Novosibirsk, Novosibirsk, Russian Federation
Novosibirsk, Novosibirsk, Russian Federation
The article deals with the content of the concept of anti-corruption competence and anti-corruption competencies, as well as the ways of their formation. The author highlights the problems of forming the anti-corruption competence of specialists for the personnel management services of commercial organizations and personnel services for the sphere of public administration and civil service in the process of their training and professional development. Briefly presented is the experience of the Siberian Institute of Managementin the development of anti-corruption competence using interactive methods and gaming technologies of future HR managers and human resource specialists responsible for organizing anti-corruption activities in government. The data of the survey of experts — experts of specialists of the personnel services of the authorities on the evaluation of the effectiveness of teaching methods for the formation of anti-corruption competence are given. As a result of the research, a set of general professional competences was created that formed the basis for the anti-corruption competence of civil servants and HR managers and the methodological support for the program for its formation.
anti-corruption competence, anti-corruption competencies, interactive methods, gaming technologies.
АНТИКОРРУПЦИОННАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ КАК ОСНОВАНИЕ ДЛЯ БОРЬБЫ С КОРРУПЦИЕЙ
Коррупция остается наиболее деструктивным фактором системного характера в современном государственном управлении. Она носит латентный характер, всегда развертывается как асоциальная деятельность, все более захватывая не только систему государственного управления и государственную службу, но практически все сферы и социальные компества. В Указе Президента Российской Федерации от 31 декабря 2015 г. № 683 «О стратегии национальной безопасности Российской Федерации» отмечается, что коррупция является одной из угроз национальной безопасности. В процессе сложного становления и реформирования института государственного управления и государственной службы и одновременной разработки антикоррупционного законодательства Российской Федерации в фокусе внимания главными вопросами остаются — повышение профессионализма и компетентности гражданских служащих как единого фундаментального принципа построения и функционирования государственной службы. В связи с этим, одним из важнейших приоритетов государственной политики является обеспечение государственной гражданской службы Российской Федерации (далее — гражданская служба) высококвалифицированными специалистами, в том числе и специалистами кадровых служб, способными решать сложные и актуальные задачи противодействия коррупции, поставленные в Федеральном законе от 25.12.2008 № 273-ФЗ «О противодействии коррупции», в Национальной стратегии противодействия коррупции (Указ Президента РФ от 13.04.2010 № 460, ред. от 13.03.2012) и в Национальном плане противодействия коррупции на 2016–2017 гг. (Указ Президента РФ от 01.04.2016 № 147). Вследствие этого возникает настоятельная необходимость формирования не только профессиональных, но и антикоррупционных компетенций и антикоррупционной компетентности государственных служащих. В настоящее время вопросу обеспечения антикоррупционной деятельности и формированию антикоррупционной компетентности уделяется все больше внимания и в коммерческих организациях, где также существует опасность проявления коррупции среди персонала. Именно поэтому организация антикоррупционной деятельности должна осуществляться и на государственной службе, и в коммерческих организациях,что является прерогативой специалистов кадровых служб.
Но если на государственной службе данное направление деятельности напрямую закреплено за специалистами подразделений кадровых служб, ответственных за организацию деятельности по противодействию коррупции, что регламентируется документом «Типовое положение о подразделении по профилактике коррупционных и иных правонарушений кадровой службы федерального государственного органа» (утверждено Аппаратом Правительства РФ 18.02.2010 № 647п-П16), во втором разделе которого описываются основные задачи и функции подразделения, среди которых «Основными задачами подразделения являются профилактика коррупционных и иных правонарушений в федеральном государственном органе, а также обеспечение деятельности федерального государственного органа по соблюдению государственными служащими запретов, ограничений, обязательств и правил служебного поведения», то в коммерческих организациях такая деятельность кадровых служб только начинает формироваться [3]. слои общества.
1. Bazhenov V.M., Bishaeva A.A., Krivtsun E.A. O sootnesenii ponyatiy «kompetentsiya i kompetentnost’» v professional’noy podgotovke: Sb. materialov XII Mezhdunarodnoy konferentsii po tekhnologicheskomu obrazovaniyu [On the correlation of the concepts “competence and competence” in vocational training: Sat. materials of the XII International Conference on Technological Education]. Moscow, MIOO Publ., 2006, p. 254.
2. Zenkov M.Yu., Chernyak T.V. Obespechenie deyatel’nosti kadrovoy sluzhby po soblyudeniyu trebovaniy etiki sluzhebnogo povedeniya, uregulirovaniya konflikta interesov i protivodeystviya korruptsii: sbornik uchebnykh materialov [Ensuring the activities of the human resources service to comply with the ethics of official conduct, conflict of interest and anti-corruption: a compendium of training materials]. Novosibirsk: SibIU RANKhiGS Publ., 2018. 335 p.
3. Kabanov P.A. Antikorruptsionnye funktsii podrazdeleniy kadrovykh sluzhb po profilaktike korruptsionnykh i inykh pravonarusheniy organov publichnoy vlasti: ponyatie, soderzhanie, vidy [Anticorruption functions of human resources departments for the prevention of corruption and other offenses of public authorities: the concept, content, types]. Administrativnoe i munitsipal’noe pravo [Administrative and municipal law]. 2014, I. 9, pp. 981-992.
4. Kabanov P.A., Raykov G.I., Chirkov D.K. Korruptsiya i antikorruptsionnaya politika [Corruption and anti-corruption policy]. Moscow, Akademiya ekonomicheskoy bezopasnosti MVD Rossii Publ., 2010, p. 32.
5. Chernyak T.V. Konflikt interesov i korruptsiya na gosudarstvennoy grazhdanskoy i munitsipal’noy sluzhbe: mekhanizmy ikh predotvrashcheniya i uregulirovaniya [Conflict of interest and corruption in the state civil and municipal service: mechanisms for their prevention and settlement]. Igrovye tekhnologii v podgotovke HR-menedzhera: mezhdistsiplinarnyy podkhod [Game technologies in the training of HR managers: an interdisciplinary approach]. Novosibirsk: SibAGS Publ., 2016, pp. 39-47.
6. Chernyak T.V. Konflikt interesov na gosudarstvennoy grazhdanskoy i munitsipal’noy sluzhbe. Mekhanizmy predotvrashcheniya i uregulirovaniya konflikta interesov na gosudarstvennoy grazhdanskoy i munitsipal’noy sluzhbe [Conflict of interests in the state civil and municipal service. Mechanisms for preventing and resolving conflicts of interests in the state civil and municipal service]. Konfliktologiya [Conflict]. Novosibirsk: SibIU RANKhiGS Publ., 2017, pp. 137-160, 296-329.
7. Mitina L.M. Psikhologiya razvitiya konkurentosposobnoy lichnosti [Psychology of Development of Competitive Personality]. Moscow, Moskovskiy psikhologo-sotsial’nyy institute Publ., 2002, p. 108.
8. Panova E.A., Barinov D.A. Kompetentnostnyy podkhod v sisteme upravleniya kadrami gosudarstvennoy sluzhby [Competence approach in the system of personnel management of the civil service]. Gosudarstvennoe upravlenie. Elektronnyy vestnik [Public administration. Electronic bulletin]. 2014, I. 45, p. 15. - Available at: http://e-jour№al.spa.msu.ru/uploads/vest№ik/2014/vipusk__45._avgust_2014_g./problemi_upravle№ija_teorija_i_praktika/pa№ova_bari№ov.pdf (accessed 25 April 2018).
9. Pechenkin V.A. Formirovanie antikorruptsionnoy kompetentnosti gosudarstvennykh sluzhashchikh. Dokt. Diss [Formation of anticorruption competence of civil servants. Doct. Diss]. Moscow, RANKhiGS Publ., 2012, pp. 27-28.
10. Raven Dzh. Kompetentnost’ v sovremennom obshchestve: vyyavlenie, razvitie i realizatsiya [Competence in modern society: identification, development and implementation]. Moscow, Kogito-Tsentr Publ., 2002, p. 39.
11. Chernyak T.V. Rolevaya igra «Konflikt interesov na gosudarstvennoy sluzhbe [Role-playing game “Conflict of interests in the civil service]. Igrovye tekhnologii v podgotovke HR-menedzhera: mezhdistsiplinarnyy podkhod [Game technologies in the preparation of HR-manager: interdisciplinary approach]. Novosibirsk, SibAGS Publ., 2016, pp. 42-44.
12. Federal’nyy zakon ot 27.07.2004 N 79-F (red. ot 03.07.2016) “O gosudarstvennoy grazhdanskoy sluzhbe Rossiyskoy Federatsii” [Federal Law No. 79-F of July 27, 2004 (as amended on July 3, 2016) “On the Civil Service of the Russian Federation”]. Dostup iz spravochno-pravovoy sistemy «Konsul’tant Plyus» [Access from the consultancy and legal system “Consultant Plus”]. Available at: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc&base=LAW&n=198913&fld=134&dst=100019,0&rnd=0.033701170831174076#0 (accessed 12 April 2018).
13. Chernyak T.V. Igrovye tekhnologii v podgotovke HR-menedzherov: mezhdistsiplinarnyy podkhod [Game technologies in the training of HR-managers: interdisciplinary approach]. Sbornik metodicheskikh materialov i statey. Institut organizatsionnogo razvitiya i strategicheskikh initsiativ Rossiyskoy akademii narodnogo khozyaystva i gosudarstvennoy sluzhby pri Prezidente Rossiyskoy Federatsii [Collection of methodical materials and articles. Institute for Organizational Development and Strategic Initiatives of the Russian Academy of National Economy and Public Service under the President of the Russian Federation]. Moscow: Delo Publ., 2015, pp. 70-79.
14. Chernyak T.V. Metody aktivnogo obucheniya gosudarstvennykh grazhdanskikh sluzhashchikh kak sposob formirovaniya professional’nykh kompetentsiy: ispol’zovanie zarubezhnogo i otechestvennogo opyta v SibAGS [Methods of active training of public civil servants as a way of forming professional competencies: the use of foreign and domestic experience in SibAPS]. Podgotovka kadrov dlya gosudarstvennoy i munitsipal’noy sluzhby v usloviyakh reform: dialog vlasti, nauki i obrazovaniya: materialy mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, 23-25 apr. 2009 g., g. Novosibirsk [Training of personnel for state and municipal service in the conditions of reforms: dialogue of power, science and education: materials of international scientific and practical conference, 23-25 April. 2009, Novosibirsk]. Novosibirsk, 2010, pp. 352-356.
15. Chernyak T.V. Problemy korruptsii v organakh gosudarstvennoy vlasti: otsenka gosudarstvennykh sluzhashchikh Sibirskogo federal’nogo okruga. Razvitie territoriy [Problems of corruption in public authorities: the evaluation of civil servants of the Siberian Federal District. Territory development]. 2016, I. 3-4 (6), pp. 106-111.
16. Shernyak T. Causes of corruption and mechanisms of combating corruption in government agencies (According to government employees of Siberian Federal District). Identifikatsionnyy nomer: WOS:000417343500037. - Available at: http://apps.webofknowledge.com/full_record.do?product=WOS&search_mode=GeneralSearch&qid=5&SID=C6SYcM EmxhcUOsFXanu&page=1&doc=2 (accessed 15 April 2018).
17. Shernyak T. Mechanisms of preventing conflict of interests and fight against corruption in public service: experience of European community. Identifikatsionnyy nomer: WOS: 000417125700017. Available at: http://apps.webofknowledge.com/full_record.do?product=WOS&search_mode=General Search&qid=5&SID=C6SYcMEmxhcUOsFXanu&page=1&doc=1 (accessed 15 April 2018).
18. Shernyak T. Problems of Formation of Anticorruption Competence of Civil Servants in the Process of Learning // Presented Papers from the 24th NISPAcee Annual Conference. May 19-21, 2016, Zagreb, Croatia. Organized in cooperation with the University of Zagreb, Faculty of Law. R. 25-36.
19. Dobovsek Bojan. Prevention of corruption. Podgorica: Human Resources Management Authority. 2009.
20. Suwaj Patrycia J., Rieger Hans J., 2009. Public Integrity: Theories and Practical Instruments. Slovakia: NISPAcee Press.
21. Stranova Katarina, Sicakova-Beblava Emilia. Corruption and anti-corruption measures in Central and Eastern Europe. Slovakia: NISPAcee Press. 2009.