Moscow State University of Railway Engineering (Professor)
Russian Federation
The article notes that the state through the system of bodies of state power defines relations with public organizations, including developing measures of state support. The solution to the problem of efficiency of intersectoral interaction is presented in the example of the sports industry. As subjects of communication fields defined by the territorial Executive authorities and territorial public-state, public associations (including organizations). It is shown that in the sports industry has developed long-standing practice of interaction, characterized by an optimal organization on mutually beneficial conditions and efficiency in the system of relations “state — society”.
communication, communication field, the effective interaction, the state bodies, public organizations.
С позиции теории коммуникативистики взаимодействие между людьми определяется термином «коммуникация» и предполагает обмен информацией в коммуникационном поле [1]. Коммуникационный процесс включает в себя передачу закодированных с помощью символов сообщений от лица (или группы лиц), собирающего информацию и передающего ее (отправителя) лицу (или группе лиц), которому предназначена информация (получателю) [2]. Субъектами коммуникационного поля в рассматриваемом исследовании являются органы государственной власти и общественные объединения (в том числе общественные организации). Органы государственной власти (законодательные, исполнительные, судебные) — это основанный государством коллектив людей, осуществляющий государственные функции в определенной сфере деятельности. В соответствии с Федеральным законом «Об общественных объединениях» общественной организацией является основанное на членстве общественное объединение, созданное для совместной деятельности с целью защиты общих интересов и достижения результатов работы в соответствии с положениями устава. Общественные организации классифицируют по НИР. Современная коммуникативистика (№ 3, 2018). 80:8–13 различным основаниям: по территориальному признаку, характеризующему правомочность осуществления деятельности в пределах конкретной территории (международные, общероссийские, межрегиональные, региональные, местные организации), а также по целям и областям деятельности (молодежные, социальные, военно-патриотические, физкультурно-спортивные организации и т.д.). Взаимодействие органов государственной власти и общественных организаций носит двусторонний
характер [11]. Государство через систему органов государственной власти формирует положение общественных организаций, в ряде случаев определяет их соответствие выбранному целевому направлению деятельности, а также разрабатывает меры государственной поддержки. Общественные организации, со своей стороны, принимают участие в формировании и реализации политики государства. В современных условиях необходимо найти комплексное решение проблемы обеспечения эффективного взаимодействия в системе отношений «органы государственной власти — общественные организации». Указанное решение проблемы представлено на примере спортивной отрасли.
1. Goykhman O.Ya. Kommunikativistika v sovremennom obshchestve [Communicativistics in modern society]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sovremennaya kommunikativistika [Scientific research and development. Modern communicativistics]. 2012, V. 1, I. 1, pp. 4-8.
2. Izaak S.I. Kommunikatsii v sisteme gosudarstvenno-munitsipal’nogo upravleniya [Communications in the system of state-municipal management]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sovremennaya kommunikativistika [Scientific researches and developments. Modern communicativistics]. 2016, V. 5, I. 6, pp. 8-11.
3. Izaak S.I. Tselevye pokazateli realizatsii Strategii razvitiya fizicheskoy kul’tury i sporta v Rossiyskoy Federatsii na period do 2020 goda [Target indicators for the implementation of the Strategy for the Development of Physical Culture and Sports in the Russian Federation for the Period to 2020]. Nauchnyy forum: Innovatsionnaya nauka [Scientific Forum: Innovative Science]. Moscow, 2017, pp. 65-69.
4. Parshikova N.V.Normativno-pravovoe obespechenie organizatsii i provedeniya XXVIIVsemirnoy letney universiady 2013 goda v g. Kazani [Legal and regulatory support for the organization and conduct of the XXVII World Summer Universiade 2013 in Kazan]. Teoriya i praktika fizicheskoy kul’tury [Theory and practice of physical culture]. 2014, I. 1, pp. 3-4.
5. Parshikova N.V., Izaak S.I., Malits V.N. Razvitie fizicheskoy kul’tury i sporta: strategiya budushchego [Development of physical culture and sports: the future strategy]. Teoriya i praktika fizicheskoy kul’tury [Theory and practice of physical culture]. 2017, I. 12, pp. 3-5.
6. Prikaz Minsporta Rossii ot 1 avgusta 2014 g. № 663 «Ob utverzhdenii Poryadka provedeniya gosudarstvennoy akkreditatsii regional’nykh obshchestvennykh organizatsiy ili strukturnykh podrazdeleniy (regional’nykh otdeleniy) obshcherossiyskoy sportivnoy federatsii dlya nadeleniya ikh statusom regional’nykh sportivnykh federatsiy i formy dokumenta o gosudarstvennoy akkreditatsii, podtverzhdayushchego nalichie statusa regional’noy sportivnoy federatsii» (s izmeneniyami i dopolneniyami) [The Order of the Ministry of Sport of the Russian Federation of August 1, 2014 No. 663 “On Approval of the Procedure for Conducting State Accreditation of Regional Public Organizations or Structural Units (Regional Offices) of the All-Russian Sports Federation in order to confer on them the status of regional sports federations and the form of a document on state accreditation confirming the existence status of the regional sports federation” (with changes and additions)]. Available at: http://base.garant.ru/70717638/ (accessed 9 August 2017).
7. Prikaz Minsporta Rossii ot 14.03.2016 № 245 «O plane meropriyatiy po realizatsii Strategii razvitiya fizicheskoy kul’tury i sporta v Rossiyskoy Federatsii na period do 2020 goda» [Order of the Ministry of Sport of Russia from 14.03.2016 No. 245 “On the plan of measures for the implementation of the Strategy for the Development of Physical Culture and Sports in the Russian Federation for the Period to 2020”]. Available at: http://www.minsport.gov.ru/documents/ministry-orders/29672/ (accessed 9 August 2017).
8. Federal’nyy zakon ot 19.05.1995 № 82-FZ «Ob obshchestvennykh ob”edineniyakh» [Federal Law of 19.05.1995 No. 82-FZ “On Public Associations”]. Available at: http://base.garant.ru/10164186/ (accessed 9 August 2017).
9. Federal’nyy zakon ot 04.12.2007 № 329-FZ «O fizicheskoy kul’ture i sporte v Rossiyskoy Federatsii» [Federal Law No. 329-FZ of 04.12.2007 “On Physical Culture and Sport in the Russian Federation”]. Available at: http://www.kremlin.ru/acts/bank/26631 (accessed 9 August 2017).
10. Shakhray S.M., Izaak S.I. Analiz realizatsii Strategii razvitiya fizicheskoy kul’tury i sporta v Rossiyskoy Federatsii na period do 2020 g. v regionakh i munitsipal’nykh obrazovaniyakh [An analysis of the implementation of the Strategy for the Development of Physical Culture and Sports in the Russian Federation for the Period to 2020 in Regions and Municipalities]. Sport: ekonomika, pravo, upravlenie [Sports: Economics, Law, Management]. 2013, I. 4, pp. 11-14.
11. Yakimets V.N. Mezhsektoral’noe sotsial’noe partnerstvo: osnovy, teoriya, printsipy, mekhanizmy [Intersectoral social partnership: fundamentals, theory, principles, mechanisms]. Moscow, URSS Publ., 2004. 382 p.