All economic entities require protection. The problem of insufficient protection of Russian employees and employers is particularly relevant. The employee is protected from dismissal and bullying, first of all, by his/her usefulness to the employer and competitiveness on the labour market. The security of the employee is enhanced by such components of his human capital as education, skill, work experience, reputation, potential of mobility, etc. Formal institutions called to protect employees in Russia are not sufficiently effective. Informal institutions (traditions, customs, habits), being deeply authoritarian, suppose a high degree of personal dependence of the employee. As a result, in the new private sector, especially in small business, the majority of employees have almost no rights. The people working in the public sector enjoy greater social protection, but less security against poverty. Particularly poorly protected on the labour market are older people and disabled persons. The employer also requires protection against bad workmen who can cheat him at hiring and during work, abuse position, steal, blackmail, sell important information to competitors. The risks of investing in the improvement of employees’ professional skills is great. This article lists the factors allowing to reduce the risk of good workers being enticed away by competitors. Some conclusions are confirmed by the results of the sociological research conducted by the author in 2003, 2010 and 2011. The main reason for vulnerability of the subjects of labour relations, in addition to their possible lack of competitiveness, lies in the shortcomings of the institutional environment which governs these relations.
formal institutions, informal institutions, security, employee, employer, labor relations, opportunistic behavior.
1. В защите нуждаются все
Все экономические субъекты, осуществляющие те или иные сделки, нуждаются в защите: предприниматели – друг от друга (особенно если кто-то из них использует методы нечестной, недобросовестной конкуренции), покупатели – от жуликоватых продавцов, желающих подсунуть поддельный или негодный товар; продавцы – от коварных покупателей, расплачивающихся фальшивыми деньгами или специально портящих товар с тем, чтобы иметь повод вернуть его или предъявить денежные претензии. Сложнее представить ситуацию, в которой надо одних покупателей защитить от других, но и она может возникнуть, к примеру, когда в погоне за дефицитом они «давят» друг друга (при социализме, особенно позднем, такое возникало нередко). Неплохо, когда бизнес защищен от рэкета и поборов, от слишком пристального внимания государства, чиновников (совсем без внимания, конечно, нельзя).
Взаимоотношения всех членов общества, особенно в экономической сфере, регулируются институтами. Как известно, институты – это «правила игры» в обществе и система механизмов, обеспечивающая их выполнение. Институты определяют и направляют действия людей, наказывают за неправильное поведение и т.п. Правила игры, т.е. правила поведения включают не только формальные институты (законы и организации, проводящие их в жизнь, карающие за их нарушение и т.п.), но и неформальные: обычаи, традиции, нравы, привычки людей. Нередко они оказываются даже важнее, чем формальные правила и нормы поведения.
1. Zarabotnaya plata v Rossii: evolyutsiya i differentsiatsiya: monografiya / Pod red. V.E. Gimpel'sona, R.I. Kapelyushnikova. M.: GU VShE, 2008.
2. Mazin A.L. Vzaimootnosheniya nanimatelya i rabotnika v usloviyakh krizisa. Chelovek i trud. 2009. № 12.
3. Mazin A.L. Migratsionnyy potentsial nizhegorodskikh studentov. Chelovek i trud. 2012. № 9.
4. Mazin A.L. Osobennosti konkurentsii na rossiyskom rynke truda. Chelovek i trud. 2005. № 5.
5. Personal i finansovye khishcheniya v usloviyakh krizisa. Upravlenie personalom. 2009. № 10.