TEACHING THE “BASICS OF RELIGIOUS CULTURES AND SECULAR ETHICS” COURSE AT A PRIMARY SCHOOL
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper covers the actual issue concerning mastering the “Basics of Religious Cultures and Secular Ethics” course by the fourth-grade students of a primary school, in terms of both the emphasis on understanding the goals of learning, the curriculum contents and methods for teaching the said course and on the ways to arrange the learning process itself. Also provided are the answers on specific questions, put forward by practicing teachers and methodologists.

Keywords:
“Basics of Religious Cultures and Secular Ethics” training course, training course modules, tasks of spiritual and moral development of school students, universal human values, religious worldview, secular worldview, the system of moral standards, timing parameters of the educational process.
Text

Из читательской почты редакция отобрала вопросы, связанные с изучением курса «Основы религиозных культур и светской этики» в начальной школе. Как известно, дискуссии вокруг проблемы ознакомления младших школьников с традиционными религиями продолжаются, они затрагивают не только цели и содержание образования, но и методику преподавания этого предмета с учетом особенностей восприятия младшими школьниками религиозных представлений и уровнем сформированности у них понятия «историческое время». На вопросы учителей отвечает Н.Ф. Виноградова, д-р пед. наук, профессор, член-корреспондент РАО, один из авторов интегрированного курса «Основы религиозных культур и светской этики» (ОРКСЭ)1.

От редакции

______________

1 Виноградова Н.Ф., Власенко В.И., Поляков А.В. Основы религиозных культур и светской этики. В 2 ч. 4 кл. – М.: Вентана-Граф, 2014.

Login or Create
* Forgot password?