TRAINING OF CHILDREN WITH AUTISTIC DISORDER
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers issues related to the education of autistic children within the framework of inclusive education. The author analyzed the principles and objectives of this type of education on the basis of official documents: the ratified by the Russian Federation Convention on the Rights of Persons with Disabilities of the United Nations and the Federal State Educational Standard of Primary Education of students with disabilities. The characteristics of children with autistic syndrome, and learning difficulties are described. The psychological and pedagogical recommendations for educators who work with autistic children are given.

Keywords:
rights of persons with disabilities, inclusive education, children with autistic syndrome, violations of communicative sphere, overcoming of diffi culties in communicating, psychological and pedagogical support of autistic children in the training, options for education of children with autism identifi ed in the Federal State Educational Standard of Primary Education of students with disabilities.
Text

Окончание. Начало – № 6, 2015.

ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБЩЕНИЕ С ДЕТЬМИ-АУТИСТАМИ

В работе с аутичными детьми следует проявлять осторожность, так как даже использование некоторых наглядных пособий, технических средств, игрушек способно вызвать у них неожиданную эмоциональную реакцию. Яркие цвета, громкие звуки для психики аутичного ребенка могут оказаться слишком сильными раздражителями.

При организации педагогической помощи таким школьникам необходимо опираться на знание особенностей их развития, глубокое индивидуальное изучение ребенка-аутиста. Педагог должен помнить, что эти дети — особенные, нуждающиеся в постоянной поддержке, заинтересованном участии и одобрении, непрерывной работе с ними по социализации.

Психологическая и логопедическая помощь таким детям должна системно оказываться в образовательной организации. Индивидуальный образовательный маршрут для аутичного ребенка подбирает психолого-медико-педагогическая комиссия в зависимости от его познавательных возможностей. Часто такой ребенок вынужден обучаться на дому, то есть обучение приобретает индивидуальную форму, которая не отвечает потребностям ребенка с аутизмом, так как ограничение контактов со сверстниками приводит к закреплению вторичных отклонений, еще больше способствуя аутизации. Даже в случаях выраженного аутизма, сложной структуры дефекта у ребенка он к школьному возрасту нуждается для своего развития в дозированных, но регулярных выходах из дома в более сложно организованную социальную среду.

References

1. Bashina V.M. Ranniy detskiy autizm [Infantile Autism]. Istselenie: al’manakh. [Healing: Almanac]. I. 1. Moscow, 1993.

2. Bashina V.M. Rannyaya detskaya shizofreniya (statika i dinamika) [Organization of specialized care for early childhood autism: methodological recommendations]. Moscow, Meditsina Publ., 1989.

3. Bashina V.M. Organizatsiya spetsializirovannoy pomoshchi pri rannem detskom autizme: metodicheskie rekomendatsii [Organization of specialized care for early childhood autism: methodological recommendations]. Moscow, Minzdrav SSSR Publ., 1989.

4. Bashina V.M., Simashkova N.V. K osobennostyam korrektsii rechevykh rasstroystv u bol’nykh s rannim detskim autizmom [The peculiarities of the correction of speech disorders in patients with early infantile autism]. Istselenie: al’manakh [Healing: Almanac]. I. 1. Moscow, 1993.

5. Bleyler E.L. Autisticheskoe myshlenie [Autistic thinking]. Odessa, 1927.

6. Vedenina M.Yu. Terapevticheskaya rol’ igry v formirovanii mekhanizmov ekspansii u autichnogo rebenka [The therapeutic role of the game in the formation of the expansion mechanisms in an autistic child]. Defektologiya [Defectology]. 1969, I. 1.

7. Vrono M.Sh. O rannem detskom autizme (sindrom Kannera) [About early childhood autism (Kanner’s Syndrome)]. Pediatriya [Pediatrics]. 1976, I. 7.

8. Vrono M.Sh. Shizofreniya u detey i podrostkov (osobennosti kliniki i techeniya) [chizophrenia in children and adolescents (especially hospitals and flow)]. Moscow, Meditsina Publ., 1971.

9. Vrono M.Sh., Bashina V.M. K probleme adaptatsii bol’nykh s sindromom rannego detskogo autizma [On the problem of adaptation of patients with the syndrome of infantile autism]. Zhurnal nevropatologii i psikhiatrii [Journal of neuropsychiatry]. 1987, I. 10.

10. Gilberg K., Piters T. Autizm: meditsinskie i pedagogicheskie aspekty [Autism: medical and pedagogical aspects]. St. Petersburg, ISPiP Publ., 1998.

11. Konventsiya o pravakh invalidov [The Convention on the Rights of Disabled Persons]. Rezolyutsiya General’noy Assamblei OON № 61/106 ot 13.12.2006 [United Nations General Assembly resolution number 61/106 dated 13.12.2006]. Available at: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/disability.shtml (accessed 08 December 2015).

12. Lebedinskaya K.S. Narusheniya emotsional’nogo razvitiya kak kliniko-defektologicheskaya problema. Dokt. Diss. [Violations of the emotional development of both clinical and defectological problem]. Moscow, NII defektologii RAO Publ., 1992.

13. Lebedinskaya K.S. Deti s narusheniyami obshcheniya: ranniy detskiy autizm [Children with communication disorders: early infantile autism]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1989.

14. Lebedinskaya K.S., Nikol’skaya O.S. Diagnostika rannego detskogo autizma [Diagnosis of early childhood autism]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1991.

15. Lebedinskiy V.V. Narusheniya psikhicheskogo razvitiya u detey [Mental development of children]. Moscow, Izd-vo MGU Publ., 1980.

16. Lebedinskiy V.V. Emotsional’nye narusheniya v detskom vozraste i ikh korrektsiya [Emotional disorders in childhood and their correction]. Moscow, MGU Publ., 1990.

17. Lubovskiy V.I. Psikhologicheskie problemy diagnostiki anomal’nogo razvitiya detey [Psychological problems of diagnosis of abnormal development of children]. Moscow, Pedagogika Publ., 1989.

18. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart nachal’nogo obshchego obrazovaniya obuchayushchikhsya s ogranichennymi vozmozhnostyami zdorov’ya [The Federal state educational standard primary education of students with disabilities]. Utverzhden Prikazom Minobnauki RF № 1598 ot 19.12.2014 [approved by Order Minobnauki Russian Federation № 1598 from 12.19.2014]. Available at: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_175495/ (accessed 08 December 2015).

Login or Create
* Forgot password?