Abstract and keywords
Abstract (English):
The subject of study is the human development index in Primorsky Krai. The paper focuses on the relationship between the concepts «human capital» and «human potential». The paper studied international experience, including the experience of the Russian Federation on the calculation of the human development index (HDI) based on the Human Development Report, presentation of programs of the United Nations (UNDP). The study shows the changes in the structure and methodology of calculating HDI since 2010. As an illustrative example, the index calculated for the Primorye Territory. The study revealed problems in the socio-economic development of the area and the ways of solving them. The measurement of each component of the HDI allows you to conduct further studies to fi nd out in what area of human capacity specifi cally, there are problems and why they are taking place. The paper used general theoretical (analysis, classifi cation, induction, deduction, etc.), as well as practical research methods (comparison and measurement).

Keywords:
human capital, human capital, human development index, life expectancy, gross domestic product.
Text

Лет 15–20 назад учителя в школе, преподаватели высших учебных заведений призывали хорошо учиться, чтобы приносить пользу обществу. Социально-экономические условия изменились. В настоящее время личностные и интеллектуальные способности, талант, креативность, знания, опыт, практические навыки, приобретаемые при получении образования и в процессе профессионального обучения, способны приносить доход [4, 10]. Они являются составляющими человеческого капитала [6]. Человеческий капитал — это сформированный в результате инвестиций и накопленный человеком определенный запас здоровья, знаний, навыков, способностей, мотиваций, которые целесообразно используются в процессе труда, содействуя росту его производительности и заработка» [3, 8]. Другими словами, это капитал, воплощенный в людях в форме их образования, квалификации, знаний, опыта для формирования, поддержания и совершенствования здоровья, работоспособности и образованности [5, 9]. Инвестирование в человеческий капитал является не только необходимостью, но и возможностью получать доход. Инвестиции в образование необходимы для формирования мировоззрения, культуры, профессиональных знаний и компетенций.

References

1. Breslav L.B. Human capital. Organization and efficiency of accumulation in conditions of formation of labor market. St. Petersburg, PFP Publ., 2002.

2. Scraps V.V. Human capital and its development. Moscow, 2008. (in Russian)

3. Korchagin Yu.A. Human capitaland developments on macro- and microlevels. Voronezh, 2010. (in Russian)

4. Lyskov A.F. Human capital: concept and interrelation with other categories. Management in Russia and abroad. 2009, I. 6, pр. 3-11. (in Russian)

5. Molchanova O.M. Use of model of the human capital in an assessment of needs for services of health care. Human capital and economical and demographic development. Moscow, 2002.

6. Simkin L.G. Human capital in innovative economy. St. Petersburg, SPb GIEA Publ., 2000.

7. Sumarokova E.V. Investments into the human capital: problems and decisions. Moscow, Soviet sport Publ., 2001. (in Russian)

8. Sukhova E.V. Impact of the computer on health of students of the Samara state economic university. Valueology. 2013, I. 3, pp. 7-13. (in Russian)

9. Sukhova E.V. Psychological features of modern students and recommendation about pedagogical correction. Valueology. 2014, I. 3, pp. 14-28. (in Russian)

10. Sukhova E.V. Training in Higher educational institution as investment into the individual human capital. Human resource management and intellectual resources in Russia. Moscow, 2015, I. 4, pp. 65-69. (in Russian)

Login or Create
* Forgot password?