ON-STAGE PLAYING SPACE AS A RESOURCE OF MANAGERS’ PROFESSIONAL DEVELOPMENT
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article is devoted to the activities of the Laboratory “Workshop stage action in the management” of the Department of control theory on the formation stage methodology in management education. Appeal to this modern practice gives the Manager a chance to be holistic in action and to work effectively in a modern crisis situation. The stage space of the game becomes the site of formation of organizational and managerial positions in a situation of uncertainty and learning resource is an organic action of one’s own physicality (body and voice). Stage methodology opens up a different horizon of management education towards organic management.

Keywords:
intensification, innovation, qualification, scenario format, management.
Text

СМИ сегодня представляют кризисность как самый общий элемент разных сфер нашей жизнедеятельности, различия лишь в степени и разных свойствах. Так, в управленческой практике замена прогнозирования расчётом риска означает, что отныне мы переживаем будущее как непостижимое. И мы оказываемся несостоятельными в парадигме проектно-программного подхода, инструментализации и идеологии потребления всего и вся. И наше представление об игре в культуре, о ее возможностях и рисках задаются пока интеллектуальными стереотипами логического рассудка и теоретических конструкций, которые не позволяют преодолеть неготовность к встрече с непостижимой реальностью происходящего.

Изыскание иных возможностей состоятельности открывается в ритуальных практиках, культовых актах архетипических структур, особенно на антропологическом уровне. Ритуальные действия не производят продукт, а воспроизводят условия чего-то, где происходят какие-то другие события. Так, Й.Хэйзинга рассматривает мистическое претворение священного представления в культе архаических структур, в котором нечто невидимое и невыразимое принимает прекрасную, существенную, священную форму [3]. Оно разыгрывается как спектакль, внутри реально обособленного игрового пространства. Священнодействие есть dromenon – то, что «совершается». То, что представлено, есть drama, действие. Действие повторяет, излагает некое космическое событие, и не только как репрезентация его, но и как отождествление.

References

1. Florensky P.A. Sochineniya v chetyrekh tomakh. T. 1 [Collected works in four volumes. V. 1]. Moscow, 1994. 800 p.

2. Heidegger M. Pis’mo o gumanizme [Letter on humanism]. Vremya i bytie: Stat’i i vystupleniya [Being and Time: Articles and essays]. Moscow, Respublika Publ., 1993. 447 p. (in Russian)

3. Huizinga J. Homo ludens. Stat’i po istorii kul’tury [Homo Ludens. Аrticles of the History of Culture]. Moscow, Progress-Tradiciya Publ., 1997, 413p.

4. Lyalin A.M., Rumyanceva Z.P. Teoriya i iskusstvo upravleniya [Theory and art of management]. Moscow, GUU Publ., 2011. 503 p.

5. Latfullin G.R., Gromova O.N. Organizatsionnoe povedenie [Organizational Behavior]. St. Petersburg, Piter Publ., 2015. 464 p.

6. Stanislavsky K.S. Rabota aktera nad soboy [An Actor Prepares]. Moscow, Actor. Director. Theatre Publ., 2002. 490 p.

7. Gumbrecht H.U. Proizvodstvo prisutstviya: Chego ne mozhet pridumat’ znachenie [Production of presence. What meaning cannot convey] Moscow, Novoe literaturnoe obozrenie Publ., 2006, 184 p.

8. Genisaretsky O.I. Navigator: metodologicheskie prodolzheniya i rasshireniya [Navigator: methodological continuations and expansions]. Moscow, Put’, 2002. 528 p.

9. Popov S.V. Organizacia khozyaystva v Rossii [On organizing the economy in Russia]. Kentavr [Kentavr]. 1992, I. 2, 3. Available at: http://circleplus.ru/archive/fil/books/1 (in Russian)

Login or Create
* Forgot password?