Nizhniy Novgorod, Nizhny Novgorod, Russian Federation
Nizhniy Novgorod, Nizhny Novgorod, Russian Federation
Nizhniy Novgorod, Nizhny Novgorod, Russian Federation
The purpose of this article is to acquaint with the results of empirical understanding of the role of the family in the process of socialization of the individual. Application of the method of theoretical analysis allows to draw a conclusion about long — term and very steady interest of representatives of different branches of human knowledge to the most different aspects of a problem of socialization of the personality, including, — to the factors and conditions influencing success of socialization, at different levels of ontogenetic development of the personality. Fundamental research carried out by philosophers, cultural scientists, sociologists (works by A. Adler, W. James, J. Math. Kelly, A. Maslow, J. Mead G. Allport, Talcott Parsons; V.L. Abushenko, B.G. Ananyeva, A.A. Bodalev, L.S. Vygotsky, A.G. Kovalev, I.S. Kon, A.F. Lazursky, V.N. Myasishchev, V.S. Mukhina, A.A. Reina, M.V. Roma, D.B. Elkonin, etc.), indicate that the process of formation of fundamental values and motivational attitudes as well as spiritual and moral sphere of the personality that are crucial for the process of socialization, carried out primarily in the family. The family is of particular importance for the socio-cultural development of children of early and preschool age. The study conducted by us objectively proved that only 40% of children who took part in the study have a high level of socio-cultural development. The majority of children of preschool age have the level of their socialization below the age standards and opportunities. Considering the socialization of the individual as a multifaceted process of integration of the individual and society, in the structure of socio-cultural development, we highlight the affective, cognitive and behavioral components and believe that their comprehensive study allows not only to draw an objective conclusion about the level of socio-cultural development of the subject, but also to design a developmental program aimed at effective socialization of the child in family education.
personality, socialization, socio-cultural development of the subject, family as a factor of socialization.
Введение и новизна. Последние десятилетия, характеризующиеся многими учеными (работы М.А. Барг, Ю.Г. Буртин, В. Мурашов, В.Н. Шилов и т.д.) как переходный этап развития нашего общества, объективно сопряжены с многочисленными обновлениями и трансформациями, происходящими в самых разных сферах жизни и деятельности людей. При этом кардинальным изменениям подверглись процессы социокультурного развития личности, ее
социализации, предполагающие развитие нравственной активности личности, ее самоконтроля, ответственности, инициативности и самодисциплины. Долгое время именно данные личностные характеристики являлись показателями, определяющими уровень развития личности. В настоящее время они нивелированы, отходят на второй план, замещаясь материальными потребностями и мотивами. При этом важнейшим институтом социализации личности как была, так и остается семья — первая школа жизни каждого человека. Именно семья, реализуя свои базовые функции, является проводником тех нравственных, духовных, этических, ценностных нормативов, убеждений и установок, которые всю жизнь определяют и образ жизни, и образ мыслей субъекта. В качестве подтверждения данного нашего вывода можно привести слова известного американского социолога ХХ столетия Толкотта Парсонса, который отмечает, что человек «вбирает» в себя общие ценности в процессе общения со «значимыми другими», в результате чего следование общепринятым нормативам, стандартам становится частью мотивационной структуры его личности, а именно, его потребностью [14]. Именно в семье, по мнению данного ученого, перечисленные «привязанности» и максимально раскрываются, и наиболее эмоционально значимы, что
и способствует формированию фундаментальных мотивационных установок личности. В данной статье находят отражение результаты осуществленного нами эмпирического исследования в области изучения семьи как фактора, объективно определяющего успешность социализации детей дошкольного возраста.
1. Abayukova A.B. Tsennosti sem'i: sotsial'no-filosofskiy aspekt // Aktual'nye voprosy obshchestvennykh nauk: sotsiologiya, politologiya, filosofiya, istoriya: sb. st. po mater. X mezhdunar. nauch.-prakt. konf. Novosibirsk: SibAK, 2012.
2. Aforizmy mysliteley XIX veka. Sost. L.E. Lavrenova. SPb.: «Paritet», 2005. - 352 s.
3. Barg M.A. Epokhi i idei. M.: Pravda, 1987. - 348 s.
4. Bol'shoy yuridicheskiy slovar'/ Pod red. A.Ya. Sukhareva. 3-e izd., dop. i pererab. M.: INFRA-M, 2007. - 858 s.
5. Burtin Yu.G. Vozmozhnost' vozrazit'. M.: Pravda, 1988. - 47 s.
6. Vinnikot D.V. Razgovor s roditelyami / Per. s angl. M.N. Pochukaevoy, V.V. Timofeeva. M.: Nezavisimaya firma «Klass», 1995. - 74 s.
7. Giddens E. Setsiologiya. Uchebnik, 2-e izdanie, vypol. po 4-mu angl. izd., dop. i pererab. M.: Editorial URSS, 2005. - 632 s.
8. Gorbova G.A. Sotsial'no-filosofskiy analiz tsennostey sovremennogo rossiyskogo obshchestva // Izvestiya vuzov Severo-Kavkazskogo regiona. Obshchestvennye nauki. Prilozhenie. 2006. S. 3-7.
9. Demograficheskiy ponyatiynyy slovar' / Pod red. prof. L.L. Rybakovskogo. M.: TsSP, 2003 - 352 s.
10. Kont Sponvil' A. Filosofskiy slovar'. M.: Izdatel'stvo: Eterna. 2012 - 752 s.
11. Mid Dzh. Az i Ya, Amerikanskaya sotsiologicheskaya mysl' / Pod red. V.I. Dobren'kova. M.: Izd-vo Mosk. Un-ta. 1994. 496 s.
12. Murashov V. Iz tonkikh liniy ideala. Iz opyta raboty: Kniga dlya uchitelya. M.: Prosveshchenie, 1990. - 96 s.
13. Novaya filosofskaya entsiklopediya: V 4-kh tt. / Red. sovet: Stepin V.S., Guseynov A.A., Semigin G.Yu., Ogurtsov A.P. i dr. M.: Mysl', 2010. - 744 s.
14. Parsons T. Sotsial'nye sistemy. GLONSE. 1951. - 880 s.
15. Suvorova O.V., Cheremisova I.V., Mamonova E.B. Vliyanie emoional'nogo vzaimodeystviya materi na samootnoshenie starshego doshkol'nika // Vestnik Mininskogo Universiteta. 2017. № 1.
16. Shilov V.N. Politicheskie tsennosti: spetsifika i funktsii // Sotsial'no- gumanitarnye znaniya. 2003. № 6. - S. 116-125.
17. Shimin N.D. Sem'ya kak obshchestvennoe yavlenie. Voronezh: Izd-vo Voronezhskogo universiteta, 1989. - S. 12.
18. Belsky J., Barends N. Personality and parenting. In: M. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting: Vol. 3. Being and becoming a parent, Mahwah, NJ: Erlbaum, 2002, pp. 415-438.
19. Cook W.L. Interpersonal influence in family systems: A social relations model analysis // Child Development. 2001. Vol. 72(4). P. 1179-1197.
20. Delsing M.J., Oud J.H., De Bruyn E.E., van Aken M.A.G. Current and recollected perceptions of family relationships: The social relations model approach applied to members of three generations // Journal of Family Psychology. 2003. Vol. 17(4). P. 445-459.
21. Family socioeconomic status and child executive functions: The roles of language, home environment, and single parenthood / Sarsour K., Sheridan M., Jutte D., Nuru-Jeter A., Hinshaw S., Boyce W.T. // Journal of the International Neuropsychological Society. 2010. № 17(1). P. 120-132.
22. Flood S.M., Genadek K.R. Time for each other: Work and family constraints among couples // Journal of Marriage and Family. 2016. 78(1). P. 142-164.
23. Hess R., Handel G. Family Worlds: A Psychosocial Approach to Family Life. Transaction Publishers, 2016. 320 p.
24. Kendler K.S., Sham P.C., MacLean C.J. The determinants of parenting: an epidemiological, multi-informant, retrospective study. Psychological Medicine, 1997, 27(3), p. 549-563.
25. Thompson R.A., Meyer S. The socialization of emotion regulation in the family // Handbook of emotion regulation / Ed. J.J. Gross. N.Y.: Guilford Press, 2007. P. 249-268.