых, а часто и зрелых людей, в нечто рудиментарное [5]. Большинство детей и подростков скептически относятся к тому, что происходит в социо-культурном пространстве. В результате теряется вера в духовно-моральные и общечеловеческие ценности.

References

1. Dyulichev P.V. Krym. Pravoslavnye svyatyni [Orthodox shrines]. Simferopol´, Dolya Publ., 2012. 268 p.

2. Mogarichev Yu.M. Pravoslavnye svyatye srednevekovoy Tavridy [Orthodox saints of medieval Tavridy]. Simferopol´, Tavriya Publ., 2012. 378 p.

3. Mogarichev Yu.M. Srednevekovyy Krym (VI - seredina XIII v.): istoriya, religiya, kul´tura [Medieval Crimea (VI - the middle of XIII century.): History, religion, kultura]. Simferopol´, Biznes-Inform Publ., 2014. 240 p.

4. Pravoslavnye monastyri. Simferopol´skaya i Krymskaya eparkhiya Ukrainskoy Pravoslavnoy Tserkvi Moskovskogo Patriarkhata [Orthodox monasteries. Simferopol and Crimean Diocese of the Ukrainian Orthodox Church of the Moscow-Simferopol Patriarhata]. Simferopol´, Sonat Publ., 2007. 407 p.

5. Artem´eva S.I. Metodologicheskaya podgotovka - vedushchee zveno v realizatsii kompetentnostnogo podkhoda i povyshenii kachestva obrazovaniya [Methodological preparation - leading element in the implementation of competence-based approach and improve the quality of education]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2013, I. 1, pp. 8-14.

6. Kondrat´eva O.V. Pedagogicheskoe vzaimodeystvie v kontekste ustanovochnogo povedeniya lichnosti [Teacher interaction in the context of the setting behavior of the person]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2015, I. 3, pp. 17-22.

7. Polushina L.N. Formirovanie polikul´turnykh kompetentsiy: evropeyskiy put´ razvitiya obrazovaniya [Formation of multicultural competence: the European way of development of education]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2013, I. 2, pp. 76-78.

8. Shafazhinskaya N.E. Dukhovno-religioznaya kul´tura v kontekste sovremennogo obrazovaniya [Spiritual and religious culture in the context of contemporary education]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2013, I. 2, pp. 47-51.

9. Shishov S.E. Mezhkul´turnyy dialog kak osnova uspeshnogo razvitiya sovremennogo obrazovaniya i nauki [ntercultural dialogue as a basis for successful development of modern education and science]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2015, I. 2, pp. 3-7.

10. Izvekov I.N., Zimovina O.A. Postizhenie istorii rodnykh istokov kak osnova dukhovno-nravstvennogo vospitaniya molodezhi [The comprehension of the history of their native origins as the basis of spiritual and moral education of youth]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2015, I. 4, pp. 65-68. DOI:https://doi.org/10.12737/17201.

Login or Create
* Forgot password?