Moskva, Moscow, Russian Federation
The key topics of the Paris Agreement on climate change prevention by way of greenhouse gases emissions regulation, and the risks for the transport industry in case of this agreement ratification have been considered. Using the developed methodology and forecast assessments of the number and structures of vehicle fleets and transport work, has been carried out the assessment of potential reduction for greenhouse gases (GHG) emissions by all means of transport for the period up to 2030, and measures to this reduction achievement. It has been established that GHG emissions by transport in 2030 can be reduced in comparison with 2015 from 286.0 to 261.2…282.0 million tons of CO2-eq. that is 20…26% more than in 1990. To achieve the target level of GHG emissions by transport in 2030 (70…75% of the 1990 level) is possible only if the entire car fleet of Russia (66.3…73.6 million units) will consist by half of hybrid vehicles and by half of electric ones. The main measures for reaching the stabilization path of GHG emission volumes by the transport complex, and then reducing these volumes by 5…12% in 2030 are follows: introduction of a carbon-based transport tax on all types of vehicles; introduction and tightening of specific (per unit mileage) standards for fuel consumption and CO2 emissions of single vehicles; measures for substitution of transport whose age exceeds 10 … 15 years, by electric cars, hybrids, and vehicles that run on alternative fuels, the use of carbon-free transports in the vehicle fleet. The formed system of GHG emissions regulation should foresee a differentiated approach to various sectors of the economy (taking into account objective differences in their development level, and technological possibilities on GHG emissions reducing), and should not thwart goals of intensive development for economy with gross domestic product growth rates exceeding the world average ones.
Paris Agreement, greenhouse gases, transport, emissions forecast, target, low-carbon development
1. Введение
Важным международным событием последних лет в области охраны окружающей среды явилось подписание 175 государствами, включая Россию, в конце 2015 г. в Париже нового климатического соглашения, которое вступило в силу в ноябре 2016 года [1]. В настоящее время участниками Парижского соглашения являются 197 стран, из них 170 его ратифицировали. По данным World Resources Institute, на эти страны приходится 90% глобальных выбросов парниковых газов (ПГ) [2]. Россия не ратифицировала документ. В рамках реализации Парижского соглашения поставлена задача сокращения выбросов ПГ экономикой России к 2030 г. до 70…75% от уровня 1990 г. Её выполнение в части сокращения выбросов ПГ должно стимулировать экономическое и технологическое развитие путем широкого использования возобновляемых источников энергии, электромобилей, энергосберегающих технологий. Также требуется диверсификация деятельности энергозатратных отраслей, прежде всего топливно-энергетического и транспортного секторов экономики.
Цель работы — ознакомление широкого круга специалистов с ключевыми вопросами Парижского соглашения и оценка достижимости транспортной отраслью приведенного выше целевого показателя сокращения выбросов ПГ с использованием методики [3, 4], разработанной на основе принципиальных теоретических положений, приведенных в [5–10].
2. Основные положения Парижского соглашения по климату
Соглашение2 направлено на укрепление глобального реагирования на угрозу изменения климата в контексте устойчивого развития посредством:
——удержания прироста глобальной средней температуры ниже 2 °C и приложения усилий в целях ограничения роста температуры до 1,5 °C, что значительно сократит риски и воздействие изменения климата;
——повышения способности адаптироваться к неблагоприятным воздействиям изменения климата и содействия развитию при низком уровне выбросов ПГ, таким образом, который не ставит под угрозу производство продовольствия;
——приведения финансовых потоков в направлении развития, характеризующегося низким уровнем выбросов ПГ и сопротивляемостью к изменению климата.
Парижское соглашение провозгласило два направления действий:
——снижение выбросов ПГ и адаптацию к негативным эффектам изменения климата;
——наиболее развитые страны имеют коллективное финансовое обязательство перед наиболее слабыми и климатически уязвимыми государствами (Россия в число этих стран не входит). Поток климатического финансирования, мобилизованного ими в виде государственных средств и частных инвестиций, должен вырасти до 100 млрд долларов в год с 2020 года.
1. RIA Novosti. Parizhskoe soglashenie po klimatu [RIA News. Paris climate agreement]. Informatsionnyy veb-sayt [Information website]. Available at: https://ria.ru/spravka/20171212/1510681570.html (accessed 19 May 2018). (in Russian).
2. World Resources Institute [World Resources Institute]. Informatsionnyy veb-sayt [Information website]. Available at: http://www.wri.org/ (accessed 19 May 2018).
3. Trofimenko Yu.V., Komkov V. I., Grigor’eva T. Yu. Prognoz chislennosti i struktury avtomobil’nogo parka Rossiyskoy Federatsii po ekologicheskomu klassu, tipu energoustanovok i vidu topliva na period do 2030 goda [Forecast of the number and structure of the vehicle fleet of the Russian Federation by ecological class, type of power plants and type of fuel for the period up to 2030]. Urboekologiya. Ekologicheskie riski urbanizirovannykh territoriy. Nauchnyy simpozium. Samarskiy nauchnyy tsentr RAN, Samarskiy gosudarstvennyy tekhnicheskiy universitet [Urboecology. Environmental risks of urban areas. Scientific Symposium. Samara Scientific Center of RAS, Samara State Technical University]. 2017, pp. 196-212. (in Russian).
4. Trofimenko, Y., Komkov, V., Donchenko, V. Problems and prospects of sustainable low carbon development of transport in Russia. 2018. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 177(1), 012014
5. Rukovodyashchie printsipy natsional’nykh inventarizatsiy parnikovykh gazov MGEIK, 2006g. [IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories, 2006]. Programma MGEIK po natsional’nym kadastram parnikovykh gazov [IPCC Program on National Greenhouse Gas Inventories]. IGES Publ., 2006, V. 1-5. Available at: http://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/2006gl/russian/index.html (accessed 19 May 2018). (in Russian).
6. COPERT Versions [COPERT Versions]. Informatsionnyy veb-sayt [Information website]. Available at: http://www.emisia.com/utilities/copert/versions/ (accessed 19 May 2018).
7. EMEP/EEA air pollutant emission in venture guide book - 2016 [Elektronnyy resurs]. - Elektron. tekst. i graf. dan. - Sistem. trebovaniya: Adobe Reader. Available at: https://www.eea.europa.eu/publications/emep-eea-guidebook-2016 (accessed 19 May 2018).
8. Trofimenko Y. V., Grigoreva T. Y., Evgenev G. I. Energy-saving problems of road facilities in Russia. WIT Transactions on Ecology and the Environment. 2014. T. 190 vol. 1. pp. 535-542.
9. Grigor’eva T. Yu., Trofimenko Yu. V. Prognoz vybrosov zagryaznyayushchikh veshchestv v atmosferu avtotransportnym kompleksom Rossiyskoy Federatsii na period do 2030 goda [Prediction of emissions of pollutants into the atmosphere by the trucking complex of the Russian Federation for the period up to 2030]. Avtotransportnoe predpriyatie [Motor Transport Enterprise]. 2009, I. 3, pp. 31-35. (in Russian).
10. Donchenko V., Kunin Y., Ruzski A. et al. Estimated atmospheric emission from Motor Transport in Moscow based on transport Model of the sity, Transportation Research Procedia, 2016, pp. 2649-2658.
11. Natsional’nyy doklad o kadastre antropogennykh vybrosov iz istochnikov i absorbtsii poglotitelyami parnikovykh gazov, ne reguliruemykh Monreal’skim protokolom, za 1990-2015 gg. [National report on the inventory of anthropogenic emissions from sources and removals by sinks of greenhouse gases not controlled by the Montreal Protocol, for the period 1990-2015]. Moscow, 2017. 471 p. Available at: http://www.meteorf.ru/upload/pdf_download/NIR-2017_v1_fin.pdf (data obrashcheniya: 19. 05.2018). (in Russian).
12. Energy Carriers for Powertrains [Elektronnyy resurs]. - Elektron. tekst. i graf. dan. - Sistem. trebovaniya: Adobe Reader.
13. Available at: https://www.ertrac.org/uploads/documentsearch/id32/2014-03-12_Roadmap_Energy_Carriers_for_Powertrains.pdf (accessed 19 May 2018).