THE IMPACT OF ART THERAPY ON THE DEVELOPMENT OF EMOTIONAL SPHERE OF THE OLDER PRE-SCHOOLCHILDREN
Abstract and keywords
Abstract (English):
This article is devoted to the issue of development of the emotional sphere of the pre-schoolchildren. Pre-school education and training is the first level of continuing education, it creates developing environment for the full formation of the child´s personality, taking into account age and individual characteristics. At the present stage of development of the Republic of Kazakhstan there is a great task to educate fully developed personality to society. An important role in this is the development of emotional sphere of preschool children. The authors examine the art therapy as a means of correcting the emotional state of children of the senior preschool age. The article presents the experimental work on the problem of research, including: states and forming a control experiment. In order to try to make changes in the emotional state of children preventive and developmental program on the use of art therapy was drawn up. The end, the authors come to the conclusion that in the conditions of a single art - a qualitatively new and higher educational and social progress has been made in aesthetic environment.

Keywords:
kindergarten, emotions, emotional disturbances, aggression, hyperactivity, temper, anxiety, art therapy, music therapy, vocal therapy, dance therapy, game therapy, isotherapy.
Text

В Послании Президента Казахстана Н.А. Назарбаева «Стратегия “Казахстан-2050”: Новый политический курс состоявшегося государства» отмечено: «Наш путь в будущее связан с созданием новых возможностей для раскрытия потенциала казахстанцев. Развитая страна в ХХI веке — это активные, образованные и здоровые граждане. Что нам нужно сделать для этого? Для этого важно дать им современные программы и методики обучения, квалифицированные кадры» [7].

Повышение значения дошкольного воспитания и обучения относится к числу общемировых тенденций. Дети, посещающие детский сад, лучше усваивают знания на всех уровнях образования и являются более успешными в жизни. Детский сад — это первый внесемейный институт, первое воспитательное учреждение, с которым вступают в контакт дети. Поступление ребенка в детский сад и начальный период нахождения его в группе характеризуются существенными изменениями окружающей среды, его образа жизни и деятельности, способны вызвать эмоциональный стресс. Эмоции — особый класс субъективных психологических состояний, отражающихся в форме непосредственных переживаний, ощущений приятного или неприятного, в отношении человека к миру и людям, в процессе и результате его практической деятельности [1].

References

1. Gippenreiter Yu.B. Vvedenie v obshchuyu psikhologiyu [Introduction to general psychology]. Moscow, 2002. 334 p.

2. Izotova E.I., Nikiforova E.V. Emotsional´naya sfera rebenka: Teoriya i praktika [The emotional sphere of the child: Theory and Practice]. Moscow, Academy Publ., 2004. 326 p.

3. Kopytin A.I. Artterapiya [Art therapy]. St. Petersburg, Piter Publ., 2001. 320 p.

4. Lyusher M. Doshkol´niki. Opredelenie urovnya psikhoemotsional´nogo sostoyaniya i nervno-psikhicheskoy ustoychivosti. Tekushchee emotsional´noe sostoyanie [Preschooler. Determining the level of mental and emotional status and psychological stability. Current emotional state]. St. Petersburg, Institute "Imaton" Publ., 2009. 79 p.

5. Osipov A.A. Obshchaya psikhokorrektsiya [Total psychocorrection]. Moscow, Sfera Publ., 2002. 510 p.

6. Available at: http://psylab.info.

7. http://www.akorda.kz/ru/page/page_215750_poslanie-prezidenta-respubliki-kazakhstan-n-nazarbaeva-narodu-kazakhstana-17-yanvarya-2014-

Login or Create
* Forgot password?