ORGANIZATIONAL AND METHODOLOGICAL BASICS FOR DEVELOPMENT OF MEASUREMENT TOOLS FOR A REGIONAL EDUCATION QUALITY ASSESSMENT SYSTEM
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper shares the experience of developing the regional system for education quality assessment in the Novosibirsk Region. Education quality assessment is one of primary requirements, put forward by the Federal State Educational Standard. To facilitate the assessment procedure, assessment tool sets are formed, designed to measure the level of knowledge, skills and competencies mastered. Now it is important to complement traditional assessment tools with up-to-date ones. Test control can be helpful as one of the objective methods to assess the quality of theoretical training of learners. As the sound condition for successful use of test control method, the test materials should be thoroughly elaborated. The paper considers technological aspects of test materials development based on criteria-oriented approach and also shows how to use these test materials both for self-examination and external assessment. It is further stated, that computer-administered testing is used in the Novosibirsk Region as the main tool within procedures aimed at assessing the quality level of learners’ theoretical training.

Keywords:
regional system of quality assessment, assessment tool sets, test materials, criteria-oriented approach, computer testing.
Text

Формирование региональной системы оценки качества образования (РСОКО) в Новосибирской области — одним из приоритетных направлений. Прежде всего, это обусловлено введением федеральных государственных образовательных стандартов (ФГОС) третьего поколения в профессиональном образовании. Оценка качества образования является одним из главных требований ФГОС СПО и осуществляется в двух основных направлениях:

  1. оценка уровня освоения дисциплин;
  2. оценка компетенций.

Для осуществления оценочной деятельности в образовательных учреждениях создаются фонды оценочных средств (ФОС), позволяющие оценить знания, умения и освоенные компетенции учащихся. При разработке ФОС возникает необходимость использования наряду с традиционными современных форм оценки. Традиционные формы оценки требуют переосмысления в русле компетентностного подхода. Следует сделать акцент не только на качестве усвоенных знаний и умений обучающихся, но и на важности и ценности этих знаний и умений для формирования их общих и профессиональных компетенций.

References

1. Blinov V.I., Batrova O.F., Esenina E.Y., Faktorovich A.A. Cohn-concept evaluation of qualifications. FIED. Recent developments: Available at: http://www.firo.ru (accessed 23 December 2014).

2. Verbitsky A.A. Competence approach and the theory of contextual learning. Moscow, IC PCCP Publ., 2004. 84 р. (in Russian)

3. Makhotin D.A. Competence -oriented job as a measure of general and professional competencies OBu-XOR. Vocational education. 2014, I. 5, pp. 17-23. (in Russian)

4. Mikhailova N.S. Methods of creating learning activities for test control. Tomsk, Tomsk Polytechnic University Publ., 2007. 226 р. (in Russian)

5. Permiakov O.E., Menkova S.V. Diagnosis formation profes sional-competencies. Moscow, FIED Publ., 2010. 114 p. (in Russian)

6. Rushingina O.I. Application of test technologies in the conditions of transition to competence-based approach. Standards and Monitoring in Education. 2013, I. 4, pp. 19-22. (in Russian)

Login or Create
* Forgot password?