Krasnodar, Russian Federation
The paper presents arguments in support of competency-building approach as a methodic determinant of modern-level education in the light of globalization process; justifies, that competence should be considered as innovation standard in the Third Generation Federal State Educational Standard of Higher Professional Education. Also presented is a set of competencies stipulated by the FSES for the training direction 040400.62 “Social Work” (with the degree (qualification) of Bachelor). The author reveals her own views on how to draw out an exemplary map of proper blend composition of competencies for a Bachelor-degree social worker with further integrating this map in the educational process, as one of the ways to implement competencybuilding approach. Challenge areas in developing and assessing competencies and benchmarks for eradicating these shortcomings are suggested with respect to implementing Third-generation FSES of Higher Professional Education.
competencies, competency-building approach in education, Third-generation Federal State Educational Standard of Higher Professional Education, globalization of education, map of competencies blend composition, Bachelor of Social work.
В ходе широкомасштабного реформирования российского образования проблема формирования профессиональной компетентности выпускников вуза, определяющая эффективность их будущей профессиональной деятельности, получает сегодня особое осмысление. В последнее десятилетие идет активный процесс кардинального реформирования российского образования с ориентацией на европейскую модель, главной методологической квинтэссенцией которого является компетентностный подход. Компетентностный подход получает все более широкое употребление и в ряде официальных международных и российских документов (проекте образовательной стратегии Европы TUNING, Берлинском коммюнике (2003), Стратегии инновационного развития Российской Федерации на период до 2020 г., Федеральном законе от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» (с посл. изм. и доп.), Федеральной целевой программе развития образования на 2011–2015 гг., Плане действий по модернизации общего образования на 2011–2015 гг., федеральных государственных образовательных стандартах третьего поколения (ФГОС-3) и др.). Как видим, компетентностный подход выступает сегодня доминирующим методологическим детерминантом профессиональной подготовки студентов, занимая ведущие позиции в научно-педагогическом дискурсе последних лет.
В наиболее общем виде современный компетентностно ориентированный образовательный процесс предполагает направленность на определенные требования, в числе которых усиление внимания к интересам личности обучаемого, развитию его способностей применять знания, умения и личностные качества для будущей успешной деятельности в определенной области; ориентация обучения на максимально полную подготовку профессионально мобильного и конкурентоспособного работника; сочетание интересов личности, общества, государства. Иными словами, компетентностный подход представляет собой ориентацию образования на развитие личности обучающегося в результате формирования у него компетентности при решении профессиональных и социальных задач [2].
1. Baydenko V.I. Identifying competencies of graduates as a necessary stage of designing a new generation of federal state educational standards of higher professional education of new generation. Moscow, Research Center of Problems quality of training Publ., 2006. 72 p. (in Russian)
2. Zimnya I.A. Educational psychology: a textbook for high schools. Moscow, Logos Publ., 2003. 384 p. (in Russian)
3. Matushkin, N.N. Methodological aspects of the structure of a competence model of high school graduates. Higher education today. 2009, no. 5, pp. 24-29. (in Russian)
4. On approval and enactment of the Federal state educational standard of higher education in the field of training 040400 «Social Work» (qualification (degree) «Bachelor»): Order of 8 December 2009 № 709. Available at: http://fgosvo.ru (in Russian)
5. Poddubnaya T.N. Innovative competence model of high school graduates (for example, bachelor). Herald of the Adyghe State University. Series «Pedagogy and Psychology», 2012, no. 1, pp. 111-118. (in Russian)
6. Kohler J. Universität Grecfswald. Schlüsselkompetenzen und “employability” in Bologna Prozess. Konferenz Schlüsselkompetenzen: Schlüssel zu mehr (Aus.) Bildungsqualität und Beschäftigungsfähigkeit? Heidelberg, 2004. 22 und 23 Januar.