Education Committee State Duma of the Russian Federation (Member of the Expert Council in general education)
Russian Federation
The article describes the analysis of formation and deployment of the massive open online courses (MOOC) for teachers. It considers the features of WOOC constructionfor professional development of teachers, and analyses the MOOC influence on development of the informational educational environment for schools in the conditions of development of electronic educational forms. It offers some recommendations about MOOC embedding into schools’ IT environment based on creation of pedagogical community of regional tutors-methodologists and teachers in joint study of MOOC at courses IITE UNESCO, and involvement of creative teachers in the formation of author´s OER and MOOC for pupils as environments of electronic study in the region.
professional development of teachers, ICT competence of the teacher, electronic study, wide-scale open online courses, the informational educational environment, digital pedagogics, open educational resources.
Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании Массовые открытые онлайн-курсы (massive open online courses), названные в числе 30 наиболее перспективных тенденций в развитии образования до 2028 г., открыли новые возможности в сфере дистанционного образования. Концепция МООК опирается на ключевые принципы новой теории обучения — коннективизма: разнообразие подходов, подход к обучению как
к процессу формирования сети и принятия решений, обучение и познание как процесс, а не состояние. МООК устраняют территориальные и временные барьеры, они носят глобальный характер и выходят за рамки одного университета. МООК повышают самостоятельность и мотивацию студентов в приобретении навыков, необходимых для профессиональной деятельности в глобальном цифровом мире. По своей форме MOOK — это электронные курсы (учебно-методические комплексы), включающие в себя видеолекции с субтитрами, текстовые конспекты лекций, домашние задания, тесты и итоговые экзамены. Авторами курсов являются преподаватели ведущих университетов. MOOK опираются на активное участие и взаимодействие студентов с преподавателями и между собой.
Важной составляющей МООК являются открытые образовательные ресурсы (ООР). К настоящему времени ООР-сообщество выработало общие подходы к созданию электронных репозиториев учебных материалов. Создаются, пополняются и используются десятки крупных архивов ООР в мире.
1. Badarch Dendev. Informatsionnye i kommunikatsionnye tekhnologii v obrazovanii [Information and communication technology in education]. Moscow, UNESCO Institute for Information Technologies in Education Publ., 2013. Available at: http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214728.pdf (Accessed 23 June 2014)
2. ICT in Teacher Education: Policy, Open Educational Resources and Partnership. Proceedings of International Conference IITE-2010, St. Petersburg, 15-16 November 2010. St. Petersburg, Russian Federation: UNESCO, 2011. Available at: http://ru.iite.unesco.org/publications/3214684/ (Accessed 20 July 2013).
3. UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Paris: UNESCO, 2011. Available at: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475e.pdf (Accessed 05 July 2013).
4. IKT v obrazovanii: pedagogika, obrazovatel´nye resursy i obespechenie kachestva [ICT in education: pedagogy, educational resources and quality assurance]. Sb. tez. Mezhdunar. konfer. IITO-2012, Moskva, 13-14 noyabrya 2012 g [Collection of abstracts of the International Conference IITE-2012, Moscow, 13-14 November 2012]. Moscow, UNESCO Institute for Information Technologies in Education Publ., 2012. Available at: http://ru.iite.unesco.org/publications/3214718/ (Accessed 09 July 2013).
5. IKT i kachestvo obrazovaniya: Assotsiirovannye shkoly YuNESKO na puti k shkole budushchego [ICT and the quality of education: UNESCO Associated Schools in the way of the future for school]. Mater. Mezhdunar. konf. IITO YuNESKO i Assotsiirovannykh shkol YuNESKO, Kazan´, 26-27 aprelya 2011 g. [Materials of International conference UNESCO IITE and UNESCO Associated Schools, Kazan, 26-27 April 2011]. Kazan´: University of management «TISBI», 2011. Available at: http://iite.unesco.org/capacity_development/aspnet/fi les/Materials_2011.pdf (Accessed 21 June 2013).