STAFF TRAINING ON WORK SAFETY WITHIN A FRAMEWORK OF “TECHNOSPHERE SAFETY” DIRECTION
Rubrics: EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The problem related to staff training on work safety – what and how specialists for labor protection services should learn — is considered. An offered structure of educational program for “Work Safety” profile within a framework of "Technosphere safety" higher education direction has been presented. Tasks related to improvement of education system in the specified area have been defined.

Keywords:
educational program, work safety, labor protection, safety, educational policy concept.
Text
Publication text (PDF): Read Download

1. Чему учить?

Поставленный вопрос весьма актуален, так как содержание и технология обучения определяются задачами, к решению которых должен быть подготовлен обучающийся. Задачи, которые должен решать специалист по охране труда на предприятии, определяют совокупность знаний, умений, навыков или, как теперь модно говорить, компетенций, которыми должен овладеть обучающийся. Однако однозначного представления о компетенциях специалиста по охране труда, как, впрочем, и о задачах, которые он должен решать, нет.

Прежде чем обсудить этот вопрос, рассмотрим два понятия — «охрана труда» и «безопасность труда», которые широко используются, но далеко не всегда различаются, а это принципиально важно для ответа на поставленный в заголовке вопрос. Специалисты нужны для обеспечения безопасности труда или охраны труда?

Охрана труда — исторически сложившийся термин, который наиболее широко используется. В Трудовом кодексе РФ охрана труда определяется как система сохранения жизни и здоровья работников в процессе трудовой деятельности, включающая в себя правовые, социально-экономические, организационно-технические, санитарно-гигиенические, лечебно-профилактические, реабилитационные и иные мероприятия. Наиболее широко распространенные варианты перевода — labor protection, occupational safety. По мнению автора, этот термин с лингвистической точки зрения неверен, так как труд — это действие, а охранять можно только объект, например, человека в процессе труда.

Безопасность труда — чаще всего определяется как состояние условий труда, при которых воздействие на работающего опасных и вредных производственных факторов исключено или воздействие вредных производственных факторов не превышает предельно допустимых значений. Перевод — safety of work, safety of labor. По мнению автора, безопасность труда правильнее определить как состояние условий труда, при которых риск (вероятность) реализации опасных факторов не превышает приемлемый уровень, а уровень вредных факторов — предельно-допустимых значений.

References

1. The Federal State Educational Standard of Higher Education in the Direction of Preparation “Technosphere Safety”. Qualification (degree) the Bachelor // Bezopasnost´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2009; 4: 34-46. [in Russian]

2. The Federal State Educational Standard of Higher Education in the Direction of Preparation “Technosphere Safety”. Degree the Master // Bezopasnost´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2009; 4: 47-59. [in Russian]

3. Aleksandrov А.А.,. Devisilov V..A.,. Simakova E.N. Drafts of Federal State Educational Standards related to Higher Education in Technosphere Safety Direction //Bezopasnost´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2013; 4 (43): 49-70. DOI:https://doi.org/10.12737/721. [in Russian]

4. Alexandrov A.A. Devisilov V.A, Galyamina I.G. The Draft of the Federal State Educational Standard for Academic and Teaching Staff Training at Postgraduate Study in “Technosphere Safety” Direction // Bezopasnost´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2013; 5: 72-78. DOI:https://doi.org/10.12737/1582. [in Russian]

5. Devisilov V.A Content and Technology of Planning Main Educational Programs at Higher School (by the Example of .Safety in Technosphere.) // Bezopasnost´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2010; 5:. 44-57. [in Russian]

6. Devisilov V.A., Pavlichin G.P. Approximate Basic Educational Program of the Higher Professional Training in the Course 280700 “Safety in Technosphere” (Bachelor) // Bezopasnost ´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2011; 3: 50-64. [in Russian]

7. Devisilov V.A. Development of Exemplary Curriculum for Bachelor Preparation in 280700 - “Technospheric Security” // Bezopasnost´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2011; 6: 51-65. [in Russian]

8. Devisilov V.A. The Principles of Educational Programs and Teaching Technologies for Safety in Technosphere //Bezopasnost ´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2010; 6: 54-62. [in Russian]

9. Devisilov V.A. Health and safety or Labor protection? // Labor protection and social insurance. 2010; 5.

10. Devisilov V.A. Design Principles for a Tentative Curriculum and Educational Techniques in Life Safety // Bezopasnost ´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere] / 2009; 4: 22-34. [in Russian]

11. Devisilov V.A. Model Programme of the Discipline (Course) Life Safety (Project) (For all Spheres of High Professional Education Bachelors and Specialists) // Bezopasnost´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2010. No. 2, pp. 48-62. (in Russian).

12. Devisilov V.A About the Conception of National Educational Policy in the Field of Safety // Bezopasnost´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2008; 4: 49-58. [in Russian]

Login or Create
* Forgot password?