Moskva, Moscow, Russian Federation
The paper discusses interrelation between educating and training, which has developed in the field of modern Russian education. The author defines criteria of education and attempts to outline the pedagogical principles, which could allow to revive historical traditions of the Russian school and to embed these in the modern education. The notion of spiritual and moral education is analyzed as well as the role of a religious (Orthodox) component in the educational process. Theoretical aspects of children´s spiritual and moral education are explored. Highlighted are the issues related directly to upbringing the younger generation of Cossacks. The pedagogical concept of «leisure» is clarified. The area of leisure is identified as the most favorable one for young Cossacks spiritual and moral development. The author describes the educational program, developed at the premises of the Saint Tikhon´s Orthodox University of Humanities and aimed at introducing young Cossacks to the church during the holidays period. The methodology and forms for carrying out educational activities in a children´s recreation camp for young Cossacks are provided.
spiritual and moral education, reform of education, introducing to church, Cossack conversion («Okazachivanie»), cultural traditions, leisure, educational program, children´s recreation camp.
К сожалению, сейчас в нашей отечественной педагогике процессу воспитания подрастающего поколения придается меньшее значение, чем его образованию. Как следствие, «знаниевая парадигма» превалирует в проводимой школьной реформе. К чему это может привести в сфере духовно-нравственного развития общества, пишет академик Академии педагогических и социальных наук Вадим Сергеевич Кукушин: «Один американский директор школы посылал каждому учителю, которого брал на работу, следующее письмо. "Уважаемый учитель! Я пережил концлагерь. Мои глаза видели то, чего не должен видеть ни один человек:
- как образованные инженеры строят газовые камеры;
- как образованные врачи отравляют детей;
- как образованные медсестры убивают младенцев;
- как выпускники высших учебных заведений расстреливают и сжигают детей и женщин.
Поэтому я не доверяю образованности. Я прошу Вас: помогите ученикам просто стать людьми. Ваши усилия никогда не должны привести к появлению ученых чудовищ, умелых психопатов, образованных Эйхманов1. Чтение, письмо и арифметика важны только тогда, когда они помогают нашим детям стать человечными» [4].
Таким образом, можно констатировать, что сегодня, в непростое для нашей страны время, когда без преувеличения можно сказать, что стабильность в мире зависит от стойкости и мужества России, ее народа, трудно переоценить значение воспитания подрастающего поколения нашей страны. Возникает закономерный вопрос: «Как же определить эффективность воспитания, когда еще не видны его плоды?»
_______
1 Адольф Эйхман – немецкий офицер, сотрудник гестапо, непосредственно ответственный за массовое уничтожение евреев
1. Abramov S.I. Pedagogicheskie podkhody k organizatsii dosuga rebenka v sovremennom obrazovanii [Pedagogical approaches to child leisure in modern education]. Vestnik Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Seriya Pedagogika. Psikhologiya [Bulletin of Saint Tikhon´s Orthodox University. Pedagogy Series. Psychology]. 2014, i. 1, pp. 33-45.
2. Blokh Artur. Zakony Merfi [Murphy´s Law]. Available at: http://www:/lib.ru/ANEKDOTY/marphy.txt
3. Zhan-Zhak Russo. Emil´, ili O vospitanii [Émile]. Book 2. Available at: http://log-in.ru/books/emil-ili-o-vospitanii-russo-zhan-zhak-pedagogika/
4. Kukushin V.S. Obshchie osnovy pedagogiki [General foundations pedagogy]. Rostov-on-Don, MarT Publ., 2002. Available at: http://www.eusi.ru/lib/kukushin_obsie/index.php
5. Mudrik A.V. Printsip dopolnitel´nosti v sotsial´noy pedagogike [Principle of subsidiarity in the social pedagogy]. Available at: http://do.gendocs.ru/docs/index-141647.html?page=16
6. Turoverov N.N. Ottsu Nikolayu Ivanovu [Father Nikolai Ivanov]. Available at: http://www.voskres.ru/literature/poetry/turoverov.htm
7. Turoverov N.N. Poeziya russkogo zarubezh´ya [Poetry Russian diaspora]. Available at: http://www.stihi.ru/2012/04/05/11287