After announcement of PISA monitoring results for 2000 and 2003 the glory of European leader in the general education area has been strongly enshrined for Finland. Its experience has being studied not only in EU. This country’s success is explained by a number of educational system organization features, which have become a result of several school reforms. Some of features related to Finland school system’s reformatting processes in the 1960th, which have become a basis of all further changes in education and caused high productivity of modern Finnish school are characterized in this paper. The author analyzes principles of reforming, defines its prerequisites and factors explaining efficiency of transformations carrying out, pointing to Finnish experience specifics, and draws a conclusion about these factors’ importance for creation a scientific theory related to education reforming.
general education reforming, school reforms, reforms’ efficiency factors, Finland’s school system.
В каждом обществе школа призвана передавать юным поколениям накопленный культурный опыт, чтобы общество могло развиваться дальше, поэтому, по словам немецкого дидакта В. Клафки, «…естественно, что непрерывность и традиция — характерные признаки таких образовательных учреждений, как школа и университет» [4]. Следует учесть, что перемены в обществе не позволяют школе стоять на месте и вызывают изменения в ее деятельности и устройстве, поэтому реформы в этой сфере неизбежны и регулярны.
В 2000-х гг. в российской педагогической периодике появлялись публикации, рассказывавшие о высокой продуктивности организации общего образования в Финляндии. В данной статье мы попытаемся выделить факторы, объясняющие этот успех. Их выявление и характеристика значимы не только для лучшего понимания истории и нынешнего положения финского образования, но (что более важно) и для осознания ряда особенностей реформационных процессов, обусловливающих эффективность школьных реформ. Образовательные реформы проводятся в нашей стране довольно часто, однако до сих пор теоретические основы реформирования остаются неизученными, поэтому неудивительно, что большинство из усовершенствований терпят поражение. Переломить ситуацию можно, лишь опираясь на научную теорию реформирования в образовании, в которой нуждается педагогика, которая, в конечном счете, призвана объяснить, в каком случае реформы обречены на провал и что необходимо для избежания неудач. Финский опыт в этом смысле является ценным предметом исследования, поскольку позволяет выявить условия и факторы успешности реформационных процессов.
1. Danilova L.N. Prospects for using the Finnish school experience in reforming German education. Yaroslavsky pedagogichesky vestnik [Yaroslavl Pedagogical Review], 2006, no. 3, pp. 124-128. (in Russian).
2. Aho E., Pitkänen K., Sahlberg P. Policy Development and Reform Principles of Basic and Secondary Education in Finland since 1968. Washington, DC, World Bank, 2006. 159 p.
3. Freymann von T. What makes Finland better? Hamburger Abendblatt [Hamburger Evening Gazette], 2004, at 07/02, pp. 9. (in German).
4. Klafki W. Schoolreform. Pädagogisches Lexikon [Educational Encyclopedia], Stuttgart, Kreuz Verlag, 1965. S. 861.(in German).
5. Lehn von B. What Germany can learn from Finland. Die Welt [The world], 2003, at 08/03, p. 14. (in German).
6. Pulkkinen L. The Organization of a School Day in Finland and the Concept of the «Integrated School Day» in the MUKAVA Project. Klieme E., Radisch F. Ganztagsangebote in der Schule. Internationale Erfahrungen und empirische Forschungen [All-day programs at school. International experience and empirical research], Bonn; Berlin, BMBF, 2005, pp. 41-69.
7. Deeper comparison of the educational systems of selected PISA-participants. Educational reform, Vol. 2. Bonn, BMBF, 2003. 272 p.