The article examines the competencies of entrepreneurs that are necessary in modern conditions for young people to ensure their successful career, analyzes the areas in which business initiatives of young people are most often used. The competencies necessary for graduates, specific areas of employment in modern conditions of digital transformation are analyzed. Special emphasis is placed on the dynamics of changes in key competencies that are important for business success in modern conditions of economic development. The results of an operational survey of managers are presented, which make it possible to identify new requirements and new qualities: digital development management, data management and use, application of digital technologies, "adoption and implementation of employee initiatives". The groups of transformations that have occurred due to the introduction of digital technologies in small businesses are highlighted. The aim of the work is to highlight those of them that have received the greatest development in the context of digitalization, and to establish the impact on them of the COVID-19 pandemic. To conduct the study, the methods of systemic, comparative and morphological analysis and synthesis of the general set of factors that determine changes in the business competencies of youth were used. The basic elements of the article can be offered as practical recommendations to state and municipal authorities on the development of youth entrepreneurship in the North Caucasus Federal District and the improvement of youth policy in the regions. The formed problems in the studied area can become the basis for the formation of a system of stimulating youth business. The study showed that in a crisis it is not individual qualities that are important, but their totality, with complementary characteristics.
university graduates, youth entrepreneurship, digital transformation, COVID-19 pandemic, business competence development.
Введение
Для достижения молодежью карьерных целей и иных деловых устремлений в нынешних условиях, когда достаточно быстро происходят различные по своей направленности и при этом глобальные изменения, выпускникам вузов нужно обладать совокупностью бизнес-компетенций. Это необходимо даже независимо от того, свяжут ли они свою деятельность со своим бизнесом (личным или семейным), или будут помогать развивать чужой, и даже, если вообще хотят не связывать свою жизнь с предпринимательской средой, поскольку в любом случае выпускники выходят на рынок труда, где им придется конкурировать с другими претендентами на занятие той или иной должности, того или иного рабочего места.
В связи с этим очень важно (и это является основной целью статьи) определить совокупность необходимых молодежи бизнес-компетенций и наметить направления ее трансформации в условиях современного кризиса, чтобы как сами молодые люди, так и образовательные организации у своих выпускников целенаправленно формировали требуемые современной экономикой и обществом качества.
Цель исследования
Сегодня важной проблемой экономики Северо-Кавказского федерального округа является относительно низкий уровень занятости и активности молодежи в инновационном предпринимательстве, ингибирующий возможности экономического развитиятерритории страны, что особенно важно на фоне формирования цифровой трансформации и негативных условий, определяемых мировой пандемией коронавируса. По этой причине целью данной статьи является выделение бизнес-компетенций, которые получили наибольшее развитие в условиях цифровизации, и установление влияния на них пандемии COVID-19.
Материал и методы исследования
Данное исследование базируется на анализестепени занятости и индикаторов бизнес-компетенции молодежи с учетом влияния факторов цифровизации и пандемии коронавирусной инфекции. При этом особое внимание уделяется раскрытию теоретических аспектов системы молодежного предпринимательства, динамичному изменению ключевых компетенций, важных для успеха бизнеса,трансформации в малом бизнесе, произошедшим благодаря внедрению цифровых технологий.
Методической основой исследования послужили методы системного, сравнительного и морфологического анализа и синтеза общей совокупности факторов, определяющих изменения в бизнес-компетенциях молодёжи, а также другие общенаучные методы и принципы познания[12].
Сочетание данных методов позволило обосновать структуру, механизм и основные направления совершенствования системы молодежного предпринимательства в регионе в современных условиях хозяйствования, характеризующихся развитием цифровизации и сложной эпидемиологической обстановкой.
1. Fitzgerald M., Krushwitz N., Bonnet D. and Welch M. Leveraging digital technology: a new strategic imperative. MIT Sloan Management Review. 2013, October. 7https://sloanreview.mit.edu/projects/embracingdigital-technology/
2. Kaur, H., and Bath, AK (). Digital transformation strategies in different areas: an overview. International Journal of Scientific and Technological Research. 2019. № 8 (12).
3. Laberge L., O'Toole K., Schneider J. & Smaye K. How COVID-19 pushed companies to a technology tipping point and changed business forever. McKinsey & Company. 2020. https://www.mckinsey.ru / business functions / strategy and corporate finance / our ideas / how-covid-19-pushed-companies-over-technology-a tipping point-and-transformed-business-forever
4. Parakhina V.N., Boris O.A., Timoshenko P.N. Integration of Social and Innovative Activities into Industrial Organization // Integration and Clustering for Sustainable Economic Growth / Editors: E.G. Popkova [et al.]. - [Springer International Publishing AG], 2017. - Rr. 225-142.
5. Põder A., Lemsalu K., Nurmet M. and Lehtsaar J. Entrepreneurship education, entrepreneurship competencies and entrepreneurial activities of alumni: A comparison between the engineering and other graduates of Estonian University of Life Sciences // Agronomy Research . 2019. №17(6). Rr. 2399-2416. https://doi.org/10.15159/AR.19.218
6. Schwertner, K.(2017). Business digital transformation. Scientific journal Trakia. 2017. № 15(1). Rr. 388-393.
7. Sulfi, MM The Position of Risk Propensity and Resilience among Saudi Youth Vis-a-vis Certain Other Nationalities// International Transaction Journal of Engineering, Management, & Applied Sciences & Technologies. 2021. № 12 (1). Rr. 12A1U: 1-11. http://doi.org/10.14456/ITJEMAST.2021.21
8. Belyakov S.A., Stepina I.O., Eyrih V.E. Vliyanie pandemii COVID-19 na rynok truda: social'no-ekonomicheskie izmeneniya, cifrovizaciya // Kazanskiy Social'no-Gumanitarnyy Vestnik. 2020. № 5 (46).
9. Informacionnye kompetencii molodezhi v usloviyah cifrovizacii obschestva / E.V. Kargapolova, S.V. Kargapolov, Yu.A. Davydova, N.V. Dulina // Ekonomicheskie i social'nye peremeny: fakty, tendencii, prognoz. 2020. T. 13. № 3. S. 193-210. DOI:https://doi.org/10.15838/esc.2020.3.69.13
10. Mohamd A. A. Upravlenie personalom v cifrovoy ekonomike // Kreativnaya ekonomika. 2020. №5. S. 697 - 708. [Elektronnyy resurs]. Rezhim dostupa: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=43057192
11. Otchet ICSB o MMSP za 2021 god // https://icsb.org/humantransformation/?mc_cid=01e59acb51&mc_eid=49a88ab87d
12. Parahina V.N., Maksimenko L.S., Panasenko S.V. Strategicheskiy menedzhment: elektronnyy uchebnik. - M.: KnoRus, 2010.
13. Stanchenko A., Bogdanov L. Prognoz «Biznes-kompetencii-2020» ot ATD. Elektronnyy resurs. Rezhim dostupa: https://hrliga.com/index.php?module=profession&op=view&id=1741