The paper describes research fi nding solutions to a fundamental problem, which aff ects not only the quality and effi ciency of functioning of system of national education, but also the strengthening of its unity and form integrity. The authors proceed from the fundamental importance of the state standard as the basis for the organic association of state needs and challenges facing national education, and the need for their eff ective practical implementation from the standpoint of the indissoluble unity of the standard with existing educational programs. In the article it is disclosed, as may be decided so relevant to the national education problems through the use of technology pedagogical goal setting, capable of producing a systemic set of criteria through which can be the optimal selection of training programs, most adequately implement the requirements of the state standard.
Federal State Educational Standard of Primary General Education, curriculum, selection process, educational process, technology pedagogical goal setting, a set of criteria.
Современный учитель, строя свою профессиональную деятельность, сталкивается с принципиально новыми требованиями в образовании. Одно из важнейших — внедрение в действие Федерального государственного образовательного стандарта (далее — Стандарт), что предопределяет изменение всего учебно-воспитательного процесса. Как строить свою деятельность по-новому? Как формировать компетенции учеников и что приведет к их качественному развитию? И, конечно, как укреплять формирующую целостность системы отечественного образования в современных условиях?
На эти вопросы ищут ответы ученые, и методисты, и разработчики учебных программ, и руководители школ, и непосредственно исполнители — учителя. Традиционно так сложилось, что функционирование школы определялось предметными учебными программами, и каждый учитель выбирал и продолжает выбирать программу, наиболее подходящую для обеспечения эффективности своей профессиональной деятельности. И именно выбор лично учителем учебной программы определяющим образом сказывался не только на его профессиональной деятельности, но и на эффективности всего учебно-воспитательного процесса.
1. Federal’nyj gosudarstvennyj obrazovatel’nyj standart nachal’nogo obshhego obrazovanij a [Federal state educational standard of primary General education]. The Ministry of Education and Science Russian Federation. Moscow, Prosveshenie Publ., 2009. 22 р.
2. Turbovskiy Y.S. Filosofi ja obrazovanij a: svjaz’ nauki i praktiki. Sbornik nauchnyh statej pod nauchnoj redakcii [Philosophy of Education: the links between science and practice] Moscow, Tver’, ChuDo Publ., 2002. 174 р.
3. Turbovskoy Y.S., Straut E.K., Filinova V.S. From goals to the standard. Didaktika v predchuvstvii III tysjacheletij a: materialy pedagogicheskih chtenij pamjati I.Ja. Lernera 27-28 marta 2000 g. [Didactics in anticipation of the third Millennium: Materials pedagogical readings memory I.Y. Lerner On March 27-28, 2000] In 2 part. 2000, pp. 87-97. (in Russian)
4. Turbovskoy I.S., Filinova V.S. Development of creative potential of teachers technology-based pedagogical goal setting. Opyt podgotovki i organizacii t’jutorskoj dejatel’nosti na Kafedre otkrytyh obrazovatel’nyh tehnologij [Experience in preparation and organization of tutor activities at the Department of open educational technologies]. Moscow, Karpov Е.V. Publ., 2015. pp. 69-75. (in Russian)
5. Turbovskoy I.S., Filinova V.S. Technology teaching goal-setting through the eyes of a teacher. Sovremennye obrazovatel’nye tehnologii kak resurs razvitij a professionalizma uchitelja [Modern educational technology as a resource for the development of teacher professionalism]. Moscov, Karpov Е.V., Publ., 2015. pp. 21-30. (in Russian)
6. Filinova V.S. Pedagogicheskoe celepolaganie kak osnova obespechenij a uchitelem celostnosti uchebnogo processa. Kand. Diss. [Pedagogical goal setting as a basis for ensuring the integrity of the teacher education process. Cand. Diss.].Moscow, 2004. 25 p.
7. Filosofi ya obrazovaniya: svyaz’ nauki i praktiki [Philosophy of Education: Linking science and practice]. Sbornik nauchnykh statey pod nauchnoy redaktsiey Ya.S. Turbovskogo [Collection of articles under the scientific editorship Ya.S. Turbovsky]. Moscow, Tver’, ChuDo Publ., 2002. 174 p.