employee
Tula, Tula, Russian Federation
Russian Federation
Quality of higher education is a value of benefit for an individual. Quality of higher education is determined by income generated by human capital which an individual receives while consuming this benefit. Societal value of higher education quality amounts to the equilibrium market price in terms of competitive market. Higher education markets cannot be considered as sphere of pure competition. For estimating the societal value of higher education the authors propose an approach, applicable to professional business assessment. Estimates of higher education quality of employed population is given for the period of 2007–2011. Econometric models of production functions are created for the said period, elasticity of labor productivity for the factor of higher educated employees to total employed ratio is determined. Close relationship is revealed between higher education quality and elasticity of labor productivity for the factor of higher educated employees to total employed ratio. In 2007–2009, when economic crisis unfolded, both higher education quality of employed population and productivity of human capital of higher educated employees decreased. In 2010 both indicators increased and surpassed the pre-crisis levels. By 2011 the quality of higher education has again degraded, while the quality and productivity of higher educated employees’ human capital have decreased drastically to the level significantly lower than that of pre-crisis period.
higher education quality, human capital, professional assessment,production functions, econometric models.
В настоящее время используются два основных подхода к оценке качества и управления качеством в сфере высшего образования [1]. Один из них называют «гарантия качества» (quality assurance), или аккредитация (accreditation). Этот подход к оценке основан на показателях, в основном характеризующих потенциал вуза. Другой подход включает системы рейтингов и неких индикаторов эффективности (performance indicators) учебных заведений. Ценность высшего образования и для потребителя, и для общества согласно указанным подходам характеризуется косвенными признаками, правомерность использования которых недостаточно обоснованна. С помощью показателей, представленных в системах, основанных на этих подходах, практически невозможно оценить величину человеческого капитала, которым наделяется выпускник вуза. Использование указанных подходов к оценке качества высшего образования можно объяснить недостаточной разработанностью экономической категории «качество» и традиционным пренебрежением методологическими принципами науки, которое, как указывал М. Блауг, характерно для экономистов [2].
Оценку капитала, в том числе человеческого капитала, которым наделяется индивидуум, получивший образование, дает чистая приведенная стоимость, которая измеряется путем дисконтирования стоимости денежного потока чистых доходов, генерируемых за период жизненного цикла носителя капитала [3, 4].
Категория «качество» с позиций используемого в современной экономической науке подхода [5–8] определяется как способность блага удовлетворять потребности потребителя, как полезность, ценность блага для конкретного потребителя [9–11]. Это определяет возможность измерить индивидуальную ценность блага для конкретного потребителя и получить общественную («справедливую» по А. Маршаллу) оценку качества блага, которую можно измерить его равновесной рыночной ценой на конкурентном рынке [9–11]. Высшее образование формирует человеческий капитал индивидуума — потребителя блага, которым является высшее образование, ценность, полезность образования определяется доходом, который обеспечивает индивидууму человеческий капитал, обретаемый при получении образования [4, 9–11].
1. Yusher А. Main trends in the development of higher education in the European region. Ekonomika obrazovaniya [Economics of education], 2009. no. 6, pp. 108-120.
2. Mark Blaug The Methodology of Economics: Or, How Economists Explain. Cambridge University Press, 1992. 286 p.
3. Eugene Foster Brigham and Louis C. Gapenski. Financial Management: Theory and Practice. Dryden Press. 1985. 486 p.
4. Gary S. Becker The Economic Approach to Human Behavior. University of Chicago Press, 1978. 320 p.
5. Alfred Marshall. Principles of Economics. Prometheus Books, 1997. 319 p.
6. Alfred Marshall. Principles of Economics. Macmillan and Company, 1890. 754 p.
7. Paul Samuelson. Foundations of Economic Analysis: Enlarged Edition. Harvard University Press, 1983. 632 p.
8. Basovskiy L.Е., Basovskaya E.N. Economy [Economics]. Moscow, INFRA-M Publ., 2011. 375 p.
9. Savina I.V., Basovskiy L.E. Kachestvo vysshego obrazovaniya kak ekonomicheskaya kategoriya [Quality of higher education as an economic category], 2011. Available at: http://rucont.ru/file.ashx?oid=126592
10. Basovskiy L.E., Protas’yev V.B. Upravleniye kachestvom [Quality Management]. Moscow, INFRA-M Publ., 2011. 253 p.
11. Savina I.V., Basovskiy L.E. Ekonomicheskaya otsenka kachestva vysshego obrazovaniya [Economic evaluation of the quality of higher education]. Tula, Tula State Pedagogical University named after L.N. Tolstogo Publ., 2011. 167 p.
12. Koshkina V.I. Organizatsiya i metody otsenki predpriyatiya (biznesa) [Organization and methods of valuation of enterprise (business)]. Moscow, EKMOS Publ, 2001. 987 p.