MULTICULTURAL EDUCATION IN SCHOOLS OF REPUBLIC OF SAKHA (YAKUTIA)
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article presents a theoretical analysis of the scientifi c literature, regulatory documents and mass media materials in the fi eld of the implementation of multicultural education in schools of the Republic of Sakha (Yakutia). The article considers globalization as a kind of starting point, after which changes occur in the educational sphere of our country, namely the emergence of multicultural education in Russian schools as a new concept and direction. The beginning of the development of multicultural education in Russia is determined. At the regional level, the country specifi c characteristics of the republic as a multinational subject of the Russian Federation are given. The main stages of the formation and development of multicultural education in the Republic of Sakha (Yakutia) are highlighted. This study presents practical examples of the implementation of multicultural education in schools of the republic. The article describes the main state programs, projects at the regional and school levels.

Keywords:
globalization, multicultural education, language, culture, school.
Text

Изменения общества происходят в планетарном масштабе. Это связано, в первую очередь, с процессом глобализации, который затрагивает все сферы жизни, в том числе образование. Сегодня бывает трудно отличить внешне учащегося из США и учащегося любой московской школы или школы из региона. Отечественные и западные ученые-педагоги называют это унификацией культур. Культура стала не только результатом человеческой деятельности, но и средством для продвижения продуктов на глобальном рынке. Культура малочисленных народов уничтожается. В нашей стране в период перестройки стали происходить изменения в обществе. Общество меняется и двигателем данного процесса выступает школа. Проблемы межнациональных конфликтов, межкультурного общения, воспитания толерантного отношения к представителям других культур на первой ступени обучения решает школа. 1992 г. можно назвать началом поликультурного образования в России: в основных целях и принципах Закона РФ «Об образовании» было отражено поликультурное образование, гуманистический подход к обучению, приоритет общечеловеческих ценностей, сохранение общефедерального культурного образовательного пространства, всеобщий доступ к образованию, светский характер образования, свобода выбора и плюрализма образовательных возможностей. С этого момента по всей стране на федеральном и региональном уровнях стало реализовываться поликультурное образование. Многообразие исследовательских работ ученых-педагогов в области поликультурного образования показывает, что сегодня российское общество нуждается в выпускниках школ, которые бы имели определенные культурные компетенции для взаимодействия с представителями различных культур. Поликультурное образование способно решать проблемы, возникающие в обществе. Изменение культуры общества, толерантного отношения к представителям других культур может и должна решать школа.

References

1. Ivanova A.V. Razvitie polikul’turnogo obrazovaniya v istoriko-pedagogicheskom aspekte (na primere respubliki Sakha (Yakutiya)) [Development of multicultural education in the historical and pedagogical aspect (on the example of the Republic of Sakha (Yakutia))]. Sibirskiy pedagogicheskiy zhurnal [Siberian pedagogical journal]. 2009, I. 7, pp. 195-202.

2. Koryakina A.F. Formirovanie mezhkul’turnoy kompetentsii detey i uchashcheysya molodezhi v usloviyakh nepreryvnogo polikul’turnogo obrazovaniya Respubliki Sakha (Yakutiya) [Formation of intercultural competence of children and youth in conditions of continuous multicultural education of the Republic of Sakha (Yakutia)]. Gramota [Letter]. 2013, I. 3, pp. 73-78.

3. Moskvitina A.V. Mezhnatsional’nye konfl ikty v Respublike Sakha (Yakutiya) [Inter-Ethnic confl icts in the Republic of Sakha (Yakutia)]. Prioritetnye napravleniya razvitiya nauki i obrazovaniya: materialy III mezhdunar.nauch.prakt. konf. (Cheboksary, 4 dek. 2014 g.) [Priority directions of development of science and education: materials III Intern. scientifi c.- prakt. Conf. (Cheboksary, 4 Dec. 2014)]. Cheboksary, TsNS «Interaktiv plyus» Publ., 2014. I. 3 (3). Pp. 147-148

4. Assotsiirovannye shkoly YuNESKO Respubliki Sakha (Yakutiya) shiroko predstavili svoi proekty na vystavke «Otkrytaya shkola - gorizonty Yakutii» [UNESCO associated schools of the Republic of Sakha (Yakutia) widely presented their projects at the exhibition «open school - horizons of Yakutia» // Ministry of education and science of the Republic of Sakha (Yakutia)]. Available at: https:// minobr.sakha.gov.ru/news/front/view/id/2663075

5. Bessarabova I.S. Polikul’’turnoe obrazovanie v Rossii i SSHA: k postanovke problemy [Multicultural education in russia and the united states: problem statement]. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya [Modern problems of science and education]. 2008, I. 5, pp. 59. Available at: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=1115

6. Lenskiy obrazovatel’nyy forum [Lensky educational forum]. Available at: http://iroipk.ykt.ru/lenskiy-obrazovatel’nyy-forum

7. Ofi tsial’nyy informatsionnyy portal Respubliki Sakha (Yakutiya) [Official information portal of the Republic of Sakha (Yakutia)]. Available at: https://minobr.sakha.gov.ru/news/front/view/id/2663075

8. Perechen’ gosudarstvennykh programm [List of state programs]. Available at: https://www.sakha.gov.ru/gosudarstvennye-programmy-rsja/perechen-gosudarstvennyh-programm

9. Yakutsk - Lenskiy obrazovatel’nyy Forum [Yakutsk-Lensky educational Forum]. Available at: http://sakhapress.ru/archives/213074

10. Membership [Membership] Available at:https://aspnet.unesco.org/en-us/Pages/Default.aspx

11. 60 let proektu YuNESKO «Assotsiirovannye shkoly» [60 years of UNESCO project «Associated schools»]. Available at: https://sosnovybor-ykt.ru/60-let-proektu-yunesko-associirovannye-shkoly/

Login or Create
* Forgot password?