The author of the article seeks to reveal the reasons for the loss of femininity by heroines’ suffering from the Medea complex. To this end, the author considers the various developments of the plot featuring a betrayed woman taking revenge on her husband to be found in mythology, Euripides’ tragedies, Jean Marie Lucien Pierre Anouilh’s dramas, Yuri Petrovich Lyubimov’s theatrical performances at the Taganka Theatre. The author demonstrates that the revenge of mythological Medea is extolled and sanctified by Helios. In «Medea» created in a patriarchy-dominated period, Euripides shows a different attitude: his sympathy for the heroine reveals itself in Medea’s monologue, however, his condemnation of children-destruction by Medea is evident through the chorus cues. The image of the heroine is still elevated and stirs up sympathy. Lyubimov theatrical performance is inspired by Euripides’ tragedy, but the director gives a broad hint at the Medea tragedy repeating itself in the contemporary context. Kama Ginkas’ theatrical performances, emphasis is laid on Medea’s villainy, rather than on a feat of love. The author of the article claims that the evolution of the interpretation of Medea’s image is in tune with the evolution of cultural values over time. The view of Medea as alien to femininity is related by the author to the dominance of patriarchy and Christianity, which the author is agreed with and concludes that currently the image of Medea is to be seen as a negative example which serves to demonstrate that revenge, murder, and lack of maternal duty are incompatible with the concept of femininity. The author proves that the Medea complex identification and its ethics- and aesthetics-informed interpretation are currently of utmost importance.
The Medea complex, injustice, femininity, revenge, retaliation, cultural change, Christian values, resignation
Тема данной работы соответствует цели — определить причины утраты женственности героиней античной трагедии и дать этическую оценку данного явления. В первой части предметом нашего исследования будет образ Медеи в художественной литературе: мифе, трагедии Еврипида «Медея», постановке Ю. Любимова в театре на Таганке (Медею играла Любовь Селютина, роль Ясона исполнял Александр Трофимов, Креонта играл Валерий Золотухин) и интерпретации в ТЮЗе (режиссер Кама Гинкас, Медея — Екатерина Карпушина, Ясон — Игорь Гордин, Креонт — Игорь Ясулович), а также стихах современных поэтов И. Лесной-Ивановой и Т. Корзо. Мы выбрали наиболее известных авторов, хотя тема Медеи была основой очень многих произведений. «Медея — действующее лицо трагедий Софокла «Колхидянки»» (фр. 337– 346 Радт), «Скифы» (фр. 546–549 Радт), «Зельекопы » (фр. 534–536 Радт, описано приготовление ядовитых трав), Еврипида «Медея» и «Эгей» и Сенеки «Медея» [3]. В древности на тему этого мифа были также созданы произведения: Акций («Медея, или Аргонавты»), Энний («Медея-изгнанница»), Диоген Синопский, Неофрон Сикионский, Антифрон, Каркин Младший писали трагедию под названием «Медея». Темы Медеи касался Овидий, сочинивший письмо Медеи Ясону. Интересно, что Эпихарм, Ринфон и еще семь авторов написали на данную тему комедии, а не трагедии. В период классицизма появляется трагедия Корнеля «Медея» (1635). Всплеск интереса к трагедии Медеи приходится на конец XVIII– XIX вв. Жозе Антониу да Силва, пьеса «Чары Медеи» (1735), Дж. Б. Никколини — трагедия «Медея» (1825). Уильям Моррис — поэма «Жизнь и смерть Ясона» (1867), Ф.М. Клингер — драмы «Медея в Коринфе» (1786) и «Медея на Кавказе» (1791) Франц Грильпарцер — пьеса «Золотое руно» (1822).
1. Àrmuri.wordpress: [ñàéò] URL: http://armuri.wordpress.com/2010/04/24/101 (Accessed on August 10, 2013).
2. Borev Yu.B. Estetika: Uchebnik. M.: Vysshaya shkola, 2002. 511 s.
3. Wikipedia: URL: http://ru.wikipedia.org/wiki/Medeya (Accessed on August 9, 2013).
4. Dumanov Kh.M. i Pershits A.I. Matriarkhat: novyy vzglyad na staruyu problemu. URL: http://vivovoco.rsl.ru/VV/JOURNAL/VRAN/MAMMAMIA.HTM (data obrashcheniya: 10.08.2013).
5. Evripid. Medeya. Ippolit. Vakkhanki. M.: Azbuka-klassika, 2004. 252 s.
6. Lib: [sayt] URL: http://www.lib.ru/INPROZ/KAMU/zapisnye_knizhki.txt_with-big-pictures.html (data obrashcheniya: 10.08.2013).
7. Kun N.A. Legendy i mify Drevney Gretsii. M.: Eksmo-Press, 2000. 541 s.
8. Abc-people: [sayt] URL: http://www.abc-people.com/data/kuprin/gr-br-txt.htm (data obrashcheniya: 10.08.2013).
9. Lesnaya-Ivanova I. Dary vdokhnoveniya. M.: IPO «U Nikitskikh vorot», 2013. 332 s.
10. Losev A.F. Istoriya antichnoy estetiki. Kn. 2. M.: Folio, 2000. 675 s.
11. Losev A.F. Antichnaya literatura. Pod red. prof. Takho-Godi. 7-e izd-e. M: CheRo, 2005.
12. Nurullina G. Zhenshchina v islame. M.: Umma, 2003. 382 s.
13. Statistika o razvodakh v Rossii. URL: http://www.echo.msk.ru/blog/echomsk/1003600-echo (data obrashcheniya: 10.08.2013).
14. Statistika ob ubiystvakh detey materyami: URL: http://pro-volgograd.com/skazki/skazki-pro-zhenskuyu-dolyu/materi-detoubiytsy-norma-matriarhata.html (data obrashcheniya: 10.08.2013).
15. Statistika o soderzhanii muzh´yami zhen i detey posle razvoda v drugikh stranakh: URL: http://www.segodnya.ua/world/kak-razvodjatcja-v-raznykh-ctranakh.html (data obrashcheniya: 10.08.2013).