MODERN PRIMARY SCHOOL’S SOUND SPACE ORGANIZATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
Questions related to organization of sound space as essential party of modern primary school’s developmental environment are offered for discussion in this paper. The important role of music in educational and cognitive process is justified. Features related to teachers’ training and professional development in Kursk State University and Kursk Education Development Institute and allowing provide teachers’ competence at the expedient organization of junior schoolchildren training’s sound environment are revealed.

Keywords:
sound space, primary school, musical activity, general music education, teacher’s qualification.
Text

Звуки школы — традиционный звонок, зовущий на урок, голоса детей и педагогов, отдельные аккорды, доносящиеся из кабинетов музыки или школьного зала, — все это создает непередаваемую атмосферу, качество которой оказывает безусловное влияние на развитие и становление подрастающего поколения.

ПРОБЛЕМА ПОДГОТОВКИ УЧИТЕЛЕЙ К СОЗДАНИЮ В СОВРЕМЕННОЙ ШКОЛЕ АДЕКВАТНОГО ПРОСТРАНСТВА УРОКА

Исследование проблемы подготовки учителей системы общего образования к созданию в  современной школе адекватного пространства урока показывает, что элементарных представлений о музыкальных модификациях образа современного мира в процессе профессиональной подготовки не получают ни педагоги, преподающие учебные предметы, относящиеся к точным и естественным наукам, ни гуманитарии. 

Следует заметить, что учителя начальных классов по сравнению с другими специалистами находятся в более выигрышном положении. Во всяком случае — те представители среднего и старшего поколений, которые сегодня составляют подавляющее большинство этой части профессионального сообщества и получили педагогическое образование тогда, когда в образовательные программы факультетов начальных классов традиционно входил курс «Методика преподавания музыки». Освоение данной учебной дисциплины не только предполагало в  последующем возможность проведения уроков музыки в своем классе (например, если в школе не было специалиста соответствующего профиля), но и позволяло ввести музыку в  жизнь младшего школьника независимо от приоритетных целей конкретного учебного предмета, а также постоянно совершенствовать собственное музыкальное образование. И это, безусловно, оказывало положительное влияние на качество ведения педагогом педагогического процесса и его результаты.

References

1. Belyaeva-Ekzemplyarskaya S.N. O psikhologii vospriyatiya muzyki [About the psychology of perception of music]. Zapiski psikhologicheskoy laboratorii pri Akademii sotsial´nogo vospitaniya [Notes of psychological laboratory under the Academy of of social education]. I. 1. Moscow, Russkiy knizhnik Publ., 1923.

2. Vardanyan Yu.V. Stroenie i razvitie professional´noy kompetentnosti spetsialista s vysshim obrazovaniem (na materiale podgotovki pedagoga i psikhologa). Dokt. Diss. [Structure and development of of professional competence of specialist with higher education (on the material of preparation of teacher and the psychologist). Doct. Diss.]. Moscow, 1998.

3. Vinogradova N.F. Okruzhayushchiy mir: metodika obucheniya. 1-2 kl. [The surrounding world: a technique of training. 1-2 grades]. Moscow, Ventana-Graf Publ., 2012.

4. Gladkikh Z.I. Formirovanie muzykal´no-pedagogicheskoy kul´tury uchitelya nachal´nykh klassov v sisteme vysshego pedagogicheskogo obrazovaniya. Kand. Diss. [Formation of is musical-of pedagogical culture of teacher of initial classes in system of higher pedagogical education]. Moscow, 1997.

5. Derkach A.A. Akmeologicheskie osnovy razvitiya professional [Akmeologichesky bases of development of a professional]. Moscow, Publishing House of Moscow psychological and social institution; Voronezh, NPO «MODEK» Publ., 2004.

6. Kosmovskaya M.L. Reformy obrazovaniya i muzykal´noe vospitanie [Reform of education and music education]. Uchenye zapiski: elektronnyy nauchnyy zhurnal Kurskogo gosudarstvennogo universiteta [Scientific Notes: electronic scientific journal of the Kursk State University]. 2014, I. 2 (30). Available at: http://www.scientific-notes.ru/pdf/035-020.pdf

7. Kosmovskaya M.L. Itogi proshlogo - sovremennosti: k probleme «vospitaniya novykh lyudey» po I.I. Betskomu [Up the results of the past - of modernity: to the problem of «upbringing of new people» on by I.I. Betskiy]. Sovremennoe muzykal´noe obrazovanie - 2013: materialy mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [the Modern musical education - 2013: materials of the international scientifically-practical conference]. St. Petersburg, RGPU named after A.I. Gertsen Publ., 2014.

8. Kosmovskaya M.L. Devyat´ urokov igry na svireli: donotnyy i notnyy periody [Nine lessons games on reedpipe: donotny and music notation periods]. Kursk, Kursk State University Publ., 2011.

9. Lapteva V.A. Vliyanie zvuchashchego prostranstva na sovershenstvovanie kachestva chelovecheskogo potentsiala: ot istorii k sovremennosti [Influence of-sounding space on the perfection of quality of of human potential: from history to modernity]. Gertsenovskie chteniya. Nachal´noe obrazovanie [Gertsen reading. Basic education]. V. 3. I. 3. Khudozhestvennoe obrazovanie rebenka: traditsii i innovatsii [Artistic education of the child: traditions and innovations]. St. Petersburg, VVM Publ., 2012.

10. Lapteva V.A. Chelovek v zvuchashchem prostranstve: istoriya i sovremennost´ v rakurse obrazovatel´nykh problem [Man in-sounding the space of: history and modernity in a foreshortening educational problems]. Uchenye zapiski: Elektronnyy nauchnyy zhurnal Kurskogo gosudarstvennogo universiteta [Scientific Notes: Electronic scientific journal Kursk State University]. 2013, I. 1(25). Available at: www.scientificnotes.ru/pdf/029-025.pdf.

11. Lapteva V.A. Matematika... eto pesnya, kotoraya vsegda s toboy [Mathematics ... it is a song, which is always with you]. Nachal´naya shkola plyus do i posle [Elementary School plus before and after]. 2002, I. 7.

12. Lapteva V.A. Osnovy matematiki v rifmakh i zvukakh [Fundamentals of mathematics in rhymes and sounds]. Moscow, Prometey Publ., 1995.

13. Lapteva V.A. Puteshestvie na planetu «Matematika» [Journey to the planet "Mathematics"]. Muzykal´naya palitra [Musical palette]. 2003, I. 2.

14. Lapteva V.A. Muzykal´naya matematika dlya detey 4-7 let [Musical mathematics for children of 4-7 years]. Moscow, TTs Sfera Publ., 2003.

15. Markova A.K. Psikhologiya truda uchitelya [Psychology of Labour Teacher Ratio]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1993.

16. Lapteva V.A. Muzykal´noe soprovozhdenie raznykh vidov deyatel´nosti v doshkol´nom obrazovatel´nom uchrezhdenii [Musical accompaniment different kinds of activity in preschool educational institution].Kursk, KINPO (PKiPP) SOO Publ., 2013.

17. Saranin V.P. Muzyka kak smysloobrazuyushchaya konstanta zhiznedeyatel´nosti cheloveka. Kand. Diss. [Music as a meaning-forming constant of of human vital activity. Cand. Diss.]. Tambov, 2003.

18. Sviridov G.V. Muzyka kak sud´ba [Music as the fate]. Moscow, Molodaya gvardiya Publ., 2002.

19. Shuman R. Izbrannye stat´i o muzyke [Properties Favorits articles on music]. Moscow, Muzgiz Publ., 1956.

Login or Create
* Forgot password?