HYPERMEDIA STUDYING AT PRIMARY SCHOOL’S INFORMATICS LESSONS
Abstract and keywords
Abstract (English):
Questions related to teaching of hypermedia formalization bases at primary school are considered in this paper. A detailed description of methodological apparatus (object, subject, purposes, problem, hypothesis, etc.) related to research conducted by junior school pupils at informatics lesson has been presented. The attention is focused on use of productive methods of teaching in the process of subject "Hypermedia" teaching for junior school pupils’ development of all-educational ability to learn.

Keywords:
primary school, research activity, formation of universal educational actions, hypermedia, hypertext, hypermedia formalization.
Text

Гипермедиа — гипертекст, в который включены графика, звук, видео, собственно текст и ссылки для того, чтобы создать основу нелинейной среды информации. Классическим примером гипермедиа является Интернет.

Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования к одной из ключевых задач относит развитие у младших школьников универсальных учебных действий, овладение учащимися методологией познания, стратегиями и способами обучения, самообразования.

Методология познания, в числе прочего, предполагает ориентацию на использование исследовательских методов в учебной деятельности, что вполне согласуется с тенденциями развития отечественной системы образования, где происходит смещение акцентов с запоминания большого количества информации на освоение новых видов деятельности — творческих, проектных, исследовательских.

В классической педагогике уже давно предлагалось относиться к ребенку как к маленькому искателю истины, получающему знания из опыта [1, 4]. Сегодня актуальным становится вопрос об организации такого поиска для школьников уже в начальной школе. 

Младшие школьники, разумеется, еще не владеют в полной мере приемами исследовательской деятельности, но, на наш взгляд, это не повод отказываться от подобных занятий: нужно подбирать такие темы и объекты, которые побуждали бы детей к поисковым действиям, т.е. были им интересны, интуитивно понятны, по силам, а само исследование занимало бы небольшое количество времени.

Важно, чтобы обучающиеся уяснили логику построения исследования, познакомились с некоторыми методами научного познания: наблюдение, эксперимент, анкетирование, беседа. Исследовательская деятельность способна оказать существенное влияние на формирование у младших школьников научного мировоззрения, универсальных учебных действий.

References

1. Venttsel´ K.N. Ideal´naya shkola budushchego i sposoby ee osushchestvleniya [Ideal school of the future and how they do it]. Khrestomatiya po istorii shkoly i pedagogiki v Rossii (do Velikoy Oktyabr´skoy sotsialisticheskoy revolyutsii) [Reader on the history of the school and pedagogy in Russia ( before the Great October Socialist Revolution)]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1974, pp. 428-439.

2. Johnson J. Web bloopers. 60 Common Web Design Mistakes and How to Avoid Them, Elsevier Science, 2003. 344 p. (Russ.ed.: Dzhonson Dzh. Web-dizayn: tipichnye lyapy i kak ikh izbezhat´. Moscow, UDITs-Obraz Publ., 2005. 400 p.).

3. Kasatkin S.M. Formirovanie intellektual´nykh umeniy studentov v informatsionnom vzaimodeystvii. Cand. Diss. [Formation of intellectual abilities of students in information interaction. Cand. Diss.]. Moscow, RGB Publ., 2003.

4. Russo Zh.-Zh. Emil´, ili O vospitanii [Emile, or On Education]. Khrestomatiya po istorii zarubezhnoy pedagogiki [Reader on the history of foreign pedagogy]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1981, pp. 203-238.

5. Saprykina N.A. Propedevtika ponyatiya «gipertekst» v nachal´noy shkole v usloviyakh realizatsii mezhpredmetnykh svyazey [Propedevtika concept of "hypertext" in an elementary school in the conditions of realization of interdisciplinary relations]. Mezhvuzovskiy sbornik nauchnykh trudov “Matematika i informatika: nauka i obrazovanie” [Interuniversity collection of scientific papers “Mathematics and Computer Science: Science and Education”]. Omsk, OmGPU Publ., 2011, no. 10, pp. 144-152.

6. Semenova Z.V., Krotov I.A. Problemy formirovaniya navykov effektivnogo ispol´zovaniya sotsial´no znachimykh servisov Interneta [Problems of formation of effective use of the skills of socially important service on the Internet]. Informatika i obrazovanie [Informatics and Education]. 2011, no. 2, pp. 20-23.

7. Semenova Z.V., Saprykina N.A. Metodicheskie osobennosti vvedeniya ponyatiya «gipertekst» na uroke informatiki v nachal´noy shkole [Methodical features of introducing the concept of " hypertext " in science lessons in elementary school]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and Monitoring in Education]. 2013, no. 1, pp. 51-56.

8. Semenova Z.V., Sharova A.N. Problema ustraneniya formalizma v znaniyakh po informatike u chashchikhsya filologicheskogo profilya [Eliminate the problem of formalism in knowledge science students philological]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and Monitoring in Education]. 2009, no. 2, pp. 50-53.

9. Semenova Z.V., Sharova A.N. Realizatsiya printsipa raznoaspektnosti v elektivnom kurse po informatike dlya uchashchikhsya filologicheskogo profilya [Implementation of the principle raznoaspektnosti in elective courses in computer science for students philological]. Informatika i obrazovanie [Informatics and Education]. 2009, no. 8, pp. 124-126.

10. Shvetsova M.N. Urok informatiki v 8-m klasse po teme: «Gipertekst» [Lesson Informatics in 8th grade on "Hypertext"]. Available at: http://festival.1september.ru/articles/314732/ (Accessed 02 December 2013). (in Russian).

11. Yatsyuk T.V. Osobennost´ i spetsifika sovremennykh problem eticheskoy kul´tury informatsionnoy deyatel´nosti uchashchikhsya v usloviyakh ispol´zovaniya komp´yutera i seti Internet [Singularity and specificity of modern problems of ethical culture information activities of students in the conditions of use of the computer and the Internet]. Mezhdunarodnoe nauchnoe izdanie «Sovremennye fundamental´nye i prikladnye issledovaniya» [International scientific publication "Modern basic and applied research"]. Kislovodsk, UTs «MAGISTR» Publ., 2011, no. 3, pp. 49-53.

12. Yatsyuk T.V. Razvitie etiko-pravovoy kul´tury informatsionnoy deyatel´nosti shkol´nika na primere ispol´zovaniya prakticheskikh zadaniy po teme «Poisk informatsii v seti Internet» [Development of ethical and legal culture of information activities on the example of the use of student practical exercises on the theme "Finding Information on the Internet"]. Mezhdunarodnoe nauchnoe izdanie «Sovremennye fundamental´nye i prikladnye issledovaniya» [International scientific publication "Modern basic and applied research"]. - Kislovodsk, UTs «MAGISTR» Publ., 2012, no. 2, pp. 98-101.

Login or Create
* Forgot password?