PECULIARITIES OF ORGANIZATION OF PROJECT-BASED LEARNING WITHIN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY
Abstract and keywords
Abstract (English):
Modern society focuses on an innovative approach in different spheres of life. This principle is evidence that today´s professional environment requires graduate of new formation. Thus, the University should choose one of the priority directions in the educational process of project learning, which is an effective tool in training specialists of a new type with innovative and creative potential.

Keywords:
project, student, innovation, education, graduate, optimization, creativity.
Text

Современное российское общество вектором своего развития выбирает инновационный подход в различных сферах жизнедеятельности с учетом использования наукоемких технологий. Процесс применения инноваций характеризуется многоступенчатостью, которая начинается с внедрения новых знаний и заканчивается представлением инновационного продукта на современном рынке.

Так, ориентируясь на инновации, современное общество диктует условия для появления специалистов нового уровня, активно привлекая к этому сферу образования. Сегодня непрерывное развитие информационных технологий, увеличение скорости обмена информацией провоцируют увеличение скорости накопления знаний и сокращают время проведения научных исследований [3].

Все это, в свою очередь, порождает необходимость вовлечения учащихся в проектную деятельность, которая тесно перекликается с исследовательской работой и способна сформировать и развить научно-инновационный потенциал студенческой молодежи. Участие студентов в проектных мероприятиях позволяет готовить специалистов, способных ориентироваться в современных технологиях и участвовать в реализации инновационных проектов. Следует также отметить, что «в современном информационном пространстве выпускник вуза (бакалавр) без самостоятельного понимания, критического анализа и оценки качества исследований в его предметной области, владения методами исследования и их использования, умения объяснять и творчески решать производственные задачи просто останется невостребованным обществом» [1].

References

1. Gun´kov V.V. Innovatsionnye podkhody k razvitiyu nauchnoissledovatel´skogo potentsiala studentov universiteta pri izuchenii kursa fiziki [Innovative approaches to the development of research capacity of university students in the study of physics course]. Sb. statey XX Mezhdunarodnoy zaochnoy nauchnoprakticheskoy konferentsii “Innovatsii v nauke” [Coll. Article XX International correspondence scientific-practical conference "Innovations in science"]. Novosibirsk, 2013.

2. Artem´eva S.I. K soderzhaniyu podgotovki bakalavra: metodologicheskiy aspekt [To the content Bachelor: methodological aspect]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology.]. 2012, I. 1, pp. 49-52.

3. Zotova A.S. Integratsiya standartnykh i nestandartnykh formatov obucheniya kak odin iz instrumentov aktivizatsii tvorcheskogo potentsiala molodezhi [Integration of standard and custom sizes of training as a tool for activation of youth creativity]. Sb. statey «Obshchestvo, nauka i innovatsii», Mezhdunarodnyy tsentr innovatsionnykh issledovaniy «OMEGA SAYNS» [Coll. Article “Society, science and innovation", International Centre for Innovative Research "OMEGA Sayns"]. Ufa, 2014, pp. 19-21.

4. Kuteeva V.P., Yulina G.N., Rabadanova R.S. Emotsional´nyy intellekt kak osnova uspeshnosti v professional´noy deyatel´nosti [Emotional Intelligence as the basis of success in professional work]. Otechestvennaya i zarubezhnaya pedagogika [Domestic and foreign pedagogy]. 2012, I. 3, pp. 59-65.

5. Shishov S.E. Kachestvo obshchego obrazovaniya v postindustrial´nom obshchestve [The quality of general education in the post-industrial society]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring for education]. 2008, I. 5, pp. 52-56.

6. Bruking E. Intellektual´nyy kapital. Klyuch k uspekhu v novom tysyacheletii [Intellectual Capital. The key to success in the new millennium]. St. Petersburg, 2001.

7. Moiseeva O.A. Podgotovka kadrov v sfere reklamy i public relations: moral´no-nravstvennyy aspekt [Training in the field of advertising and public relations: the moral and ethical aspect]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2012, I. 1, pp. 29-32.

8. Mal´tseva T.V., Sepiashvili E.N. Portfolio kak sposob razvitiya issledovatel´skikh navykov u studentov [Portfolio as a way to develop research skills in students]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2015, I. 1, pp. 10-14. DOI:https://doi.org/10.12737/10317.

9. Zotova A. S. Vnedrenie innovatsionnykh formatov obucheniya s tsel´yu razvitiya tvorcheskikh sposobnostey studentov [Introduction of innovative teaching formats in order to develop creative abilities of students] Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2015, V. 4, I. 1. pp. 58-60. DOI:https://doi.org/10.12737/10328.

Login or Create
* Forgot password?