EVALUATION OF THE CARBON FOOTPRINT OF TRANSPORT SUPPORT FOR THE FIFA WORLD CUP 2018
Abstract and keywords
Abstract (English):
Results of evaluation the carbon footprint (caused by “Management plan for transportation during the FIFA World Cup 2018” implementation in Kaliningrad) on the basis of transport’s greenhouse gas emissions calculations are considered in this paper. Actions for carbon footprint decrease which can be used also in other cities of Russia where the FIFA World Cup 2018 should be held have been offered.

Keywords:
mass events, urban transport, green heritage, carbon footprint, greenhouse gas emissions forecast.
Text
Publication text (PDF): Read Download

1. Введение

В нашей стране понятия «углеродный след», «зеленое наследие» появились сравнительно недавно в связи с сооружением на принципах «зеленого строительства» элитного жилья, других объектов недвижимости, спортивных арен для крупнейших международных соревнований [1–6]. Под термином «углеродный след» понимается интенсивность образования парниковых газов (ПГ), причиной которых стала реализация мер, связанных с проведением какого-либо крупного международного мероприятия, причем как в период его подготовки и проведения, так и после окончания. Учет углеродного следа, или «парникового содержания» позволяет оценить деятельность, товар или услугу не только по качеству и цене, но и по затраченному эколого-энергетическому ресурсу, выраженному в СО2-эквиваленте (СО2-экв).

«Зеленое наследие» крупного международного мероприятия, например, Олимпийских игр или чемпионатов мира по футболу учитывает большой круг экологических факторов в следующих сферах деятельности [6]:

  1. продвижение стандартов «зеленого строительства»;
  2. планирование энергоснабжения и энергоэффективности;
  3. использование возобновляемых источников энергии;
  4. использование экологически эффективного транспорта с низким выбросом парниковых газов;
  5. программа компенсации выбросов углерода (обеспечение нулевого углеродного следа);
  6. информирование общественности и разъяснительно-пропагандистская деятельность.

Ключевым моментом формирования такого наследия является продвижение стандартов «зеленого строительства» объектов недвижимости, спортивных арен, т.е. их сертификация независимыми экспертами на соответствие международному (британскому) стандарту BREEAM [1], который адаптируется под особенности конкретной страны, имеет специальные версии для сложных многофункциональных объектов.

References

1. BRE Environmental Assessment Method (BREEAM). Available at: http://www.breeam.com/technical-standards (accessed 01/03/2016)

2. LEED (LEED for New Construction Rating System in 2009, NC 2009). Available at: http://americanolean.com/pdfs/leed/LEED_V2_2_versus_V3_side_by_side_071009_3.pdf (accessed 03 January 2016)

3. Sochi 2014 2-nd Green Building Implementation Report (june_2011). Available at: http://www.slideshare.net/YuriBubnov/2-nd-greenbuildingimplementationreportjune2011 (accessed 03 January 2016)

4. GOST R 54964-2012 Otsenka sootvetstviya. Ekologicheskie trebovaniya k ob’’ektam nedvizhimosti [GOST R 54964-2012 Conformity Assessment. Environmental requirements of the property]. Available at: http://www.greenstand.ru/i/ndocs/20/54964-2012.pdf (accessed 03 January 2016)

5. Sistema dobrovol’noy ekologicheskoy sertifikatsii ob’’ektov nedvizhimosti “Zelenye standarty”. Kriterii i normativnopravovaya dokumentatsiya [The system of voluntary environmental certification of real estate “Green standards-you.” Criteria and legal documentation]. Available at: http://www.green-home.name/files/file/Критерии%20зеленых20станд.pdf (accessed 03 January 2016)

6. Golubeva S.G. Report on the implementation of the project “Mainstreaming environmental considerations in the preparation and conduct of the pro-Olympic Sochi 2014: Strategy and action plan for the formation of” Green Heritage “(Presentation). 2012. UNDP / GEF. Available at: http://greening-sochi2014.isedc-u.com/ (accessed 03January 2016)

7. Polyakov A. The terms “green” sports heritage. SportBuild, July 2015, pp. 66-71. Available at: http://www.rugbc.org/assets/files/4296/original/Green_Legacy_1.pdf?1437145569 (accessed 03 January 2016)

8. Trofimenko Y.V. Topical issues of environmental safety of motor com-plex in the Moscow region. Nauchno-prakticheskaya konferentsiya po ekologicheskim problemam Moskovskogo regiona. Kruglyy stol №3. [Scientific-practical conference on environmental issues of the Moscow-sky region. Round table №3,]. Available at: http: //mospriroda.rf/images/content/2013/stol-1/Replika_Trofimenko.pdf (accessed 04 January 2016)

9. Trofimenko Y.V., Kislova O.Y. Osnovnye faktory snizheniya vybrosov avtotransportnykh potokov v Moskve: vchera i na perspektivu. Nauchno-prakticheskaya konferentsiya po ekologicheskim problemam Moskovskogo regiona. Kruglyy stol №3 [The main factors reducing the emissions of road traffic flows in Moscow yesterday and in the future. Scientific-practical conference on environmental problems in the Moscow region. Round table №3], 2014. Available at: http: //mospriroda.rf/images/ppt/2014/ct_3/3_4_Trofimenko_i_Kislova.pptx (accessed 04 January 2016)

10. Grider T.E., Allenby B.R. Promyshlennaya ekologiya [Industrial Ecology]. Moscow, UNITY-DANA Publ., 2004. 527 p (in Russian).

11. Lukanin V.N. Promyshlenno-transportnaya ekologiya [Industrial and transport environment]. Moscow, Higher School Publ., 2003. 273 p (in Russian).

12. Trofimenko Y.V., Eugenev G.I. Ekologiya: Transportnoe sooruzhenie i okruzhayushchaya sreda [Environment: transport facilities and environment]. Moscow, Publishing center “Academy”, 2008. 400p. ISBN 978-5-7695-5582-4 (in Russian).

13. Trofimenko Y.V. Ways to improve the environmental and road safety road transport complex of Russia. Izvestiya Samarskogo nauchnogo tsentra Rossiyskoy akademii nauk [Bulletin of Samara Scientific Center of the Russian Academy of Sciences] 2010, V. 12, I. 1-9, pp. 2345-2349 (in Russian).

14. Trofimenko Y.V., Komkov V.I., Trofimenko K.Y. Justification restricted areas of low environmental classes of vehicles in a large city (on an example of Moscow). Avtotransportnoe predpriyatie [Autotrans company tailors.], 2013, I. 8, pp. 34-38 (in Russian).

15. Trofimenko Y.V., Vorozhnin V.S., Davydov V.B., Zubova S.S. Evaluating the effectiveness of air purification on the road network of a large city green spaces and photocatalytic purifiers. Bezopasnost’ v tekhnosfere [Safety in technosphere], 2014, V. 3, I. 6. pp. 53-60 (in Russian).

16. 1GEF TEEMP Model default value. Available at: http://proecotrans.ru/upload/iblock/7d5/7d5f4b97339ec781c9b2fad88ef858be.pdf (accessed 04 January 2016)

17. EMEP / EEA air pollutant emission inventory guidebook 2013. EEA Technical report N12 / 2013. Available at: http://www.eea.europa.eu/publications/emep-eeaguidebook-2013 (accessed 04 January 2016)

18. Available at: http://emisia.com/products/copert-4.

19. Tekhniko-ekonomicheskoe obosnovanie realizatsii sistemy skorostnogo gorodskogo passazhirskogo soobshcheniya v gorode Kaliningrade [Feasibility study for the implementation of high-speed urban passenger transport in the city of Kaliningrad]: the project - Phase 2. Company “Laboratory gradoplanirovaniya”.

20. Kompleksnaya skhema razvitiya passazhirskogo transporta obshchego pol’zovaniya goroda Kalinin-grada na perspektivu do 2020 goda s uchetom realizatsii zadach transportnogo obespecheniya provedeniya igr Chempionata mira po futbolu 2018 goda [A comprehensive plan for the development of public transport city Kalinin-grad at up to 2020 taking into account the implementation of the tasks of transport provision of games of the World Cup 2018]: Project. Company NIPI TRTI.

Login or Create
* Forgot password?