The paper shares the experience of interacting with Mathematics teachers and 5th—6th grade schoolchildren in order to obtain and demonstrate new learning outcomes in mastering Mathematics by means of such a non-conventional technique, as Mathematics Tournament. Recommendations are provided on how to organize and hold a regional mathematical tournament for 5th — 6th grade general school pupils. Preliminary analysis of mathematical tournament pilot approbation in the Krasnoyarsk Krai is done. Educational organizations can use tournament results to improve methods of mathematics teaching, while various municipal and regional executive authorities responsible for public administration in the educational sphere can find tournament results useful for evaluation of current situation in municipal and regional educational systems and initiation of programs of their further development.
mathematical education, Mathematics tournament, better learning outcomes.
Изучение математики играет системообразующую роль в образовании, развивая познавательные способности человека, в том числе способность к логическому мышлению, и непосредственно влияя на преподавание других дисциплин. Математика лежит в основе всех современных технологий и научных исследований, является необходимым компонентом экономики, построенной на знании.
Основанием для разработки проекта «Повышение качества математического образования в Красноярском крае» стали приоритеты, поставленные руководителями государства и региона. Как отмечают авторы Концепции развития математического образования в РФ: «Состояние математического образования является важнейшим фактором, формирующим будущее страны» [2].
В последнее время серьезно меняются представления о том, какой должна быть математическая подготовка в основной школе. На мировом уровне изучение математики в школе перестает концентрироваться вокруг задачи формирования предметных знаний и умений, теперь необходимо ориентироваться на образовательные результаты совершенно иного типа.
Результаты многолетних международных исследований PISA и TIMSS показывают, что российские школьники хорошо решают стандартные задачи, требующие действий по образцу или алгоритму, но испытывают большие трудности там, где необходимы самостоятельное мышление и моделирование ситуации на математическом языке.
1. Dyumina, T.Yu., Makhonna, A.A. Matematika: 5 klass. Diagnostika urovney sformirovannosti predmetnykh umeniy i UUD. FGOS [Diagnosis of the level of formation of subject skills and ACU. The GEF]. Moscow, Uchitel’ Publ., 2014, pp. 133.
2. Kontseptsiya razvitiya matematicheskogo obrazovaniya v Rossiyskoy Federatsii ot 24 dekabrya 2013 g. № 2506-r [The concept of mathematical education in the Russian Federation of December 24, 2013 № 2506-p]. Available at: http://www.firo.ru/wp-content/uploads/2014/10/Concept_mathematika.pdf
3. Kuznetsova, L.V, Minaeva, S.S., Roslova, L.O. Planiruemye rezul’taty. Sistema zadaniy. Matematika: 5-6 klassy. Algebra: 7-9 klassy [Planned results. Task System. Mathematics: 5-6 classes. Algebra: 7-9]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2013. 176 p.
4. Primernye programmy po uchebnym predmetam. Matematika: 5-9 klassy: proekt [Sample programs for academic subjects. Mathematics: Grades 5-9]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2010. 67 p.
5. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart Osnovnogo obshchego obrazovaniya ot 17 dekabrya 2010 g. № 1897 [The federal state educational standard of general education of 17 December 2010 № 1897]. Available at: http://minobrnauki.rfdokumenty/938
6. Kozlov V.V., Kondakov A.M. Fundamental’noe yadro soderzhaniya obshchego obrazovaniya [The fundamental core of the content of general education]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2011. 79 p.