Saransk, Russian Federation
Saransk, Russian Federation
Saransk, Saransk, Russian Federation
UDK 31 Статистика. Демография. Социология
Modern society determines the order for highly professional specialists in the field of education. For successful realization of professional activity graduate a teacher training University must satisfy the requirements stated in the professional standard of the teacher. In preparing future teachers the competence are formed, stated in the federal state educational standard of higher education by the direction of Teacher Education. Therefore there is a problem of development of the basic professional educational program that meets the requirements of these and other regulations. The paper proposes a solution to this problem at the expense of establishing of correspondence between competencies declared in the federal state educational standard of higher education, and labor functions specified in the professional standard of the teacher. The variant of implementation of established conformity of the content of the discipline variable part of Basic Professional Educational Program is reviewed. Working program of discipline "Geometric modeling by means ICT" is offered, the attributes of the work program, the content of the modules discipline and fund of evaluative tools are described.
standard, bachelor, teacher, labor function, competence, basic professional educational programs, model, geometrical modeling, a discipline by choice information and communication technologies, scientific and methodological support.
В настоящее время подготовка педагогических кадров подчинена, прежде всего, социальному заказу. Общество диктует требования, которым должен удовлетворять будущий учитель. Эти требования изложены в нормативных документах, в частности, в профессиональном стандарте педагога (далее — Профстандарт) в виде трудовых функций учителя [2]. Основным нормативным документом при подготовке бакалавра педагогического образования является федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования (далее — ФГОС ВО) [3]. Анализ этих двух документов выявил отличия между комплексом компетенций, установленных ФГОС ВО и содержанием трудовых функций учителя, определенных в Профстандарте. В связи с этим возникает проблема установления соответствия между компетенциями, заявленными в ФГОС ВО, и трудовыми функциями, указанными в профессиональном стандарте педагога. Предлагается осуществлять разработку основной профессиональной образовательной программы (далее — ОПОП) таким образом, чтобы она соответствовала требованиям указанных и других нормативных документов.
1. Integrirovannaya geometricheskaya sreda GeoGebra [GeoGebra integrated geometric environment]. Available at: https://app.geogebra.org/#geometry.
2. Professional'nyy standart "Pedagog (pedagogicheskaya deyatel'nost' v sfere doshkol'nogo, nachal'nogo obshchego, osnovnogo obshchego, srednego obshchego obrazovaniya) (vospitatel', uchitel')" [Professional standard "Teacher (pedagogical activity in the field of preschool, primary general, basic general, secondary general education) (educator, teacher)"]. Available at: https://rg.ru/2013/12/18/pedagog-dok.html
3. Federal'nyy gosudarstvennyy obrazovatel'nyy standart vysshego obrazovaniya po napravleniyu podgotovki 44.03.05 Pedagogicheskoe obrazovanie (s dvumya profilyami podgotovki) (uroven' bakalavriata) [Federal state educational standard of higher education in the field of training 44.03.05 Pedagogical education (with two training profiles) (bachelor's level)]. Available at:http://fgosvo.ru/news/6/1805.
4. Shkol'nye Znaniya.com [School Knowledge.com]. Available at: http://znanija.com/task/653495.