PRIMARY SCHOOL PUPIL AS A SUBJECT OF LEARNING ACTIVITIES IN THE PROCESS OF PROJECT TASKS COMPLETING
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper considers the essence of such concepts, as “subjectness” and “subject”; characterizes primary school age as the sensitive period for developing a learner’s subject position. Further, it is shown, how educational activities can help primary school pupils to master teamwork in the process of learning. Also highlighted is the role of project tasks as one of the efficient means to form primary schoolchildren’s subject position, to develop their creativity thinking and to enhance their abilities to self-learning, self-education and self-development.

Keywords:
subjectness, subject, primary school pupil, learning activity, cooperation in learning, project task.
Text

ФИЛОСОФСКАЯ ОСНОВА ФОРМИРОВАНИЯ СУБЪЕКТНОСТИ ШКОЛЬНИКА

На современном этапе интенсивной перестройки системы образования усиливается тенденция к обучению учащихся активно мыслить, творить, самостоятельно пополнять знания, ориентироваться во все более возрастающем потоке научной информации. Особую значимость приобретает формирование у школьников мышления нового типа, свободного от консерватизма, предполагающего смелый творческий поиск при решении нестандартных задач, способности к самообразованию и саморазвитию, грамотному взаимодействию с окружающим миром. В связи с этим меняются смыслы и целевые ориентиры образования, приоритетными ценностями становятся умение принимать решения и находить выходы в ситуациях социальной неопределенности, осознание собственной индивидуальности и субъектности.

Понятие «субъектность» базируется на теории развития личности С.Л. Рубинштейна, который считал, что «…в деятельности и через деятельность индивид реализует и утверждает себя как личность: как субъект — в своем отношении к объектам им порожденным, как личность в своем отношении к другим людям, на которых он в своей деятельности воздействует и с которыми он через нее вступает в контакт» [14, с. 436].

Отношение к другому как к субъекту — это признание за человеком-собеседником права на самоопределение и свободу, соответствующее этому поведению, это опора на то положительное, что потенциально есть в каждом человеке. Таким образом, свою субъектность, самостоятельную духовно-нравственную позицию человек обретает только в процессе деятельности, общения, приобщения к общественным ценностям, нормам и идеалам.

References

1. Adamskiy A.I. Detskaya ekspertiza obrazovatel´noy deyatel´nosti - kak obrazovatel´naya programma. Uchenik - sub"ekt obrazovatel´nogo protsessa [Children´s examination of educational activity - as an educational program. Pupil - the subject of the educational process]. Moscow, Evrika Publ., 2005.

2. Vorontsov A.B. Pedagogicheskaya tekhnologiya kontrolya i otsenki uchebnoy deyatel´nosti: sistema D.B. El´konina - V.V. Davydova [Pedagogical technology of monitoring and evaluation of training activities: the system DB Elkonin - VV Davydov]. Moscow, Izdatel´ Rasskazov A.I. Publ., 2002.

3. Davydov V.V., Slobodchikov V.I., Tsukerman G.A. Mladshiy shkol´nik kak sub"ekt uchebnoy deyatel´nosti [Junior high school student as the subject of learning activities]. Voprosy psikhologii [Questions of Psychology], 1992, I. 3-4.

4. Davydov V.V. Teoriya razvivayushchego obucheniya [The theory of developmental education]. Moscow, INTOR Publ., 1996.

5. Asmolov A.G. Kak proektirovat´ universal´nye uchebnye deystviya v nachal´noy shkole. Ot deystviya k mysli [How to design a universal learning activities in elementary school. From action to thought]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2010.

6. Leont´ev A.N. Filosofiya psikhologii: iz nauchnogo naslediya [Philosophy of Psychology: from scientific heritage]. Moscow, Moscow University Publ., 1994.

7. Maralov V.G. Osnovy samopoznaniya i samorazvitiya [Fundamentals of self-knowledge and self-development]. Moscow, Akademiya Publ., 2002.

8. Mitina L.M. Upravlyat´ ili podavlyat´: vybor strategii professional´noy zhiznedeyatel´nosti pedagoga [Control or suppress: the choice of strategy professional life of a teacher]. Moscow, Sentyabr´ Publ., 1999.

9. Novikov A.M. Postindustrial´noe obrazovanie [Post-industrial education]. Moscow, Egves Publ., 2011.

10. Bozhovich E.D. Pozitsiya sub"ekta ucheniya: vneshnie i vnutrennie svyazi [The position of the subject of the exercise: the external and internal communications]. Moscow, Monuments of Historical Thought Publ., 2013.

11. Polivanova K.N. Proektnaya deyatel´nost´ shkol´nikov [Project activities students]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2008.

12. Vorontsov A.B., Zaslavskiy V.M., Egorkina S.V. Proektnye zadachi v nachal´noy shkole [Project objectives in elementary school]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2009.

13. Bozhovich E.D. Psikhologo-pedagogicheskie problemy razvitiya shkol´nika kak sub"ekta ucheniya [Psychological and pedagogical problems of the student as the subject of the teaching]. Moscow, Moscow psycho-social institution Publ.; Voronezh, NPO «MODEK» Publ., 2000.

14. Rubinshteyn S.L. Osnovy obshchey psikhologii [Fundamentals of General Psychology]. In 2 V., V. 1. Moscow, Pedagogika Publ., 1989.

15. Slobodchikov V.I. Antropologicheskiy smysl issledovatel´skoy raboty shkol´nikov [Anthropological meaning of research students]. Shkol´nye tekhnologii [School Technology]. 2006, I. 3.

16. Smantser A.P., Rangelova E.M. Osnovy preventivnoy pedagogiki [Fundamentals of preventive pedagogy]. Minsk, BGU Publ., 2014.

17. Tsukerman G.A., Masterov B.M. Psikhologiya samorazvitiya [Psychology of self-development]. Moscow, Interpraks Publ., 1995.

Login or Create
* Forgot password?