Increasing requirements for housing and communal services, its development and improvement are an important factor in improving the quality of people’s lives. This makes it necessary to significantly change the principles of the personnel policy in public institutions. Only then will they be able to improve the quality of goods and services provided to the population, and as a result, to achieve reduce social tension in society. The purpose of research — to learn the basics of formation of personnel policy in the public management company housing and communal services on the example of a particular organization and to formulate recommendations for its improvement. The scientific novelty of the research lies in the fact that the developed principles of human resources policy are adapted to the particular area — management of housing and communal services. The proposed set of measures can be recommended for use in the Russian organizations for the management of housing and communal services because the situation can be regarded as typical for this sector of the Russian economy.
HR policy, housing and communal services, state operating company.
Актуальность темы исследования. В каждой организации вне зависимости от ее размеров, формы собственности и сферы деятельности существует собственная кадровая политика. Она определяет основные принципы и правила работы с персоналом и позволяет максимально эффективно использовать кадровый потенциал для достижения целей организации.
Сегодня российские компании все чаще осознают необходимость реализации таких понятий, как «фокус на клиента», «забота о персонале» и т.д. Несмотря на это, большинство средних и малых государственных и муниципальных организаций сохранили черты командной экономической системы и испытывают существенные сложности в сфере управления персоналом. Повышение требований к жилищно-коммунальному хозяйству, его развитие и совершенствование выступают как важный фактор повышения качества жизни людей.
Все это обусловливает необходимость существенно изменить принципы формирования кадровой политики в государственных организациях сферы ЖКХ. Только тогда они смогут повысить качество товаров и услуг, предоставляемых населению, и, как следствие, снизить социальную напряженность в обществе.
1. Bazarov T.Yu., Eremin B.L. Upravleniye personalom [Personnel management]. Moscow, UNITI Publ., 2012. 560 p.
2. Kibanov A.Ya. Osnovi upravleniya personalom [Basics of personnel management]. Moscow, INFRA-M Publ., 2015. 440 p.
3. Novokreschenov A.V. Gosudarstvennaya kadrovaya politika [State HR policy]. Novosibirsk, SIU RANKHiGS Publ., 2014. 226 p.
4. OdegovYu.G. Upravleniye personalom v structurno-logicheskikh skhemakh [Personnel management in structural and logical schemes]. Moscow, Akademicheskiy prospect Publ., 2012. 1088 p.
5. Parkhimchik E.P. Kadrovaya politika organizacii [HR policy of organization]. Minsk, GIUST BGU Publ., 2011. 128 p.
6. Peshkova O.A. Izuchenie i sovershenstvovanie organizatsionnykh kommunikatsiy [Studying and improvement of organizational communications]. Molodoy ucheniy [Young Scientist], 2012, I. 7, pp. 115-116.
7. Peshkova O.A. Priemy upravleniya formal’nymi i neformal’nymi kommunikatsiyami v organizatsii [A system of organization communications]. Molodoy ucheniy [Young Scientist], 2013, I. 11, pp. 432-434.
8. Peshkova O.A. Sistema kommunikatsiy organizatsii [Formal and informal communications in organization - recipes of management]. Molodoy ucheniy [Young Scientist]. 2012, I. 7, pp. 116-118.
9. Cherepanov V.V. Osnovi gosudarstvennoi sluzhbi i kadrovoi politiki [Basics of the public service and personnel policy]. Moscow, UNITI-Dana Publ., 2012. 679 p.
10. Postanovlenie Pravitel’stva Moskvy №146-PP ot 14.03.2013 «O provedenii eksperimenta po optimizatsii deyatel’nosti otdel’nykh gosudarstvennykh uchrezhdeniy goroda Moskva i gosudarstvennykh unitarnykh predpriyatiy goroda Moskva, osushchestvlyayushchikh deyatel’nost’ v sfere gorodskogo khozyaystva goroda Moskva» [Resolution of the Government of Moscowcity as of 14.03.2013 No. № 146-PP. “About the experiment to optimize the activities of particulargovernmentinstitutions of Moscow city and state unitary enterprises of Moscow operating in the municipal servicesof Moscowcity”].
11. Prikaz Gosstroya Rossii ot 09.12.99. № 139 «Rekomendatsii po normirovaniyu truda rabotnikov, zanyatykh soderzhaniem i remontom zhilishchnogo fonda MKD 2-02.01» Chast’ 4. «Normativy chislennosti rukovoditeley, spetsialistov i sluzhashchikh munitsipal’nykh predpriyatiy-podryadchikov, zanyatykh soderzhaniem i remontom zhilishchnogo fonda [Order of the State Construction Committee of Russia as of 09.12.99 No. 139 «Recommendations for standardization of workers involved and the content of the housing stock renovated MKD 2-02.01» Part 4 «Standards of quantity of managers, professionals and employees for municipal enterprises-contractors involved for maintenance and repair of housing fund”].
12. 5 Trends Driving the Future of Human Services. Available at: http://www.govtech.com/health/5-Trends-Driving-the-Future-of-Human-Services.html (accessed 28April 2016).
13. Armstrong M. Armstrong’s hand book of human resource management practice. 13th ed. Michael Armstrong, 2014. 844 p.
14. McConnell John H. How to Develop Essential HR Policies and Procedures. AMACOM Div. American Mgmt. Assn., 2005. 333 p.
15. Pynes Joan. Human resources management for public and nonprofit organizations: a strategic approach. Joan E. Pynes., Jossey-Bass, 2009. 483 p.