Abstract and keywords
Abstract (English):
The article reveals the mechanisms of realization of the human factor in the unifi ed educational space and further education. The structure of teaching, research and project activities at handicraft lessons for 5th and 6th grades is established. The author provides recommendations on ways to strengthen the adolescents’ creativity. The teaching on the basis of law of development and using for teaching research and project work of students is justifi ed. The recommendations for formation of creative world view of students in general schools, focused on formation of psychological and functional readiness of young people to work in a modern high-tech production. Special attention is given to the realization of ecological thinking skills in diff erent forms of creative activity. The expediency of forming by students the concepts of social and ethical aspects of scientifi c and technical progress is justifi ed. Personal learning results, identifi ed in the standard for general school, and recommendations for their diagnostics are described.

Keywords:
technological education, additional education, human factors training activities, project activity, scientifi c research activity, creative approach.
Text

Можно по-разному оценивать федеральные государственные образовательные стандарты общего образования второго поколения (далее — ФГОС), но не замечать то положительное и прогрессивное, что в них содержится, нельзя. Обозначение во ФГОС в качестве трех самостоятельных видов образовательных результатов (предметных, метапредметных и личностных), достигаемых обучающимися, становится несомненным фактом продвижения вперед в отечественном образовании.

Следует обратить особое внимание на требования ФГОС применительно к ступени основного общего образования. Этот уровень образования неслучайно назван основным. Именно в подростковом возрасте закладываются основы созидательного мировоззрения, необходимого для успешной деятельности во всех видах человеческой деятельности. Эта возрастная категория детей наиболее восприимчива к обучению созидательной деятельности.

В ФГОС основного общего образования особо отмечено такое направление, как «совершенствование умений выполнения учебно-исследовательской и проектной деятельности». Обучающиеся младшего подросткового возраста (5–6 классы) мотивированы к творческой деятельности и, следовательно, к освоению проектной и учебно-исследовательской деятельности в качестве средств формирования готовности к эффективному труду.

В современном мире человеческий (личностный) фактор трудовой деятельности рассматривается в качестве главной производительной силы. Развитию человека и его созидательного потенциала придается все большее значение. В первостатейном порядке предусматривается финансирование развития человеческого капитала как главной движущей силы прогресса.

References

1. Asmolov A.G. Dopolnitelnoe obrazovanie detey kak zona bligaichego pazvitiy obrazovaniy v Rossii: ot tradizionnoi pedagogiki k logike razvitiy [Additional education of children as a zone of proximal development of education in Russia: from traditional pedagogy to the logic of development]. Vnechkolnik [Vneshkolnik]. 1997, I. 9.

2. Brudnov A.K. Ot vnechkolnoi raboty k dopolnitelnomu obrazovaniu [school to additional education]. Vnechkolnik [Vneshkolnik]. 1996, I. 31.

3. Bychkov A.V. Tehnologicheskoe i dopolnitelnoe obrazovanie: edinoe obrazovatelnoe prostranstvo [Technological and additional education: the common educational space]. Moscow, ABV-IZDAT Publ., 2015.

4. Bychkov A.V. Tehnologicheskoe i dopolnitelnoe obrazovanie v kontekste standartizacii [Technological and additional education in the context of standardization]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring in education]. 2015, V. 3. I. 6, pp. 46-50. DOI:https://doi.org/10.12737/17282.

5. Golovanov V.P. Metodika i tehnologia raboty pedagoga dopolnitelnogo obrazovaniy [Methodology and technology of work of the teacher of additional education]. Moscow, Gumanitarniy izdatelskiy centr VLADOS Publ., 2004.

6. Ivanova S.V. Sovremennoe obrazovatelnoe prostranstvo v sociokulturnom i geopoliticheskom aspektah [The modern educational space in the socio-cultural and geopolitical aspects]. Cennocty i smisly [Values and meanings]. 2014, I. 2, pp. 40-49.

7. Klimov E.A. Psihologia professionala [Psychology professional].- Moscow, Institut prakticheskoy psihologii Publ., 1996.

8. Portni, Stenli I. Upravlenie proektami dlya «chainikov» [Project Management for dummies]. Moscow, Viliamz Publ., 2005.

9. Slobodchikov V.I. Podhodi i problemi perehoda k otkritomu obrazovatelnomu prostranstvu [Approaches and issues in transition to open educational space]. Perehod k otkritomu obrazovatelnomu prostranstvu: strategii innovacionnogo upravleniya [Transition to an open educational space: the strategy of innovative management]. Tomsk, 2003.

10. Stradze A.E. Suchnost’ i problemi socializacii molodegi v sovremennih usloviah [Nature and problems of socialization of youth in modern conditions]. Saratov, Privolgskoe knignoe izdatelstvo Publ., 2006.

Login or Create
* Forgot password?