Volzhskiy, Russian Federation
Based on the analysis of the public conscience as demonstrated in the context of private and social behaviour control patterns, the authors identify mechanisms and principles of normative regulation. For the purpose of the analysis, the authors compare the platforms of Russian and non-Russian researchers and make conclusions about the subject-object nature of moral oughtness. The authors use an integrative approach to morals as ontology-based normative regulation, rather than a will-constraining norm. A critical review of the works by Russian and Soviet philosophers reveals that, when considering the issue of the correlation between the moral and the social, Russian/ Soviet philosophy tends to emphasize and, not infrequently, intentionally exaggerate the determination of the moral oughtness by the social. The authors hold that one of the key aspects of moral determination is the source and the foundation of the moral claim, which, in turn, involves a number of interrelated issues: first, the correlation of the subjective and the objective in the moral plane; second, the correlation of the personal free will and choice of action and behaviour in the framework of moral function.
normative regulation, morals, the social, the objective, the subjective, values
Нравственное в контексте философского знания все более выделялось в особую сферу человеческого духа, хотя вначале было в неразрывном единстве с эстетическими и религиозными воззрениями и регулятивами обыденной жизнедеятельности человека. Вплоть до середины XIX в. этическая мысль не выходила за рамки расширительно-универсалистского толкования феномена нравственного. Несмотря на то, что в эпоху Просвещения были выведены специфические социально-регулятивные функции нравственности, специфика ее особого для человека способа регуляции поведения и деятельности оставалась непроясненной.
1. Anisimov A.F. Dukhovnaya zhizn´ pervobytnogo obshchestva. 2-e izd-e. M.-L., 1997.
2. Molchanov S.V. Moral´ spravedlivosti i moral´ zaboty: zarubezhnye i otechestvennye podkhody k moral´nomu razvitiyu. Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 14: «Psikhologiya». 2011. № 2. S. 59-72.
3. Veryaskina V.P. Zhizn´ i tsennosti kak osnovopolagayushchie ponyatiya filosofskoy antropologii. Zhizn´ kak tsennost´. M: In-t filosofii RAN, 2000.
4. Gerodot. Istoriya. L., 1972.
5. Drobnitskiy O.G. Ponyatie morali. Istoriko-kriticheskiy ocherk. M.: Nauka, 1974.
6. Kant I. Kritika sposobnosti suzhdeniya. Soch. v 6 tt. T. 5. M., 1966.
7. Labryuyer Zh. Kharaktery. M.- L.,1964.
8. Lakhman A.G. Pravo i moral´: teoriya i real´nost´. Vlast´ i upravlenie na Vostoke Rossii. 2011. № 1. S. 165-172.
9. Shcherbak F.N. Moral´ kak dukhovno-prakticheskoe otnoshenie. L.: LGU, 1986.
10. Cumberlend R.A. Treatise of Laws of Nature. L.,1927.