The article deals with economocentrism as a current social phenomenon. Economocentrism is a world outlook pattern which regards economy and economy-related phenomena as pivotal for all the major spheres of life. Such a pattern reflects a purely material orientation of the public and private conscience, with cultural, spiritual, moral, and interpersonal relationship-building principles relegated. By giving absolute priority to economocentrism, scientific theory reduces a vast range of causal baseline socio-economic development-shaping factors to mathematically calculated regularities and patterns which do not take into account the specifics — differing views on the natural and geographical heterogeneity of economic systems, and, hence, differing mentality of economic agents, as well as ethical, social, and political aspects — of the environment they describe. Exclusive reliance on the principles of economocentrics is socially destructive and results in crises, thus, breaking the current economocentric paradigm of social development is a vital issue. A possible solution could be a reverse to culture, ethics, human personality, and, most importantly, a contextual approach to economic problems.
economocentrism, commercialization, market expansion, emancipation of economic rationality, reductionism
Ретроспективный взгляд позволяет исследователям отчетливо увидеть специфические черты, принципиально отличающие конкретную эпоху от предыдущих и последующих за ней периодов в развитии социума. Что касается специфики современного нам общества, то основы сложившейся ныне цивилизационной формы, зародившейся на рубеже эпох Возрождения и Нового времени, могут быть осмыслены и раскрыты через такую категорию, как «экономоцентризм». Под экономоцентризмом понимается мировоззренческая установка, в семантическом поле которой главенствующая роль при осмыслении общества, человека, природы, а также норм функционирования тех связей, которые устанавливаются между ними, отводится исключительно экономическим феноменам [7]. Рассматривая экономоцентричную логику развития социума, мы можем выделить следующие ее характерные черты.
Первая черта — эмансипация экономики во всех возможных формах ее проявления (начиная от экономической теории и заканчивая
1. Bekker G.S. Chelovecheskoe povedenie. Ekonomicheskiy podkhod = human behavior. Economical approach. M.: GUVShE, 2003. 671 s.
2. Bulgakov S.N. Filosofiya khozyaystva. M.: 1990.
3. Zarubina N.N. Sotsiologiya khozyaystvennoy zhizni. M.: «Logos», 2006. 392 s.
4. Kara-Murza S.G. Chto znachit´ ne byt´ Zapadom?. Nash sovremennik. 1999. Elektronnyy resurs. http://www. patriotica.ru/actual/skara_west.html]. (data obrashcheniya: 12.02.2014).
5. Kirvel´ Ch.S. Prirodnye osnovy kul´turno-tsivilizatsionnogo bytiya vostochnoslavyanskikh narodov. Filosofiya i akademicheskaya nauka: Uchebnoe posobie dlya aspirantov i soiskateley. Vyp. 4. SPb., 2007. S. 315-393.
6. Kutyrev V.A. Sofiya, logos, matezis kak etapy deevolyutsii dukhovnosti. Filosofiya khozyaystva. Al´manakh Tsentra obshchestvennykh nauk i ekonomicheskogo fakul´teta MGU im. M.V. Lomonosova. 2012. № 3. S. 27-36.
7. Semernik S.Z. Ekonomotsentrizm kak destruktivnyy faktor razvitiya obshchestva. Filosofiya khozyaystva. Al´manakh Tsentra obshchestvennykh nauk i ekonomicheskogo fakul´teta MGU im. M.V. Lomonosova. 2012. № 3 (81). S. 48-60.
8. Khirshman A. Strasti i interesy. Politicheskie argumenty v pol´zu kapitalizma do ego triumfa. M.: Izd-vo instituta Gaydara, 2012. 195 s.
9. Scull Andrew T. Decarceration: Community Treatment and the Deviant - A Radical View. Prentice-Hall, Inc., 1977, vii+184 pp.