The article covers the issue of forming of school learning equipment in accordance with the implementation requirements of the Federal State Educational Standard of a new generation. The specificity of interaction between the Federal State Educational Standard and the learning equipment standard in the perspective of a new school infrastructure design is demonstrated on the basis of informative, procedural-instrumental and technological constituents. The necessity of the development and implementation of the learning equipment standard as the main regulation of material and technical maintenance of major educational programs is based on the results of monitoring of modernmaterial and technical school equipment. The article provides the objective and essence of standardization, directions and objects of standardization, general structure of the standard, main regulatory documents and their status, implementation program of the learning equipment standard.
Federal State Educational Standard, learning equipment standard, monitoring of material and technical school equipment, school infrastructure design, objective, essence, objects, standardization direction, status and structure of standard, regulatory documents.
Специфика взаимосвязи ФГОС и стандарта учебно-материальной базы в современных условиях
Определяя цели и задачи ФГОС общего образования, разработчики основывались не только на понимании ключевой роли образования как ведущей социокультурной деятельности, но и на необходимости создания новой образовательной среды жизнедеятельности школы.
Федеральный государственный образовательный стандарт нового поколения отличает три составляющих требования: к результатам освоения общеобразовательных программ, структуре программ и условиям осуществления образовательного процесса. Эти составляющие представляют систему и разрабатываются в единстве и тесной связи [4, 5].
Важнейшим звеном этого триединства являются материально-технические требования к условиям реализации основной образовательной программы, определяющие успешность:
- формирования готовности обучающихся к саморазвитию и непрерывному образованию;
- проектирования и конструирования развивающей информационно-предметной среды образовательного учреждения;
- организации активной учебно-познавательной деятельности обучающихся;
- построения образовательного процесса с учетом индивидуальных, возрастных, психологических, физиологических особенностей и здоровья обучающихся.
Новые стандарты требуют соответствующей информационно-предметной среды для организации разнообразных видов деятельности учителя и обучающихся: самостоятельных работ проблемного, опытно-исследовательского характера, творческих практических и лабораторных работ, наблюдений.
1. Natsional´naya obrazovatel´naya initsiativa «Nasha novaya shkola». Dmitriy Medvedev utverdil obrazovatel´nuyu initsiativu «Nasha novaya shkola». 21 yanvarya 2010 goda Sankt-Peterburg [The national educational initiative «Our New School». Dmitry Medvedev approved educational initiative «Our New School». January 21, 2010 St. Petersburg]. Available at: http://www.kremlin.ru/news/6683
2. Nazarova T.S. Teoreticheskie osnovy standarta uchebno-material´noy bazy obshchego srednego obrazovaniya. FGNU Institut soderzhaniya i metodov obucheniya RAO [Theoretical basis of the standard training facilities of general secondary education. Federal State Institute of content and teaching methods RAS]. Moscow, St. Petersburg, Nestor-Istoriya Publ., 2014, p. 5.
3. Uchebno-material´naya baza obrazovatel´nogo uchrezhdeniya obshchego srednego obrazovaniya i zdorov´e shkol´nika. Analiticheskiy doklad. FGNU Institut soderzhaniya i metodov obucheniya [Educational material base of educational institution of secondary education and the health of the student. Analytical report. Federal State Institute of the content and methods of teaching]. Moscow, 2014, p. 4.
4. Federal´nyy gosudarstvennyy obrazovatel´nyy standart nachal´nogo obshchego obrazovaniya. M-vo obrazovaniya i nauki RF [Federal State Educational Standard primary education. Ministry of Education and Science of the Russian Federation]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2011, p. 2.
5. Federal´nyy gosudarstvennyy obrazovatel´nyy standart srednego (polnogo) obshchego obrazovaniya. M-vo obrazovaniya i nauki RF [Federal State Educational Standard of secondary (complete) general education. Ministry of Education and Science of the Russian Federation]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2012, p. 1.
6. Federal´nyy zakon ot 27 dekabrya 2002 g. № 184-FZ «O tekhnicheskom regulirovanii» [Federal Law of 27 December 2002 № 184-FZ «On technical regulation»]. Available at: http://www.zakonrf.info/zakon-o-tehregulirovanii/