The article considers the content and methods of training of pedagogical high school student to interact with the schoolchild’s family, purpose of which is to enrich the base of his theoretical knowledge, mastering their techniques and skills of professional interaction with children and members of their family. The author presents a developed model of training of the future teacher in the process of realization of the special course “Family problems and family education”, orienting the teacher to the psychological and educational support of children, resolution of complex conflict situations in different types of families, help parents in creating a friendly family atmosphere.
professional training of future teachers, training criteria, effectiveness of training, theoretical saturation of the content of vocational training, practical experience with the schoolchild’s family
Политические и экономические изменения, произошедшие в России в конце XX в., неизбежно привели к расслоению общества, ценностной переориентации граждан, усилению роли индивидуализма и столкновению общественных интересов с семейными (Н.В. Богачева, С.В. Дармодехин, О.Л. Зверева). Авторские концепции, разрабатываемые в России, в основном направлены на решение задач обучения и воспитания в образовательных учреждениях и в меньшей степени – семейного воспитания (В.В.Аршинова, О.С. Газман, В.А. Караковский, М.С. Каган, Л.И. Новикова, Н.Л. Селиванова и др.).
Многие исследователи семьи отмечают, что родители, стремясь к дополнительным заработкам, уделяют меньше времени детям и ответственность за их обучение и воспитание перекладывают на педагогов. Одновременно происходит переориентация школы с воспитания на обучение, в результате чего школьные учителя реже взаимодействуют с семьями учащихся (С.В. Дармодехин, А.В. Мудрик, А.Г. Харчев). Фактически между школой и семьей произошло разделение функций обучения и воспитания. Вместе с тем в настоящее время происходит возвращение к ценностям взаимодействия школы и семьи.
1. Adol’f V.A., Il’ina N.F. Innovatsionnaya deyatel’nost’ pedagoga v protsesse ego professional’nogo stanovleniya [Innovative activity of the teacher in the process of professional formation]. Krasnoyarsk, Polikom Publ., 2007. 190 p.
2. Bogacheva N.V. Roditel’stvo kak faktor ustoychivosti sem’i v sovremennom rossiyskom obshchestve. Kand. Diss [Parenthood as a factor of stability of family in modern Russian society. Cand. Diss.]. Kazan’, 2005. 245 p.
3. Darmodekhin S.V. O razrabotke strategii modernizatsii vospitaniya v sovremennom rossiyskom obshchestve [On the development strategy of modernization of education in modern Russian society] Sotsial’nyy institut vospitaniya v sovremennoy Rossii: modernizatsiya, dinamika i strategiya razvitiya: sb. materialov mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii 7-9 dekabrya 2011 g. [Social institution of education in modern Russia: modernization, dynamics and development strategy: collection of materials of international scientific-practical conference 7-9 Dec 2011]. Moscow, Institut sem’i i vospitaniya RAO Publ., 2012. 240 p.
4. Kotova E.V. Detsko-roditel’skie otnosheniya v razlichnykh tipakh semey [Parent-child relations in diverse types of families]. Krasnoyarsk, RIO KGPU im. V.P. Astaf’eva Publ., 2004. 156 p.
5. Savel’ev A.Ya., Semushina L.G., Kagerman’yan V.S. Model’ formirovaniya spetsialista s vysshim obrazovaniem na sovremennom etape [Model of the formation of specialist with higher education at the present stage]. Moscow, NIIVO Publ., 2005. 72 p.
6. Selivanova N.L. Rol’ klassnogo rukovoditelya v sovremennom vospitanii [The role of the class teacher in modern education]. Klassnyy rukovoditel’ [Class teacher]. 2009, I. 8, pp. 55-59.
7. Smirnova A.V. Realizatsiya gotovnosti studentov k vypolneniyu funktsiy semeynogo pedagoga na praktike [Implementation readiness of students to undertake the responsibilities of family educator in practice]. Vestnik KGPU im. V.P. Astaf’eva [Herald KSPU them. V. P. Astafiev]. 2012, I. 3 (21), pp. 133-137.
8. Smirnova A.V. Sostoyanie podgotovki i gotovnosti budushchego uchitelya k vypolneniyu funktsiy semeynogo pedagoga [State of training and readiness of the future teacher to perform the functions of a teacher family]. Vestnik KGPU im. V.P. Astaf’eva [Herald KSPU them. V. P. Astafiev]. 2012, I. 1 (19), pp. 126-132.