THE METHODOLOGY OF PREPARING PR-TEXT IN THE FRAMES OF PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF A SPECIALIST IN PUBLIC RELATIONS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The subject matter of the paper is the methodology of preparation of PR-text in the frames of professional communicative competence of a specialist on public relations. It aims to form a communicative competence necessary to solve some communicative tasks by means of PR-texts. The author allocates three levels of the methodology of preparing PR-text and shows the formation of competences of a specialist in public relations. Each level presents a stage of the methodology of preparation of PR-text. The first stage is the study of discourse, it allows to take into account the conditions of the social situation of the creating text. At the second stage are used the knowledge of the basic parameters of the text. At the third stage are prepared the texts of different genres and styles. Each stage gives the examples of PRpractice. The offered methodology allows to realize in the text a system of communicative-pragmatic attitudes that contribute the successful solution of communicative tasks by the specialist on public relations.

Keywords:
methodology, competence, text formation processes, discourse, the texts, PR-text, genre, informational cause.
Text

Процессы, происходящие в экономической, политической и социальной жизни России, выводят сферу связей с общественностью в ряд важных институтов информационного общества: «PR, наконецто, стали воспринимать как самостоятельную и важную сферу деятельности, для которой требуются квалифицированные специалисты с профильной подготовкой» [1, с. 99]. Это привело к изменению требований к профессиональной подготовке выпускников по связям с общественностью, что нашло отражение в ГОСТе третьего поколения. В статье мы предлагаем методику подготовки PR-текстов, в основе которой лежит прагмалингвистический метод, рассматривающий текст как результат функционирования дискурса, поэтому особое внимание уделяется, с одной стороны, прагматическому плану текста, а с другой стороны — текстообразующей функции дискурса. Данная методика, обобщая достижения лингвистики, дискурсологии и пиарологии, делает акцент на необходимый предварительный этап подготовки текста, что позволяет значительно облегчить составление PR-текстов и наиболее эффективно их структурировать с учетом целевой аудитории.

Приказами Министерства образования и науки Российской Федерации (Минобрнауки России) от 14 января и 29 марта 2010 г. были утверждены и введены в действие Государственные образовательные стандарты высшего профессионального образования по направлению подготовки 031600 «Реклама и связи с общественностью» (квалификации «бакалавр» и «магистр»). Изменилось не только наименование специальности, но и характеристика профессиональной деятельности выпускника. В Федеральном государственном образовательном стандарте высшего  профессионального образования по направлению подготовки 031600 «Реклама и связи с общественностью» (квалификация (степень) «бакалавр») обозначены виды профессиональной деятельности, среди которых — коммуникативная, направленная на обеспечение внутренней и внешней коммуникации, рекламно-информационная, связанная с подготовкой и распространением рекламной продукции, а также прогнозно-аналитическая, результатом которой является составление справок, отчетов, прогнозов [5; 6; 21].

References

1. Azarova L.V., Pochekaev R.Yu. Tendentsii razvitiya PRdeyatel’nosti v Rossii i novye podkhody k podgotovke spetsialistov v sfere kommunikatsii [Trends in the development of PR-activity in Russia and new approaches to the training of specialists in the field of communication]. Izvestiya LETI [News of Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»]. № 1. 2008, pp. 97-102.

2. Arutyunova N.D. Diskurs. Rech’ [Discourse. Speech]. Lingvisticheskiy entsiklopedicheskiy slovar’ [Linguistic Encyclopedic Dictionary]. Moscow, Great Russian Encyclopedia Publ., 2002, pp. 136-137, 414-416.

3. Bogdanov V.V. Tekst i tekstovoe obshchenie [Text and text communication]. St. Petersburg, St. Petersburg State University Publ., 1993.

4. Gvazava V.I. Professional’naya rechevaya kompetentnost’ spetsialista po svyazyam s obshchestvennost’yu [Professional voice specialist competence]. Kaliningrad, Kaliningrad Institute of Economics Publ., 2011.

5. Gosudarstvennye obrazovatel’nye standarty vysshego professional’nogo obrazovaniya po napravleniyu podgotovki 031600 «Reklama i svyazi s obshchestvennost’yu» (kvalifikatsiya (stepen’) «bakalavr») [State educational standards for higher education in the field of training 031600 «Advertising and Public Relations» (qualification (degree) «Bachelor»)]. Available at: http://mgup.ru/public/files/388.pdf (in Russian)

6. Gosudarstvennye obrazovatel’nye standarty vysshego professional’nogo obrazovaniya po napravleniyu podgotovki 031600 «Reklama i svyazi s obshchestvennost’yu» (kvalifikatsiya (stepen’) «magistr») [State educational standards for higher education in the field of training 031600 «Advertising and Public Relations» (qualification (degree) «Master»)]. Available at:http://mgup.ru/public/files/389.pdf (in Russian)

7. Danilina V.V., Lukina M.V., Minaeva L.V., Salieva L.K. Svyazi s obshchestvennost’yu. Sostavlenie dokumentov: Teoriya i praktika [Communication with the public. Preparation of documents: Theory and Practice]. Moscow, Aspekt Press Publ., 2008.

8. Issers O.S. Kommunikativnye strategii i taktiki russkoy rechi [Communication strategies and tactics of Russian speech]. Moscow, LKI Publ., 2008.

9. Kochetkova V.S. Spetsifika tipologii PR-tekstov [Specificity Type PR-texts]. Mediaskop [Mediascope]. 2010. № 3. Available at: http://www.mediascope.ru/node/596

10. Kochetkova A.V., Filippov V.N., Skvortsov Ya.L., Tarasov A.S. Teoriya i praktika svyazey s obshchestvennost’yu [Theory and practice of public relations]. St. Petersburg, Piter Publ., 2010.

11. Krivonosov A.D. Zhanry PR-teksta [Genres PR-text]. St. Petersburg, Laboratory of operational print of journalism faculty, St. Petersburg State University Publ., 2001, p. 7.

12. Krivonosov A.D. PR-tekst v sisteme publichnykh kommunikatsiy [PR-text in the system of public communications]. St. Petersburg, Peterburgskoe vostokovedenie [Petersburg oriental] Publ., 2002.

13. Lebedeva T.Yu. Pablik rileyshnz. Korporativnaya i politicheskaya rezhissura [PR. Corporate and political direction]. Moscow, MGU Publ., 1999.

14. Milovidov V.A. Ot semiotiki teksta k semiotike diskursa [Semiotics of text semiotics Discourse]. Tver’, Tver’ State University Publ., 2000.

15. Negryshev A.A. Referentnaya sootnesennost’ novostnogo mediateksta (iz opyta opisaniya interpretativnosti metodom makrostrukturnogo analiza) [Reference relatedness news media text (descriptions of experience interpretative method macrostructural analysis)]. Lingvistika rechi. Medialingvistika [Linguistics speech. Medialingvistika]. Moscow, 2012, pp. 429-450.

16. N’yusom D., Terk Dzhudi Van Slayk, Krukeberg D. Vse o PR. Teoriya i praktika pablik rileyshnz [All of the PR. Theory and practice of public relations]. Moscow, IMIDZh-Kontakt Publ., INFRA-M Publ., 2001.

17. Sinyaeva I.M. Pablik rileyshnz: Tolkovyy slovar’ [PR: Glossary]. Moscow, Dashkov i K Publ., 2010.

18. Rozhdestvenskiy Yu.V. Obshchaya ritorika [Overall rhetoric]. Moscow, Novoe tysyacheletie Publ., 1996.

19. Sayt aviakompanii «Tatarstan» [The airline «Tatarstan»]. Available at: http://www.tatarstan.aero

20. Smirnova N. OAO «Kirovskiy mashzavod 1 Maya»: kadry gotovim sami [JSC «Kirov mashzavod May 1»: people prepare themselves]. Rabochie mesta [Jobs]. Available at: http://www.gazeta-rm.ru/company

21. Sinyaeva I.M. Reklama i svyazi s obshchestvennost’yu [Advertising and Public Relations]. Moscow, Yurayt Publ., 2013.

22. Prikazy Ministerstva obrazovaniya i nauki Rossiyskoy federatsii (Minobrnauki Rossii) ot 14 yanvarya i 29 marta 2010 g. [Ministry of Education and Science of the Russian Federation (Russian Ministry) of 14 January and 29 March 2010]. (in Russian)

23. Rozhdestvenskiy Yu.V. Teoriya ritoriki [Theory of rhetoric]. Moscow, Flinta Publ., Nauka Publ., 2006.

24. Tulupov V.V. Svyazi s obshchestvennost’yu v sisteme kommunikatsiy (pablik rileyshenz - zhurnalistika - reklama). Svyazi s obshchestvennost’yu. Bazovye ponyatiya [Public relations in the system of communications (public rileyshenz - journalism - advertising). Communication with the public. Basic concepts]. Voronezh, Kvarta Publ., 2003, pp. 5-40.

25. Tyupa V.I. Kommunikativnoe sobytie uroka [Communicative event lesson]. Available at: http://metlit.nm.ru/materials/materials.html

26. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart vysshego professional’nogo obrazovaniya po napravleniyu podgotovki 031600 «Reklama i svyazi s obshchestvennost’yu» (kvalifikatsiya (stepen’) «bakalavr») [Federal State Educational Standard of higher education in the direction of preparation 031600 «Advertising and Public Relations» (qualification (degree) «Bachelor»)]. (in Russian)

27. Shishkina M.A. Pablik rileyshnz v sisteme sotsial’nogo upravleniya [Public relations in the system of social control]. St. Petersburg, Pallada-Media Publ., 2002.

28. Lebedeva T. Entsiklopediya pablik rileyshenz [Encyclopedia PR]. Moscow, IMIDZh-Kontakt Publ., 2009.

29. Gabay G. Copywriting. Great Britain: Teach Yourself Books, 2000.

30. Schiffrin D. The language of discource: Connections inside and out. 1990, v. 10, pp. 97-100.

Login or Create
* Forgot password?