Tula, Tula, Russian Federation
long-awaited Concept of teaching the subject area “Technology”, the project of which is analyzed in the article,defi nes the problems facing the teacher. The author illustrates these problems and the characterized directions of teaching the subject area “Technology” with the possible fragments of the content of technological education. The author shows which information should be used at the stage of the development of schoolchildren’s basic application skills of the main types of hand tools (electrical including) as a resource for solving technological problems which are the priority results of the mastering the subject area “Technology”. The article suggests the knowledge necessary for ecological education of schoolchildren, formation of their world outlook, provided that the interdisciplinary relations are established. The problems of the environmentally friendly production organically associated with the problems of modern economy allow us to solve the problem of economic education. The article proves that the subject of “Technology” is supposed to create certain patterns of thinking and behavior of schoolchildren, introduce them into the world of professions, and ensure professional self-determination of schoolchildren.
subject area, technological education, basic skills, human factor, material production.
В качестве одной из задач Концепции преподавания предметной области «Технология» определено «…изменение статуса предметной области "Технология" в соответствии с ее ключевой ролью в обеспечении связи фундаментального знания с преобразующей деятельностью человека и взаимодействия между содержанием общего образования и окружающим миром». Проследим возможные пути ее решения [9]. Преобразующая деятельность человека исторически представляет собой процесс материального производства в его взаимодействии с природой. История материального производства представляет собой увеличение числа материалов, природных явлений в изменяющемся взаимодействии. Именно поэтому долгое время материальное производство характеризовалось как цель взаимодействия человечества с природой, направленного на удовлетворение его потребности [8]. На этапе выработки у школьников базовых навыков применения основных видов ручного инструмента (в том числе электрического) как ресурса для решения технологических задач, являющихся приоритетными результатами освоения приметной области «Технология» (Концепция преподавания предметной области «Технология») крайне уместно будет использование некоторой учебной информации. В начальном периоде развития общества материальными средствами производства были ручные орудия труда. Они представляли собой измененные для выполнения трудовой деятельности объекты природы. В это время социум находился в биологи-
ческом равновесии с природой при ее ведущей роли. Машинное производство, заключающееся в переводе природных процессов в промышленные, изменило особенности взаимодействия социума и природы. Возникли противоречия, которые в дальнейшем стали причиной нарушения экологического равновесия. Современный кризис в системе «обществоприрода» заключается в том, что кроме изначально существовавших основных круговоротов вещества и энергии — геологического и биологического — появился и развивается третий круговорот: антропогенный или техногенный. Он вызван производственной деятельностью человека [1].
1. Basovskiy L.E. Menedzhment [Management]. Moscow, INFRA-M Publ., 2002. 216 p.
2. Sergeev A.N., Sergeev N.N., Medvedev P.N., Dorokhin Yu.S., Sergeeva A.V., Maliy D.V., Kutepov S.N. Vypusknaya kvalifikatsionnaya rabota bakalavra [Graduation qualification work of the bachelor]. Tula, Tul. gos. ped. un-t im. L.N. Tolstogo Publ., 2015. 122 p.
3. Zharkova N.A. Didakticheskaya korrektsiya professional’no-pedagogicheskoy kompetentnosti prepodavatelya pri podgotovke gornykh inzhenerov [Didactic correction of the teacher’s professional-pedagogical competence in the training of mining engineers]. Izvestiya Tul’skogo gosudarstvennogo universiteta. Nauki o Zemle [Izvestiya of the Tula State University. Earth sciences]. 2011, I. 1, pp. 201-210.
4. Kalyuga S.U. Izuchenie nauchnykh osnov tekhniki v protsesse trudovogo obucheniya kak sredstvo politekhnicheskoy podgotovki shkol’nikov. Kand. Diss [Th e study of the scientifi c foundations of technology in the process of labor training as a means of polytechnical preparation of schoolchildren. Cand. Diss]. Moscow, 1984. 172 p.
5. Petrova M.S., Lazarev I.V., Shaydenko N.A., Snegirev A.V., Sergeev A.N. Laboratornyy praktikum po kursu «Bezopasnost’ zhiznedeyatel’nosti» [Laboratory workshop on the course “Safety of life”]. Tula, TulGU Publ., 2016. 116 p.
6. Pereverzev M.P., Shaydenko N.A., Basovskiy L.E. Menedzhment [Management]. Moscow, INFRA- M Publ., 2008. 330 p.
7. Shaydenko N.A., Podzolkov V.G., Sergeev A.N., Sverchkova A.V. Sistema nepreryvnogo formirovaniya gotovnosti vypusknikov pedagogicheskogo vuza k professional’noy deyatel’nosti po obrazovatel’nym programmam SPO [System of continuous formation of readiness of graduates of pedagogical high school to professional activity in educational programs of ACT]. Tula, 2016.
8. Shaydenko N.A., Sergeev A.N. Politekhnicheskoe obrazovanie v sovremennykh usloviyakh paradigmal’noy transformatsii [Polytechnic Education in the Modern Conditions of Paradigmatic Transformation]. Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka [Pedagogical Education and Science]. 2009, I. 12, pp. 4-8
9. Shaydenko N.A., Sergeev A.N. Stanovlenie tekhnologicheskogo obrazovaniya: mirovoy opyt [Formation of technological education: world experience]. Professional’noe obrazovanie. Stolitsa [Vocational education. Capital]. 2013, I. 4, pp. 21-23.
10. Shaydenko N.A. Iz opyta realizatsii kontseptsii sovershenstvovaniya tekhnologicheskoy podgotovki studentov - budushchikh uchiteley [From experience of realization of the concept of perfection of technological preparation of students - future teachers]. Tula, TGPU im. L.N. Tolstogo Publ., 2010. 262 p.
11. Shaydenko N.A., Sergeev A.N., Podzolkov V.G. Istoricheskiy analiz paradigmal’nykh izmeneniy v obrazovanii [Historical Analysis of Paradigmatic Changes in Education]. Vestnik Pyatigorskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta [Bulletin of Pyatigorsk State Linguistic University]. 2013, I. 1, pp. 221-226
12. Shaydenko N.A., Sergeev A.N. Podgotovka uchiteley tekhnologii v usloviyakh paradigmal’nykh izmeneniy v obrazovanii [Training of Technology Teachers in Conditions of Paradigmatic Changes in Education]. Pedagogicheskoe obrazovanie: istoriya, sovremennost’, perspektivy: Materialy I Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, posvyashchennoy 135-letiyu Kazanskogo pedagogicheskogo kolledzha (Kazan’, 30 marta 2012 g.) [Pedagogical Education: History, Modernity, Perspectives: Proceedings of the First International Scientifi c and Practical Conference dedicated to the 135th anniversary of the Kazan Pedagogical College (Kazan, March 30, 2012)]. Kazan’, Tsentr innovatsionnykh tekhnologiy Publ., 2012, pp. 160-163.
13. Shaydenko N.A. Kharakteristika usloviy formirovaniya politekhnicheskoy kompetentnosti budushchego uchitelya [Characteristics of the conditions for the formation of the polytechnic competence of the future teacher]. Tekhnologo-ekonomicheskoe obrazovanie: Dostizheniya, innovatsii, perspektivy [Technological and economic education: Achievements, innovations, perspectives]. Tula, TGPU im. L. N. Tolstogo Publ., 2013, pp. 113-120.
14. Shaydenko N.A. Sistema usloviy effektivnogo formirovaniya tekhnologicheskoy kompetentnosti budushchego uchitelya [System conditions for the eff ective formation of technological competence of the future teacher]. Shkola i proizvodstvo [School and production]. 2015, I. 3, pp. 51-53.
15. Evolyutsionnaya ekonomika: innovatsii, investitsii, instituty, intellektual’nyy capital [Evolutionary economy: innovations, investments, institutions, intellectual capital]. Tula: Tul’skii gosudarstvenniy pedagogicheskiy universitet im. L.N. Tolstogo Publ., 2008.
16. Shaidenko N.A. The Ideas of Patriotism in the History of Russian Pedagogy // Russian Education & Society. 2013. Vol. 55. I. 3. P. 68-80.